Boeing i Embraer opublikowali wspólny komunikat, w którym informują, że obie firmy nadal ściśle współpracują w celu ustanowienia strategicznego partnerstwa. Dzięki temu producenci zapewnią większą wartość liniom lotniczym i latającym pasażerom, a także przyspieszą wzrost na światowych rynkach lotniczych.
Po otrzymaniu zgody na
partnerstwo od rządu Brazylii w styczniu br., a następnie od akcjonariuszy Embraera w lutym tego roku, firmy podjęły staranne planowanie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia złożonego z komercyjnych samolotów Embraera, a także jego usług. Boeing będzie właścicielem 80 proc. nowej spółki, która otrzyma nazwę Boeing Brasil - Commercial, zaś Embraer zatrzyma pozostałe 20 proc. udziałów.
Transakcja będzie jeszcze podlegać zatwierdzeniu przez organy regulacyjne, a obie firmy aktywnie współpracują z organami w odpowiednich jurysdykcjach i uzyskały już szereg zezwoleń tychże organów. Po szczegółowej ocenie Federalnej Komisji Handlu Stanów Zjednoczonych partnerstwo strategiczne obu stron uzyskało zgodę na zamknięcie procedury w Stanach Zjednoczonych. Niedawno Komisja Europejska wskazała, że otworzy ocenę fazy II (Phase II) w swoim przeglądzie transakcji. Faza II jest dogłębną analizą wpływu połączenia firm na konkurencję i wymaga więcej czasu. Otwierana jest, gdy sprawa nie może zostać rozstrzygnięta w fazie I, tj. gdy Komisja UE ma obawy, że transakcja może ograniczyć konkurencję na rynku wewnętrznym. Badanie fazy II zazwyczaj obejmuje bardziej szczegółowe gromadzenie informacji, w tym wewnętrzne dokumenty firm, obszerne dane ekonomiczne, bardziej szczegółowe kwestionariusze dla uczestników rynku i/lub wizyty w przedsiębiorstwach. Mimo to, Boeing i Embraer są pewni swego i jak stwierdzili wszystko zostało ujawnione do tego przeglądu i są przekonani, że na podstawie tych warunków i zaawansowania rozmów transakcja zostanie sfinalizowana na początku 2020 r.
Boeing i Embraer przygotowują się również do uruchomienia wspólnego przedsięwzięcia w celu promowania i rozwoju rynków wielozadaniowego średniego transportowca KC-390. Zgodnie z warunkami proponowanego partnerstwa Embraer będzie właścicielem 51 proc. udziałów we wspólnym przedsięwzięciu, a Boeing będzie właścicielem pozostałych 49 proc. Embraer niedawno osiągnął dwa kamienie milowe tego programu: pierwszy KC-390 został dostarczony do brazylijskich sił powietrznych, a kolejny to pierwsze międzynarodowe zamówienie ogłoszone przez Portugalię. Kompleksowe partnerstwo strategiczne Boeing-Embraer, zawarte w tych dwóch wspólnych przedsięwzięciach, pozwoli firmom konkurować na rynku globalnym, zapewnić większą wartość dla klientów i wzmocnić brazylijską branżę lotniczą jako całość.