Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Strutyński (Kraków): Przed nami spiętrzenie inwestycji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Strutyński (Kraków): Przed nami spiętrzenie inwestycji
Fot. ZDG TORŁukasz Strutyński, prezes Kraków Airport
Trwają przygotowania do intensywnej rozbudowy krakowskiego lotniska. Największe inwestycje, jakie czekają je w najbliższych latach, to rozbudowa terminala (który wkrótce i tak może okazać się za mały w stosunku do potrzeb) oraz budowa nowej drogi startowej. Najbardziej intensywne prace będą toczyły się do roku 2030 – poinformował podczas Kongresu Rynku Lotniczego prezes Kraków Airport Łukasz Strutyński.

W ubiegłym roku krakowska spółka lotniskowa odnotowała 147 mln zł zysku (był to, jak podkreślił Strutyński, najlepszy wynik w historii portu). – Rentowność kapitału własnego przekracza 13%. To wyniki, o jakich marzy wiele firm – zaznaczył prezes podczas Kongresu Rynku Lotniczego.

Również liczba pasażerów rośnie bardzo dynamicznie. – Ruch w tym roku przekroczy na pewno 10 mln, z dużym prawdopodobieństwem zbliży się do 11 mln – przewidywał prezes. Za tym popytem nie nadąża infrastruktura, choć poprzednia faza jej rozbudowy zakończyła się zaledwie 8 lat temu. – W latach 2013-16 rozbudowywaliśmy port, prowadząc bardzo wytężone prace w sferze airside i landside za przeszło 600 mln zł, z czego ponad połowa pochodziła z dofinansowania Unii Europejskiej. Teraz nie mamy takiego komfortu – stwierdził.

– Mamy duże wyzwania rozwojowe. Mamy program inwestycyjny, przekraczający 3 mld zł. To potężna kwota, nawet przy tak dużych przychodach i zysku – kontynuował Strutyński. 1,2 mld zł z tej sumy ma kosztować rozbudowa terminala. – Deklarowana przepustowość po rozbudowie ma wzrosnąć do 12 mln – ale już widzimy, że to za mało, biorąc pod uwagę nasze plany rozwojowe. Prowadzimy wytężone prace nad optymalizacją projektu – zapewnił. Górna granica skuteczności takich działań to, według ostrożnych szacunków, 15 mln. Szef lotniska podkreślił, że jego zarząd „walczy o każdy milion”.

Drugie wielkie wyzwanie to budowa nowej drogi startowej. Choć przygotowania rozpoczęły się w 2014 r., na razie nie wyszły poza etap decyzji środowiskowej. – Analizujemy błędy, by ich nie powtarzać w przyszłości – przyznał Strutyński. Pozostałe ważne inwestycje to budynek biurowy i parking, na którym liczba miejsc ma zostać podwojona. – Intensyfikujemy prace, bo potrzebujemy przestrzeni. Choć inwestycje będą rozłożone w czasie aż do roku 2045, ich największe spiętrzenie będzie miało miejsce w najbliższych sześciu latach. Mamy wysoką zdolność kredytową – nie tylko zasoby finansowe, ale reputacja sprawdzonego i rozsądnego partnera – zwrócił uwagę prezes.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Singapurskie Changi rozpocznie w 2025 r. budowę nowego Terminala 5

Infrastruktura i lotniska

Singapurskie Changi rozpocznie w 2025 r. budowę nowego Terminala 5

Piotr Bożyk 21 września 2024

SAS: Wróci klasa biznes na europejskich trasach

Pasażer i linie lotnicze

SAS: Wróci klasa biznes na europejskich trasach

Mateusz Kieruzal 22 września 2024

Lockheed Martin zaprojektuje i zbuduje GeoXO Lightning Mapper

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Enter Air: Radom? Sukces nie jest pisany

Infrastruktura i lotniska

Enter Air: Radom? Sukces nie jest pisany

Mateusz Kieruzal 19 września 2024

Kloskowski (Gdańsk): Wsparcie lotnisk? Niech za słowami pójdą czyny!

Infrastruktura i lotniska

Midera (Łódź): Dobre wakacje, już 300 tys. pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Midera (Łódź): Dobre wakacje, już 300 tys. pasażerów

Łukasz Malinowski 21 września 2024

Pozostałe z wątku:

Singapurskie Changi rozpocznie w 2025 r. budowę nowego Terminala 5

Infrastruktura i lotniska

Singapurskie Changi rozpocznie w 2025 r. budowę nowego Terminala 5

Piotr Bożyk 21 września 2024

SAS: Wróci klasa biznes na europejskich trasach

Pasażer i linie lotnicze

SAS: Wróci klasa biznes na europejskich trasach

Mateusz Kieruzal 22 września 2024

Lockheed Martin zaprojektuje i zbuduje GeoXO Lightning Mapper

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Enter Air: Radom? Sukces nie jest pisany

Infrastruktura i lotniska

Enter Air: Radom? Sukces nie jest pisany

Mateusz Kieruzal 19 września 2024

Kloskowski (Gdańsk): Wsparcie lotnisk? Niech za słowami pójdą czyny!

Infrastruktura i lotniska

Midera (Łódź): Dobre wakacje, już 300 tys. pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Midera (Łódź): Dobre wakacje, już 300 tys. pasażerów

Łukasz Malinowski 21 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5