Partner serwisu
Prawo i polityka

Struzik: Mieszkańcy Mazowsza nie dopłacają do lotniska w Modlinie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-02-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Struzik: Mieszkańcy Mazowsza nie dopłacają do lotniska w Modlinie
fot. Port Lotniczy Warszawa/Modlin/ Facebook
– Mieszkańcy województwa mazowieckiego nie dopłacają ani złotówki do utrzymania Portu Lotniczego Warszawa-Modlin – mówi marszałek województwa Adam Struzik. Jego zdaniem pojawiające się na ten temat pogłoski to element gry politycznej. – Marszałek Struzik rozmija się z prawdą – komentuje anonimowo ekspert lotniczy, którego poprosiliśmy o opinię. Jednocześnie uważa on, że decyzja o odkupieniu udziałów PPL-u przez Mazowsze jest słuszna.

Mazowsze, jako jeden z udziałowców Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, zdecydowało się przerwać impas inwestycyjny lotniska i wykupić udziały Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze, aby poprowadzić proces rozbudowy. Gotowość sprzedaży udziałów zadeklarował wcześniej prezes PPL-u, Mariusz Szpikowski. Tej ostatniej spółce najmniej zależało na inwestycjach w podwarszawskie lotnisko, gdyż na przejęcie ruchu czarterowego przygotowuje Port Lotniczy Radom.

Mazowsze oficjalnie zainteresowane udziałami

Podczas wtorkowej (19 lutego) konferencji prasowej marszałek Adam Struzik ogłosił, że na najbliższym zebraniu udziałowców Modlina 5 marca wystąpi oficjalnie z deklaracją zakupu części PPL-u w lotnisku. Dodał, że do udziału w konsorcjum będzie chciał zaangażować miasto stołeczne Warszawa, które pozwoliłoby wspólnie „unieść ciężar finansowy zakupu”. Jak na razie nieznana jest kwota, jaką Mazowsze chce zaproponować PPL-owi za aktywa w Modlinie.
  
Jednocześnie, w obliczu pojawiających się skarg, że mieszkańcy Mazowsza dopłacają do lotniska w Modlinie, głos zabrał Adam Struzik. – Mieszkańcy nie dopłacają ani złotówki do tego lotniska. Funkcjonuje ono dzięki własnym dochodom i po części spłaca swoje zobowiązania. Nie mamy takiego zjawiska, żeby ktokolwiek do lotniska dopłacał – skomentował marszałek w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy.

Struzik dodał, że podobne opinie są elementem „zohydzania” portu i „przyprawiania mu gęby nierentowności”. – Oczywiście, negocjowana umowa z jedynym przewoźnikiem, który tam operuje, jest dla tego przewoźnika korzystna, ale z drugiej strony mamy dzięki temu 3 mln pasażerów oraz dochody nie tylko z pasażerów, ale również działalności okołolotniskowej. Powiększenie ruchu do 6 mln dawałoby szanse, żeby to lotnisko było samowystarczalne, generowało zysk, a nie straty – dodał Adam Struzik.

Marszałek mija się z prawdą, ale postępuje słusznie

O komentarz poprosiliśmy jednego z ekspertów lotniczych, który woli pozostać anonimowy. – Marszałek Struzik rozmija się z prawdą, bo nie da się ukryć, że mieszkańcy musieli dopłacić do tego portu, chociażby dlatego, że spłacają obligacje, które zostały wyemitowane na to, żeby port budować – mówi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym. Jak dodaje, port w Modlinie ze swoich wyników absolutnie nie byłby w stanie samodzielnie sfinansować własnych inwestycji, bo sam „dochodzi do zera w dobrych latach”.

Ekspert zaznacza, że mimo to, propozycja marszałka Struzika jest dobra – stanowi szansę na przełamanie impasu. – Odblokuje to proces inwestycyjny w porcie, który może umożliwić, że lotnisko będzie samowystarczalne finansowo i będzie przynosiło jakieś zyski. Te z kolei pozwolą pokryć kolejne inwestycje z finansów własnych, wypracowanych przez port, czy nawet częściowo spłacić wcześniejsze zobowiązania i oddać w formie dywidendy – stwierdza ekspert.

Nasz komentator rynku zwraca uwagę, że Modlin ma szansę wiele zyskać, ma także ogromny potencjał rozwoju – już teraz lotniskiem interesują się bowiem czartery, które otwarcie deklarują z kolei brak zainteresowania Portem Lotniczym Radom.

Dla Modlina rozwiązanie proponowane przez marszałka jest więc dobre. Czy jednak będzie równie pozytywne dla Mazowsza i Warszawy, jeśli stolica zgodzi się partycypować w projekcie? – Moim zdaniem to lotnisko jest potrzebne. Zazwyczaj przy dużych aglomeracjach jest drugie lotnisko, dedykowane specjalnie low costom. CPK – choćby nie wiem jak się zarzekał minister Wild – nie spełni tej roli. To będzie duże lotnisko, za drogie dla czarterów – stwierdza ekspert.

Dodaje, że długoterminowo to lotnisko też ma sens i niemożliwym jest, że Ryanair stamtąd zniknie. – On tam zarabia pieniądze i zbudował swoją markę, lotnisko zbudowało swoją świadomość wśród klientów – może nie jest idealnie położone, ale klienci chcą z niego latać – mówi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Modlin vs Ryanair: Nowe opłaty są konkurencyjne!

Infrastruktura i lotniska

Modlin vs Ryanair: Nowe opłaty są konkurencyjne!

Mateusz Kieruzal 31 stycznia 2024

Lotnisko Modlin: Jesteśmy za duoportem. W 2025 rozbudowa terminala

Infrastruktura i lotniska

AOC linii Air Moldova zawieszony

Prawo i polityka

AOC linii Air Moldova zawieszony

Rafał Dybiński 28 sierpnia 2023

Zobacz również:

Egis: Chcemy inwestować w lotnisko w Modlinie i zarządzać nim

Infrastruktura i lotniska

Egis: Chcemy inwestować w lotnisko w Modlinie i zarządzać nim

Roman Czubiński 17 czerwca 2021

Struzik: Rząd blokuje rozwój Modlina. To marnotrawstwo

Infrastruktura i lotniska

Ryanair: Modlin może być drugim lotniskiem w Polsce. Nie blokujmy inwestycji

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Modlin vs Ryanair: Nowe opłaty są konkurencyjne!

Infrastruktura i lotniska

Modlin vs Ryanair: Nowe opłaty są konkurencyjne!

Mateusz Kieruzal 31 stycznia 2024

Lotnisko Modlin: Jesteśmy za duoportem. W 2025 rozbudowa terminala

Infrastruktura i lotniska

AOC linii Air Moldova zawieszony

Prawo i polityka

AOC linii Air Moldova zawieszony

Rafał Dybiński 28 sierpnia 2023

Zobacz również:

Egis: Chcemy inwestować w lotnisko w Modlinie i zarządzać nim

Infrastruktura i lotniska

Egis: Chcemy inwestować w lotnisko w Modlinie i zarządzać nim

Roman Czubiński 17 czerwca 2021

Struzik: Rząd blokuje rozwój Modlina. To marnotrawstwo

Infrastruktura i lotniska

Ryanair: Modlin może być drugim lotniskiem w Polsce. Nie blokujmy inwestycji

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5