Styczeń 2020 roku w polskich lotniskach regionalnych stał pod znakiem podsumowań poprzedniego roku, inwestycji oraz Brexitu. Jednak, jak uważa Związek Regionalnych Portów Lotniczych, pomimo tego, że nie spłynęły jeszcze dane statystyczne za 2019 rok ze wszystkich lotnisk regionalnych, już teraz można stwierdzić, że to był dobry rok.
W ruchu ogółem, po raz pierwszy w historii, lotniska regionalne obsłużyły w sumie ponad 30 mln pasażerów w ciągu roku. Z dwunastu lotnisk regionalnych, które opublikowały statystyki ruchu pasażerskiego za 2019 rok, aż dziesięć odnotowało wzrost, są to: Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Katowice, Łódź, Modlin, Olsztyn, Rzeszów, Wrocław i Zielona Góra.
W minionym roku ustanowiono także kilka rekordów statystycznych.
Kraków Airport jako pierwsze lotnisko regionalne w Polsce obsłużył w trakcie roku kalendarzowego siedmio i ośmiomilionowego pasażera. Miniony rok krakowskie lotnisko zakończyło ze świetnym wynikiem
8,4 mln odprawionych podróżnych i imponującym wzrostem ruchu, który wyniósł 1,64 mln pasażerów, to jest ponad 24 proc. więcej w porównaniu z 2018 rokiem.
Nowe rekordy w segmencie przewozów czarterowych i towarowych są autorstwa
Katowice Airport. W ruchu czarterowym Pyrzowice są od kilku lat krajowym liderem. W 2019 roku port potwierdził swoją dominującą pozycję w tym segmencie, obsługując ponad 2 mln podróżnych wakacyjnych. Pyrzowickie lotnisko ustanowiło także nowy rekord portów regionalnych w obsłudze ruchu cargo. W 2019 roku na pokładach samolotów towarowych z i do Pyrzowic przewieziono po raz pierwszy ponad 20 tys. ton frachtu.
Część z lotnisk regionalnych prowadzi duże inwestycje, których celem jest zwiększenie przepustowości infrastruktury kubaturowej i liniowej. W styczniu 2020 roku Kraków Airport ogłosił przetarg na wybór wykonawcy rozbudowy płyty postojowej o 14 stanowisk postojowych dla samolotów kodu C. Lotnisko przedstawiło także koncepcje rozbudowy terminalu pasażerskiego na wschód oraz budowy nowego terminalu cargo o powierzchni 2,5 tys. m kw.
W Katowice Airport trwa realizacji zaplanowanego do 2025 programu rozbudowy infrastruktury liniowej i kubaturowej o wartości ponad 650 mln zł. W jego ramach realizowane jest lub planowane kilkanaście projektów infrastrukturalnych. W styczniu 2020 roku lotnisko oddało do użytku 4 nowe stanowiska postojowe dla samolotów kodu C. Po zakończeniu tej inwestycji port dysponuje w sumie 36 stanowiskami dla samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga 737. W pierwszym miesiącu bieżącego roku rozpoczęła się także budowa płyty postojowej o powierzchni 6,6 ha z 9 stanowiskami dla samolotów kodu C. W Pyrzowicach trwa także rozbudowa terminalu pasażerskiego B i budowa centralnej wartowni.
W
Porcie Lotniczym Gdańsk w styczniu 2020 roku trwały dwie duże inwestycje. Pierwszą z nich jest rozbudowa terminalu pasażerskiego o pirs o powierzchni 20 tys. m kw. Drugi przedsięwzięciem jest realizacji projekt Airport City Gdańsk, czyli kompleksu budynków biurowo-usługowych wraz z obiektami towarzyszącymi na obszarze przylegającym bezpośrednio do pomorskiego lotniska. W styczniu 2020 roku trwała budowa pierwszego z obiektów, czyli biurowca Alpha. Obiekt będzie miał 2 kondygnacje podziemne i 6 pięter. Powierzchnia najmu wyniesie 8,5 tys. m kw.
Ważnym wydarzeniem dla wszystkich lotnisk regionalnych, którego realnym wpływ na poziom ruchu pasażerskiego poznamy w dłuższej perspektywie, jest
Brexit. Wielka Brytania oficjalnie opuściła Unię Europejską w nocy z 31 stycznia na 1 lutego 2020 roku. Do końca bieżącego roku utrzymane zostaną obecne zasady przekraczania granicy UE – Wielka Brytania. Obywatele Unii Europejskiej nadal będą mogli podróżować do i z Wielkiej Brytanii na podstawie dowodu osobistego lub paszportu. Na jakich zasadach podróże odbywać będą się od 2021 roku i jak wyjście Wielkiej Brytanii wpłynie na poziomo ruchu na krajowych lotniskach, w styczniu 2020 roku należy odpowiedzieć – nie wiadomo.