W pierwszym miesiącu roku nowy lider światowego rynku producenckiego zarejestrował zamówienia na 274 sztuk swoich samolotów. Zamówione zostały maszyny z rodziny A220, A320 i A350. W omawianym okresie udało się dostarczyć kontrahentom 31 samolotów.
Na 31 stycznia, zanim wzięto pod uwagę odwołania, łączne zamówienia wszystkich samolotów Airbusa wynosiły 296 sztuk odrzutowców. Jednak pierwszy miesiąc tego roku przyniósł odwołania opiewające na łączną sumę 22 maszyn. To ponad dziesięciokrotnie mniej niż od liczby zamówień. Najpoważniejszy konkurent europejskiego konsorcjum pogrążony w kryzysie spowodowanych przez uziemienie 737 Max może obecnie marzyć o podobnych wynikach.
Kto co zamówiłDwie największe transakcje Airbusa przeprowadzono z klientami z rynku numer jeden w globalnym zestawieniu. Wolę wyrażoną w liście intencyjnym
z zeszłego roku potwierdziła linia niskokosztowa ze Stanów Spirit Airlines. Na zakupy udała się również firma Air Lease Corporation.
Przewoźnik ze 147 maszynami we flocie, wszystkimi od Airbusa, postanowił dokupić sto kolejnych samolotów z rodziny A320, w tym 47 w wersji A319neo, 33 sztuk A320neo i 20 sztuk A321neo. Dostawy mają się zacząć w 2022 roku i zakończyć pięć lat później. Air Lease Corporation
również wcześniej podpisał list intencyjny z Airbusem, ale na dwie sztuki mniej niż ostatecznie zamówił. Leasingodawca zdecydował się na pozyskanie 50 samolotów A220-300, 25 wersji A321neo i 27 A321XLR. Zwiększenie zamówienia dotyczy nowych A321. Ta transakcja wedle cen katalogowych opiewa na kwotę blisko 9 mld dolarów.
Kolejną umową w segmencie samolotów wąskokadłubowych było zamówienie niskokosztowej linii lotniczej Cebu Pacific z Filipin na pięć A320neo i dzisięć A321XLR. Air Senegal zdecydował się zaś na osiem A220-300. Również w styczniu dwóch leasingodawców nabyło do swoich portfeli dodatkowe samoloty rodzinne A320. China Aircraft Leasing Group Holdings Limited (CALC)
podpisało umowę zakupu 40 maszyn w wersji A321neo, a BOC Aviation Limited z siedzibą w Singapurze
złoży stałe zamówienie na 20 samolotów A320neo.
Styczniowe zamówienia maszyn szerokokadłubowych obejmowały A350 XWB w konfiguracji A350-900. Air France, który podpisał umowę na 10, a Air Lease Corporation jednego samolotu. Obydwa podmioty to stali klienci Airbusa.
Dodatkowe informacjeW styczniu nowe kontrakty podniosły całkowitą liczbę zamówień zarejestrowanych przez Airbusa do 20 382 samolotów, w tym 15 522 sztuk A320, 1 823 sztuk A330, 935 sztuk A350 XWB, 658 sztuk A220 i 251 sztuk A380. Warto to zestawić z inną daną. Jednocześnie do dostarczenia kontrahentom zostało 7 725 samolotów. Na ten wynik składa się 6 249 maszyn z rodzinnych A320 i 551 A220, a także 330 A330, 586 A350 XWB i dziewięć A380.
Jeśli chodzi o dostawy wąskokadłubowców, to w pierwszym miesiącu 2020 roku objęły one 26 sztuk A320 (25 w wersji NEO i jedna CEO). Udało się też dostarczyć dwie mniejsze maszyny - A220. W przypadku samolotów szerokokadłubowych Airbus przekazał klientom dwa A350-900 oraz jednego A330neo.