W ubiegłym tygodniu boeing B777-300ER (HB-JNH) linii Swiss International Air Lines (SWISS) posiadający na kadłubie technologię powierzchniową AeroSHARK opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF poleciał w pierwszy rejs z pasażerami. SWISS jest pierwszą pasażerską linią na świecie, która skorzystała z nowej technologii. AeroSHARK poprawi efektywność paliwową i pomoże największym liniom w zakresie zrównoważonego rozwoju.
AeroSHARK to folia powierzchniowa, imitująca delikatną strukturę skóry rekina. Do modyfikacji boeinga B777-300ER potrzeba aż około 950 m kw. żebrowanej folii AeroSHARK. To więcej niż w przypadku boeinga B777F w barwach Lufthansa Cargo, który jako pierwszy został oklejony tym materiałem — wtedy wystarczyło około 800 m kw. folii. Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa i emisją CO2 wynoszą około 1,1 proc.
Dla boeinga B777-300ER linii SWISS oznacza to roczne oszczędności rzędu 400 ton paliwa i ponad 1,2 tys.ton CO2. Natomiast roczne oszczędności przypadające na całą flotę B777-300ER eksploatowanych przez SWISS liczone są na ponad 4,8 tys. ton paliwa lotniczego i około 15,2 tys. ton dwutlenku węgla — czyli tyle, ile generuje około 87 międzykontynentalnych rejsów np. z Zurychu do Bombaju.
Modyfikacja w AeroSHARK na boeingu o rejestracji HB-JNH rozpoczęła się pod koniec sierpnia br. i zakończyła się kilkoma lotami testowymi 8 i 9 września br. Podczas tych lotów należało szczegółowo wykazać, że modyfikacja AeroSHARK nie miała negatywnego wpływu na bezpieczeństwo operacyjne i obsługę B777.
Jak zostaną potwierdzone wyniki nowej technologii w rzeczywistych warunkach i operacjach lotniczych, planowane jest rozpoczęcie wdrożenia na całą flotę w liniach SWISS i Lufthansa Cargo. Kolejne B777 otrzymają modyfikację AeroSHARK w ramach regularnych postojów przeznaczonych na przeglądy ciężkie. Obie linie planują, aby ich wszystkie B777F i B777-300ER były sukcesywnie wyposażane w AeroSHARK. W ten sposób stałyby się pierwszymi pasażerskimi i towarowymi liniami lotniczymi na świecie, które zoptymalizowałyby całą flotę za pomocą tej technologii.
Według informacji LH Technik i BASF, kiedy wszystkie B777 w Lufthansa Cargo i SWISS zostaną wyposażone w AeroSHARK, zmniejszą one ślad węglowy Lufthansa Group o ponad 25 tys. ton rocznie. AeroSHARK
AeroSHARK jest technologią powierzchniową opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi około 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Lufthansa Technik i BASF zamierzają systematycznie rozwijać nową technologię na potrzeby innych statków powietrznych, a nawet większych powierzchni, aby zaoferować liniom lotniczym na całym świecie jeszcze większe wsparcie w realizacji ich celów obniżania emisji. Według wstępnych obliczeń maksymalne zastosowanie technologii skóry rekina mogłoby się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 3 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.