W Unii Europejskiej narasta presja na usankcjonowanie syryjskich linii lotniczych Cham Wings Airlines, które rzekomo mają być cały czas zaangażowane w przewożenie uchodźców i nielegalnych migrantów z Bangladeszu i Syrii do Libii. Loty mają być zamawiane przez syndykaty zajmujące się handlem ludźmi. Latem zeszłego roku Unia Europejska postanowiła usunąć Cham Wings z tzw. czarnej listy przewoźników lotniczych.
Portal „Malta Today” poinformował, że gangi zajmujące się przemytem ludźmi i handlem żywym towarem korzystają z usług Cham Wings, które latają między Damaszkiem a Benghazi we wschodniej Libii. Ze stolicy Syrii samolotem przewożeni są ludzie, którzy następnie przeprawiają się w nielegalny sposób przez Morze Śródziemne, aby dotrzeć na Maltę lub do Włoch. Przeprawy morskie, zwykle podejmowane na przeciążonych i nienadających się do tego łodziach, są niebezpieczne i często skutkują masowymi utonięciami.
Dane wywiadowcze zebrane przez Frontex, unijny organ ochrony granic, wskazują, że uchodźcami są migranci, którzy kupują bilety lotnicze w określonym biurze podróży w Syrii, płacą za bilety gotówką i otrzymują je dopiero na lotnisku w Damaszku. Dane pochodzące z systemu śledzenia lotów Flightradar24 pokazują, że Cham Wings Airlines lata do Benghazi rozkładowo, ale z różną częstotliwością. W marcu 2023 br. przewoźnik kursował na tej trasie dwa razy w tygodniu.
W odpowiedzi na raport, maltański socjaldemokrata, poseł do Parlamentu Europejskiego, Cyrus Engerer, powiedział, że zapyta Komisję Europejską, jakie kroki są podejmowane w celu ograniczenia udziału Cham Wings w tym procesie. – Zwróciłem się do Komisji Europejskiej o natychmiastowe i oficjalne wyjaśnienie, co robi w sprawie Cham Wings, linii, które w przeszłości znajdowały się na czarnej liście Unii Europejskiej i które ostatecznie zostały usunięte z tej listy, pomimo istniejących danych wywiadowczych wskazujących, że przewoźnik nadal blisko współpracuje z grupami przestępczymi zajmującymi się przemytem migrantów – powiedział poseł.
Syryjski przewoźnik został ukarany przez Unię Europejska w grudniu 2021 r. za rzekomy udział w podobnym procederze, w ramach którego handlarze migrantami i uchodźcami mieliby korzystać z połączeń lotniczych przewoźnika do Mińska. Białoruś została wówczas oskarżona o zorganizowanie kryzysu migracyjnego na granicy Polski i Litwy. Syryjskie linie Cham Wings podkreślały, że ich rejsy do Mińska są lotami rozkładowymi, a z tego powodu przewoźnik nie może zweryfikować, czy pasażerowie posiadający ważne bilety i dokumenty uprawniające do wjazdu na Białoruś nie są później przemycani na granicę z Polską czy Litwą.
Unia Europejska zdecydowała, że Cham Wings zostaną usunięte z tzw. czarnej listy. Stało się latem 2022 r., ale próby przewoźnika, aby uzyskać autoryzację unijnego lotniczego regulatora w sprawie otrzymania lotniczego operatora z kraju trzeciego (TCO), jak dotąd spełzły na niczym. Co więcej, gdy same linie została usunięte z listy sankcyjnej, UE wskazała jej właściciela Issama Shammouta za zaangażowanego w rządzoną przez reżim Baszara Al-Asada gospodarkę Syrii. Zarówno Cham Wings Airlines, jak i Shammout są również sankcjonowani przez Amerykańskie Biuro Kontroli Aktywów Zagranicznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.