W ramach prac nad systemem „Inteligentnej ochrony”, przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A 23 września wzięli udział w realnym pokazie najnowszego systemu ochrony antydronowej „Jastrząb” firmy Hertz Systems, który zorganizowano na lotnisku w Zielonej Górze.
System pozwala na pełną ochronę przed nieautoryzowanymi wlotami dronów na rozległe terenowo obiekty, jakimi są np. lotniska czy porty. Oprócz dotychczas stosowanej metody pozbawienia łączności drona-intruza z operatorem i jego unieruchamiania najnowsza wersja systemu pozwala również na „zhackowanie” drona i przejęcie nad nim kontroli przez operatora systemu i zmuszenie go do wykonywania jego poleceń. W najbliższych tygodniach system będzie poddany testom w realnym środowisku zespołu portów Szczecin-Świnoujście.
Nie jest to jedyny polski port myślące o zabezpieczeniu przed nowym zagrożeniem dla bezpieczeństwa. W kwietniu tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. poinformował, że chce w ramach projektu „Antydron” opracować system, który umożliwi wykrywanie dronów naruszających przestrzeń powietrzną portu i w razie potrzeby zmusi je do lądowania. – Chcemy również opracować projekty przepisów niezbędnych do takich działań – zapowiadał wtedy Michał Świeczkowski z ZMPG.
W najbliższych latach Port Gdynia ma zostać znacznie rozbudowany, a jego możliwości przeładunkowe się podwoją. Przede wszystkim dzięki budowie Portu Zewnętrznego, który umożliwi przyjmowanie największych kontenerowców wpływających na Morze Bałtyckie – czyli 430-metrowych statków oceanicznych (największym kontenerowcem, jaki do tej pory zawinął do Portu Gdynia był Charlotte Maersk o długości prawie 347 m).
Przy okazji rozbudowy Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. chce jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo portu, przede wszystkim przed zagrożeniami ze strony bezzałogowych statków powietrznych. – To zagrożenie, które pojawiło się niedawno i z roku na rok, wraz z coraz powszechniejszym dostępem do tego typu rozwiązań, staje się coraz poważniejszym problemem – mówił Michał Świeczkowski, kierownik Działu Bezpieczeństwa i Monitoringu ZMPG. Dodał, że nad Portem Gdynia eksperci odnotowują intensywny ruch dronów. – Jest to w dużej mierze spowodowane działalnością marketingową firm funkcjonujących na terenie portu. Należy również pamiętać o operatorach rekreacyjnych bezzałogowych statków powietrznych, których ruch wzmaga się zwłaszcza w sezonie zawinięć statków wycieczkowych – zaznacza Świeczkowski.
ZMPG nie ma sprzętu, który umożliwiłby wykrywanie dronów i w ostatecznej sytuacji ich neutralizację, np. jeśli stwarzają zagrożenie dla portowej infrastruktury, innych statków czy ludzi. – Jednak nawet gdybyśmy dysponowali takim rozwiązaniem, to w naszej ocenie nie ma odpowiednich przepisów umożliwiających podmiotom cywilnym, korzystanie z niego – podkreślał Michał Świeczkowski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.