29 września 2021 roku w Sejmie RP odbyło się posiedzenie Podkomisji stałej do spraw transportu lotniczego, na którym omawiano planowane podwyżki opłat nawigacyjnych (trasowej i terminalowej) dla linii lotniczych.
Podczas kilkugodzinnej, merytorycznej dyskusji głos zabrali: Sekretarz stanu i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP Marcin Horała, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson oraz
prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski, a także przedstawiciele regionalnych portów lotniczych, linii lotniczych, biur podróży, przemysłu około lotniczego oraz licznie zgromadzeni posłowie.
Wynikiem kilkugodzinnej, dobrej dyskusji była deklaracja Przewodniczącego Podkomisji o złożeniu poprawki do procedowanego obecnie w Sejmie RP budżetu państwa na rok 2022, która uwzględniać będzie dofinansowanie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w celu zlikwidowania niedoboru środków tej agencji wynikłych z pandemii koronawirusa SARS-CoV-2.
– Po wysłuchaniu wystąpień wielu posłów różnych opcji politycznych, mam nadzieję, że jest bardzo duża szansa na osiągnięcie porozumienia ponad podziałami, które pozwoli na dofinansowanie PAŻP z budżetu państwa i nieobciążanie linii lotniczych, a tym samym pasażerów dodatkowymi podwyżkami. Dzięki takiemu rozwiązaniu wygrają wszyscy: rząd, opozycja, cała branża lotnicza, a przede wszystkim pasażerowie – powiedział
Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez
PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku oraz opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego, uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej.