Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Szczecin: Kolejny rok i duża strata. Berlin znów zagrożeniem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Szczecin: Kolejny rok i duża strata. Berlin znów zagrożeniem
fot. Szczecin Airport
Rok 2023 okazał się dla szczecińskiego portu lotniczego kolejnym, w którym prowadzona działalność nie pozwoliła wygenerować zysku. Strata netto wyniosła 10 mln złotych, a skumulowana strata Goleniowa wynosi już ponad 76 mln złotych. Jednymi z zagrożeń dla działalności szczecińskiego portu jest lotnisko w Berlinie i rozwój siatek połączeń przez inne polskie porty lotnicze.

Na ostatni dzień 2023 roku kapitał zakładowy portu lotniczego Szczecin-Goleniów wynosił 145 926 000 złotych i dzielił się na 291 852 udziałów o nominalnej wartości 500 złotych, których posiadaczami były cztery podmioty: Gmina Miasto Szczecin – 37,97 proc. udziałów, Polskie Porty Lotnicze S.A. – 32,90 proc. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego – 26,56 proc. udziałów. Pozostałe 2,57 proc. udziałów należało do Gminy Goleniów. Pod koniec grudnia ubiegłego roku podniesiono kapitał zakładowy do poziomu 150 551 000 złotych, a nowoustawione udziały objęły Polskie Porty Lotnicze.

W roku 2023 z oferty lotniczej szczecińskiego portu skorzystało 477 952 pasażerów, a więc więcej niż w roku wcześniejszym, kiedy Goleniów obsłużył 419 900 podróżnych. Zachodniopomorskie lotnisko zrealizowało 9 210 operacji startów i lądowań. W ramach rozkładowego ruchu lotniczego doliczono się 437 017 podróżnych. Pozostałe 40 935 osób poleciało rejsami czarterowymi. W Goleniowie najwięcej pasażerów, bo aż 61,54 proc. przewiozły niskokosztowe linie lotnicze. Tradycyjni przewoźnicy odpowiadali za 29,89 proc. ruchu. Kierunkiem o największej liczbie pasażerów była Warszawa, do i z której poleciało 142 881 pasażerów.

Berlin zagrożeniem

Zarząd portu lotniczego w Szczecinie w sprawozdaniu finansowym wskazuje, że jednym z czynników negatywnie wpływającym na działalność lotniska jest np. otoczenie konkurencyjne m.in. polskich portów lotniczych, które wciąż rozwijają swoje siatki połączeń. Na sytuację Goleniowa źle wpływa – jak kolejny raz wskazuje zarząd – bliskość lotniska w Berlinie, które ma absorbować ruch lotniczy z województwa zachodniopomorskiego, gdyż posiada atrakcyjną siatkę połączeń. Aby zachęcić przewoźników do rozwoju oferty, lotnisko zmuszone jest pobierać niższe opłaty lotniskowe, co w późniejszym wyniku przekłada się na niższe przychody.

Negatywnie wpływa także brak w regionie silnych biur turystycznych, co powoduje znaczny odpływ potencjalnych pasażerów lotów czarterowych do innych lotnisk. Portami, które zyskują są: Poznań, Warszawa, Wrocław, a także wspomniany powyżej Berlin. Negatywnie wpływającym czynnikiem jest także dominacja lotnisk wyspecjalizowanych w całorocznych przewozach czarterowych. W głównej mierze jest to aluzja do portu w Pyrzowicach.

Ponad 10 mln złotych straty netto

Przychody ze sprzedaży portu Szczecin-Goleniów w roku 2023 wyniosły 16 345 621 złotych. W kwocie 4 897 548 złotych zamknęły się przychody z prowadzonej działalności lotniskowej i wzrosły one rok do roku o 27 proc. Przychód z czynszów i dzierżawy wyniósł 7 407 150 złotych. Szczeciński port odnotował łącznie liczone przychody operacyjne w wysokości 18 277 202 złotych, o 1 993 381 mln złotych więcej niż rok wcześniej.

Koszty operacyjne w roku ubiegłym wzrosły w porównaniu z rokiem poprzednim o 9,35 proc., zamykając się w kwocie 26 106 266 złotych, o 2 231 295 złotych więcej aniżeli w roku 2022. Amortyzacja odpowiadała za 5 168 471 złotych. Spadły koszty zużycia materiałów i energii. Z tego tytułu szczecińskie lotnisko poniosło koszty rzędu 2 166 346 złotych. Na wynagrodzenia przeznaczono 10 433 514 złotych.

Spółka Port Lotniczy Szczecin-Goleniów zamknęła zeszły rok ze stratą netto w wysokości 10 089 887,18 złotych, co w porównaniu do roku 2022 oznacza odnotowanie o 606 120,01 złotych mniejszą stratę netto. Uzyskany wynik finansowy jest gorszy od tego, który zakładał zarząd portu, albowiem w prognozie wskazywano odnotowanie straty na poziomie 9 914 000 złotych. Budżet portu nadszarpnęły operacje lotnicze samolotów rządowych, za realizacje których nie pobiera się opłat lotniskowych. Gdyby było inaczej, to wynik finansowy mógłby być o 407 tys. złotych lepszy.

Odnotowana strata ma zostać pokryta z zysków w przyszłych latach. Sęk w tym, że na raportowanie przez lotniskową spółkę zysków nie zanosi się, a skumulowana strata za ostatnie lata wynosi już ponad 76 mln złotych. Ze sprawozdania wynika, że w Szczecinie mogą pojawić się nowi przewoźnicy/nowe trasy, lecz jest to uzależnione od współpracy z władzami regionu, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego, który poprzez „promocję regionu” wsparłby rozwój oferty lotniczej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Katowice Airport z punktem wydawania paszportów tymczasowych

Infrastruktura i lotniska

Katowice Airport z punktem wydawania paszportów tymczasowych

Redakcja/inf. pras. 17 lipca 2024

Rada UE zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Infrastruktura i lotniska

Rada UE zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 16 lipca 2024

Gdańsk: Blisko 3 mln pasażerów w półroczu i ponad 26 mln złotych zysku

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Wróciły loty Ryanaira między Szczecinem i Krakowem

Pasażer i linie lotnicze

Wróciły loty Ryanaira między Szczecinem i Krakowem

Redakcja/inf. pras. 01 marca 2024

Szczecin: Umowa na system świetlnych pomocy nawigacyjnych CAT II

Infrastruktura i lotniska

Szczecin: Umowa na system świetlnych pomocy nawigacyjnych CAT II

Port Lotniczy Szczecin Goleniów 27 lutego 2024

Szczecin: 2023 rok lepszy od poprzedniego. Rekordowe czartery

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Katowice Airport z punktem wydawania paszportów tymczasowych

Infrastruktura i lotniska

Katowice Airport z punktem wydawania paszportów tymczasowych

Redakcja/inf. pras. 17 lipca 2024

Rada UE zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Infrastruktura i lotniska

Rada UE zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 16 lipca 2024

Gdańsk: Blisko 3 mln pasażerów w półroczu i ponad 26 mln złotych zysku

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Wróciły loty Ryanaira między Szczecinem i Krakowem

Pasażer i linie lotnicze

Wróciły loty Ryanaira między Szczecinem i Krakowem

Redakcja/inf. pras. 01 marca 2024

Szczecin: Umowa na system świetlnych pomocy nawigacyjnych CAT II

Infrastruktura i lotniska

Szczecin: Umowa na system świetlnych pomocy nawigacyjnych CAT II

Port Lotniczy Szczecin Goleniów 27 lutego 2024

Szczecin: 2023 rok lepszy od poprzedniego. Rekordowe czartery

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5