Zgodnie z zapowiedziami akt notarialny został podpisany, a 3,5 mln zł od Samorządu Województwa trafi do Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów. To kolejne uruchomione w ostatnim czasie pieniądze dla lotniska, bo kilka tygodni temu przekazano już 1,5 mln zł. Całość jest elementem nowego pakietu dokapitalizowania wartego 40 mln zł. Marszałek Olgierd Geblewicz przypomina, że po udzieleniu samorządowego wsparcia operacyjnego, lotnisko czeka teraz na notyfikację Państwowego Przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze", której końca wciąż nie widać.
Samorząd Województwa przeznaczył od 2013 roku ponad 33,4 mln zł dla lotniska w Goleniowie. W tym czasie Państwowe Przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze" nie przekazało Spółce ani złotówki. Gdy w 2019 roku Pomorze Zachodnie podpisało się pod Porozumieniem Wspólników Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów liczono, że PPL czyli większościowy udziałowiec, w końcu weźmie odpowiedzialność z lotnisko. W najgorszych scenariuszach nie brano jednak pod uwagę, że wsparcie „regionalnego okna na świat" tak mocno się opóźni.
Zmiana przez PPL ścieżki notyfikacji pomocy w UOKiK i Komisji Europejskiej przeciąga się i przekroczyło już rok. W tym czasie sytuację lotniska pogorszył wybuch pandemii. Samorząd Województwa jako jedyny pomógł Spółce w udzielając 2,5 mln zł pożyczki. Kilkumiesięczna presja marszałka województwa zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza na rząd, w końcu zaowocowała państwowym programem rekompensat dla portów lotniczych. Był to warunek do rozpoczęcia nowego pakietu dokapitalizowania po wstępnym parafowaniu dokumentu (25 sierpnia br.) i podpisaniu Aneksu nr. 3 do Porozumienia Wspólników (30 września br.), który określał wysokość wsparcia. Ostatnim krokiem do przelania pierwszych środków było podpisanie aktu notarialnego, co nastąpiło 8 października br. Jako ostatnie w dniu 9 października 2020 r. pod dokumentem podpisało się
Państwowe Przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze".
- My dotrzymujemy zobowiązań, w przeciwieństwie do PPL, które rok temu miało zgłosić wniosek notyfikacyjny do Komisji Europejskiej. Podpisanie przez zarządu PPL Aneksu nr. 3, pomimo wypuszczania informacji sugerujących możliwość wycofania się z wsparcia, to krok w dobrym kierunku. Teraz czas na zakończenie ciągnącego się od roku serialu z notyfikacją wsparcia w Komisji Europejskiej. Oczekujemy natychmiastowych działań. W ostatnich dniach od ministra Horały znów słyszę, że rekompensaty dla lotnisk zaraz będą, oby to nie były takie zapowiedzi jak z czerwca kiedy pieniądze dla lotnisk miały być w ciągu tygodnia. Port Lotniczy w Goleniowie jest bardzo potrzebny i będziemy dalej walczyć o jego egzystencję, przyszłość i rozszerzanie oferty połączeń – powiedział marszałek Olgierd Geblewicz.
W myśl Aneksu nr. 3 do Porozumienia Wspólników z 2019 r. Samorząd Województwa zobowiązał się do 2028 roku wesprzeć Port Lotniczy w Goleniowie łączną kwotą 40 mln zł, w tym 5 mln zł do końca roku bieżącego. 1,5 mln zł z tej kwoty już przekazano, a dalsze 3,5 trafi do lotniska do końca października. Na podobny krok zdecydowało się miasto Szczecin, które zainwestuje w Goleniowie ponad 34 mln zł. Środki na pomoc operacyjną będą przekazywane w kolejnych ratach, co roku. Środki na pomoc inwestycyjną w wysokości 108,5 mln zł przekazać ma Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze". Pomoc samorządów trafi do lotniska już teraz. Na pomoc PPL lotnisko może liczyć dopiero po uzyskaniu notyfikacji i o ile zarząd PPL wywiąże się ze zobowiązań, gdyż w ostatnim czasie zaczął wypuszczać informacje sugerujące możliwość wycofania się z tego wsparcia. Tegoroczne dokapitalizowanie sprawi, że łączny udział Województwa Zachodniopomorskiego w kapitale zakładowym Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów Sp. z o.o. wyniesie 21,38 proc. udziałów o łącznej wartości 52.5 mln zł.
Port Lotniczy Szczecin-Goleniów im. NSZZ "Solidarność" jest położony 33 km na północny wschód od centrum Szczecina przy drodze krajowej nr 6 prowadzącej do Gdyni w pobliżu wsi Glewice. Swoim zasięgiem obejmuje około 1,6 mln mieszkańców. Lotnisko posiada pas startowy o długości 2500 metrów oraz sześć stanowisk postojowych dla samolotów kategorii C. W dwóch salach przylotowych oddzielających ruch Schengen od non-Schengen w ciągu godziny można dokonać odprawy do 500 osób. Port Zachodniego Pomorza obsługuje w sumie trzynaście połączeń lotniczych. Na liście destynacji są Warszawa, Oslo-Gardemoen, Oslo-Torp, Stavanger, Bergen, Londyn-Stansted, Dublin, Liverpool, Kraków, Kopenhaga, Lwów,
Rzeszów i Zadar. Rejsy realizowane są przez PLL LOT, Norwegiana, Ryanaira i Wizz Air.