Partner serwisu
Biznes i przemysł

Szef Boeinga grozi porzuceniem programu B737 MAX 10

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-07-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Szef Boeinga grozi porzuceniem programu B737 MAX 10
fot. Boeing AirplanesWszystkie wersje samolotów z rodziny 737
Dyrektor generalny Boeinga, Dave Calhoun, grozi anulowaniem programu B737 MAX 10, chyba że amerykański Kongres wyrazi zgodę na zrzeczenie się przez producenta samolotu nakazu dokonania zmian w kokpicie samolotu. Boeing musi uzyskać certyfikat zdatności do lotu największego MAX-a do końca roku, aby uniknąć konieczności instalowania nowego systemu kokpitu. Jeśli nie będzie politycznego konsensusu, konstruktor samolotu może porzucić plany certyfikacji nowej maszyny.

Zgodnie z ustawą uchwaloną w 2020 roku przez Kongres USA, po dwóch katastrofach odrzutowców 737 MAX w Etiopii i Indonezji, Boeing musi spełnić nowe wymagania dotyczące systemu wczesnego ostrzegania w kokpicie, żeby samolot uzyskał certyfikat wymagany do komercyjnych lotów. Producent nie będzie musiał tego zrobić, jeśli uda mu się certyfikować samolot do końca 2022 roku. To sprawi jednak, że B737 MAX 10 będzie się różnił od innych wariantów tego samolotu. Wspólność oprogramowania MAX-ów jest kluczowym punktem sprzedaży, gdyż minimalizuje czas i koszty potrzebne na przejście przez pilotów dodatkowego szkolenia pilotażowego. Utrata tej wspólności odbiera kluczową przewagę, jaką cechuje się samolot z rodziny 737.

Do tej pory Boeing przyjął co najmniej 240 zamówień na największy wariant MAX-a. United Airlines, z siedzibą w Chicago, poinformowały niedawno, że chcą zamówić dodatkowe 150 takich samolotów. Największy MAX odpowiada za około 15 proc. wszystkich niezrealizowanych zamówień Boeinga na odrzutowce z rodziny 737. Boeing nadal produkuje i sprzedaje starsze modele 737, zatwierdzone przez regulatora, w tym MAX 8 i MAX 9, które latają na całym świecie.

– Jeśli przejdziesz przez to, przez co przeszliśmy, długi, które musieliśmy zaciągnąć, nasza zdolność do reagowania lub patrzenia na świat bez MAX 10, nie jest aż tak zła. Jest to sytuacja „wszystko albo nic”. To ryzyko, które jestem gotów podjąć. Jeśli przegram walkę, to trudno – powiedział David Calhoun, dyrektor generalny Boeinga, w rozmowie z „Aviaiton Week”.

Kiedy Waszyngton uchwalił ustawę z 2020 roku, oczekiwano, że MAX-10 zostanie certyfikowany do końca 2022 roku, uchylając się w ten sposób od nowego wymogu. Podobnie jak wiele programów w Boeingu, terminy jednak się opóźniły. Na początku tego roku Boeing potwierdził, że MAX 10 prawdopodobnie nie osiągnie etapu certyfikacji do końca 2022 roku i poprosił Kongres o zwolnienie z tego obowiązku.

Jak dotąd zrzeczenie nie nastąpiło, chociaż niektórzy senatorowie amerykańscy wskazali na taką gotowość. Jednak Boeing stał się gorącym tematem politycznym w Waszyngtonie, a inni wpływowi politycy nie są przeciwni ograniczaniu Boeingowi certyfikacyjnego „luzu”. Pod względem sprzedaży B737 MAX 10 nie jest wielkim sukcesem. Airbus odniósł znacznie większy sukces dzięki stworzeniu A321neo. Francuski koncern sprzedał ponad 4200 maszyn. Certyfikacja MAX 10 zapewniłaby duży impuls dla programu A321neo. Utoruje również Boeingowi drogę do pracy nad całkowicie nowym samolotem, który zaspokoi popyt na 200-miejscowe i wąskokadłubowe samoloty.

Każdy nowy samolot amerykańskiego producenta będzie jednak gotowy za co najmniej kilkanaście lat. Istnieją poważne problemy z bieżącymi programami, takimi jak B787 Dreamliner i 777X. Pewność klientów, że Boeing może dostarczyć zupełnie nowy samolot w ciągu jednego pokolenia, jest obecnie niska. To sprawia, że Dave Calhoun stosuje zagrania znane z gry w pokera w odniesieniu do MAX 10. Jeśli otrzyma zgodę, prace nad MAX 10 będą kontynuowane. Jeśli nie uzyska pozwolenia, a Boeing porzuci program, pozostawi to firmę z długoterminową luką w jego katalogu komercyjnych samolotów pasażerskich i dodatkowo wzmocni pozycję konkurencyjnego Airbusa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Piotr Bożyk 16 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Vietnam Airlines zamówią 50 boeingów 737 MAX 8

Biznes i przemysł

Vietnam Airlines zamówią 50 boeingów 737 MAX 8

Piotr Bożyk 11 września 2023

Polska kupi F-15EX? To najnowocześniejsze myśliwce świata

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Piotr Bożyk 16 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Vietnam Airlines zamówią 50 boeingów 737 MAX 8

Biznes i przemysł

Vietnam Airlines zamówią 50 boeingów 737 MAX 8

Piotr Bożyk 11 września 2023

Polska kupi F-15EX? To najnowocześniejsze myśliwce świata

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5