Airbus poinformował w ostatnich dniach, że szósty i zarazem ostatni airbus A330-743L BelugaXL opuścił lakiernię w Tuluzie. Wkrótce maszyna wykona pierwszy lot techniczny i w ciągu kilku tygodni zostanie dostarczona do operatora - linii Airbus Transport International (ATI).
Szósta BelugaXL, to samolot airbus A330-743L o rejestracji F-GXLO i numerze seryjnym MSN 2041. Maszyna po otrzymaniu teraz pełnych barw producenta zostanie przygotowana do pierwszego lotu technicznego, który planowany jest w sierpniu br.
Na kadłubie nowego malowania XL6 pojawił się także napis „Also flying outsized cargo to your destination” (tłum. latamy również z ładunkami ponadgabarytowymi do twojego miejsca). Według wstępnych informacji XL6 ma zostać dostarczona na przełomie III i IV kw. br.
Nowa maszyna oparta jest na modelu A330-200F, które w przyszłości zastąpią wysłużone i zmodyfikowane A300-600ST. Duża część komponentów modelu A330 jest wykorzystana w Belugach XL, ale nos samolotu z obniżonym kokpitem oraz usterzenie na ogonie samolotu zostały zaprojektowane całkowicie od nowa. Pierwsza BelugaXL (F-GXLH) o oznaczeniu XL2 została dostarczona na początku stycznia 2020 r. i zadebiutowała na lotach cargo producenta kilka dni później.
W sumie powstało sześć samolotów XL. Obecnie na dostawę oczekuje samolot o oznaczeniu XL1, który prowadził loty testowe i certyfikacyjne, a także wspomniany XL6. Odświeżenie floty transportowej producenta wpłynie pozytywnie na zwiększenie możliwości produkcyjnych. Samolot A300-600ST z ładunkiem 40 ton ma zasięg około 1500 mil morskich, podczas gdy BelugaXL z ładunkiem 53 ton może przelecieć 2200 mil morskich. To duża różnica. Beluga XL (A330-200) jest również dłuższa o około 7 metrów i o metr szersza niż model oparty na A300-600ST co przekłada się na większą rozpiętość (56,3 m).
Więcej na temat nowych transportowców Airbus można przeczytać w naszym artykule prosto z Tuluzy "
Airbus: BelugaXL rozpoczęła kampanie testów w locie" oraz "
Beluga XL po raz pierwszy wzbiła się w powietrze! (ZDJĘCIA)".
Airbus wykorzystuje flotę starszych BelugaST do przewozu ładunków ponadgabarytowychWraz z pojawieniem się nowego samolotu BelugaXL, opartego na większym A330-200, istniejąca flota BelugaST jest stopniowo udostępniana na potrzeby usług ponadgabarytowego cargo na całym świecie o czym
Airbus poinformował na początku 2022 r. Od momentu uruchomienia nowej usługi Airbus Beluga Transport, BelugaST wykonywała misje dla różnych klientów na całym świecie. Pierwsza misja transportowa została zorganizowana w grudniu 2021 r. i polegała na dostawie śmigłowca dla nieujawnionego klienta z zakładu Airbus Helicopters w Marignane do Kobe w Japonii. BelugaST o numerze 3 miała wtedy międzylądowanie w Warszawie (
Transportowy samolot Airbus Beluga po raz pierwszy w Polsce zdjęcia).
Płatowce Belugi A300 mają jeszcze sporo godzin lotu do osiągnięcia swoich pierwotnie zaprojektowanych limitów eksploatacyjnych. Ponadto, aby lepiej sprostać wymaganiom prawdziwie międzynarodowych operacji, samoloty BelugaST zostały także wyposażone w nowej generacji system zarządzania lotem (FMS) z ADS-B dla zwiększenia możliwości nawigacyjnych w lotach międzykontynentalnych.
Airbus AtlanticZ początkiem 2022 r. rozpoczęła oficjalnie działalność spółka Airbus Atlantic, należąca w całości do Airbusa i będąca globalnym graczem w branży produkcji struktur lotniczych. Nowa firma łączy zasoby i kompetencje zakładów Airbusa w Nantes i Montoir-de-Bretagne, a także zakładów STELIA Aerospace na całym świecie. Prawdopodobnie dlatego Airbus ubiega się o pozyskanie
ETOPS dla maszyn BelugaXL.
Czy jest ETOPS? Procedury ETOPS (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) to zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych. W przypadku BelugiXL producent chce uzyskać ETOPS 180 minut.
Flota ATIObecnie flota czterech Airbusów Beluga (2 F-GSTB, 3 F-GSTC, 4 F-GSTD oraz 5 F-GSTF) i czterech BelugaXL (XL2 F-GXLH, XL3 F-GXLI, XL4 F-GXLJ oraz XL5 F-GXLN) wykonuje ponad 50 lotów w każdym tygodniu do 10 miejsc w Europie, przewożąc kluczowe części do wszystkich programów Airbusa. Belugi są obsługiwane przez Airbus Transport International (ATI), zależną linię lotniczą Airbusa. Załoga każdej maszyny składa się z dwóch pilotów oraz technika pokładowego.