Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

„Szprychy” CPK. Fundamenty nowej sieci kolejowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-05-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
„Szprychy” CPK. Fundamenty nowej sieci kolejowej
fot. Kasper Fiszer
Rząd przyjął nowy wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Wyznaczył też długofalową strategię zmian w układzie połączeń. Nowy schemat ma składać się z dziesięciu magistral z liniami bocznymi, które schodzić się będą w Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

Wczoraj rząd zaprezentował w Łodzi szczegółowe informacje dotyczące komponentu kolejowego przedsięwzięcia pod ogólną nazwą Centralny Port Komunikacyjny. Docelowy układ magistralnych linii kolejowych ma opierać się na dziesięciu ciągach rozchodzących się z węzła przy porcie. Będą one przebiegać częściowo po istniejących, a częściowo po nowych trasach. Władze centralne szacują, że do realizacji tej wizji niezbędna jest budowa 1600 km linii kolejowych, w tym 670 km linii dużych prędkości, 740 km linii głównych i 190 km linii uzupełniających.

Nową trasą na Mazury, zmiany na Rail Baltice i na trasie do Gdańska i Olsztyna

– „Szprychy” nr 1 i 2 obsługują [w planach] północną część naszego kraju: Kujawy, Pomorze i Warmię – mówił Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. Pierwsza ma biec z Portu do Płocka i Włocławka, a tam rozgałęziać się w kierunku Słupska przez Grudziądz i Gdańsk oraz Kołobrzegu przez Toruń, Bydgoszcz i Koszalin. W celu jej realizacji ma zostać wybudowane 308 km nowych linii. Druga ze „szprych” biec ma z CPK przez Warszawę i Działdowo do Olsztyna. Dzięki budowie 35 km nowych torów i modernizacji 15 km istniejących czas przejazdu z Warszawy do stolicy województwa warmińsko-mazurskiego ma się skrócić do dwóch godzin.

Ciąg oznaczony roboczo numerem 3 wybiegać ma z CPK i Warszawy do Tłuszcza. Tam tor rozgałęziać się ma na linie do Giżycka przez Ostrołękę i Łomżę oraz do Trakiszek i Kuźnicy (stacji granicznych z Litwą i Białorusią) przez Białystok. Mikołaj Wild podkreslał rolę kolejowego skomunikowania Mazur. – Mówimy tu o dojeździe do jednego z naszych najlepszych eksportowych „towarów” turystycznych. Nie jest przypadkiem, że wszyscy, którzy chcą korzystać dziś z komunikacji w tamtym kierunku, mocno rozważają, czy nie lepiej jest jednak pojechać samochodem. Chcemy to zmienić – deklarował.

Z Zamościa do Warszawy w nieco ponad dwie godziny

„Szprycha” nr 4 pokrywa się swoim przebiegiem z istniejącą magistralą E20 Warszawa – Terespol (nie licząc dojazdu z CPK do Warszawy, który będzie wspólny dla wszystkich korytarzy wybiegających na północny wschód). – Również i w tym przypadku będą realizowane oszczędności [czasowe], by mieszkańcy mogli wygodnie podróżować po Rzeczpospolitej – zapewnił przedstawicie rządu. Czas przejazdu z Warszawy do Siedlec ma spaść do 50 minut, a do Białej Podlaskiej – do półtorej godziny.

Piąty ciąg obejmuje trasę CPK – Warszawa – Lublin i dalej do Dorohuska przez Chełm i do Hrebennego przez Zamość (obie miejscowości końcowe leżą na granicy polsko-ukraińskiej). – Po realizacji wszystkich etapów czas dojazdu z Warszawy do Zamościa, który wynosi dziś 6 godz. 28 min, zajmie tylko 2 godz. 10 min. – stwierdził Mikołaj Wild. Ma być to możliwe dzięki budowie 81 km nowych linii.

Nowy węzeł kolejowy pomiędzy Śląskiem a Małopolską

„Szprycha” nr 6 ma komunikować CPK z Krosnem i Sanokiem przez Radom i Rzeszów w dużej mierze po nowych liniach kolejowych (ich łączna długość ma przekroczyć 250 km). Zdaniem władz dzięki połączeniu szansę rozwojową mają otrzymać mniejsze miasta na południowym wschodzie kraju. – Wierzymy, że rozwój nie musi następować w miastach-molochach, ale także w sieci połączonych miast średniej wielkości – stwierdził przedstawiciel rządu. Czas przejazdu z Warszawy do Stalowej Woli ma spaść do dwóch godzin, podróż do Rzeszowa ma zabrać jedynie o kwadrans więcej (sic).

Ciąg linii oznaczony numerem 7 nie ma jednolitego charakteru i jest w zasadzie zespołem linii: ma biec z CPK do Opoczna, a dalej w kierunku Nowego Sącza przez Kielce i Tarnów, do granicy państwa z Czechami w rejonie Chałupek przez Katowice i Jastrzębie-Zdrój z odgałęzieniem omijającym Katowice, ale prowadzącym przez nowy węzeł nazwany Małopolsko-Śląskim, oraz do Zakopanego przez Katowice i Kraków. Do jego stworzenia wykorzystana ma być w dużej mierze linia CMK. Rząd chce, by z Polską dobrze skomunikowana została aglomeracja Ostrawy leżąca w Republice Czeskiej.

Szybka kolej ma nie być ekskluzywna, ale popularna

„Szprycha” nr 8 łączyć ma CPK z Częstochową, Opolem, Nysą i Kłodzkiem i oprze się na istniejących liniach kolejowych (plany zakładają budowę 8 km nowej trasy), ale zakładana jest elektryfikacja trasy do Nysy. Dziewiąta biec ma z Warszawy przez CPK, Łódź do Lubawki przez Wrocław i Wałbrzych oraz do miast zachodniej Polski – Szczecina, Słubic i Zielonej Góry – z rozgałęzieniami w Sieradzu, Kaliszu i w Poznaniu. Ostatnia, dziesiąta magistrala wieść ma zgodnie ze śladem E20 z Warszawy do Poznania przez Kutno i Konin. Wszystkie one omówione zostały podczas wczorajszej konferencji zbiorczo.

– Chodzi nie tylko o to, by wszystkie regiony skomunikować z CPK, ale przede wszystkim o to, by duże i średnie miasta mogły łączyć się ze sobą – stwierdził Mikołaj Wild. – Nie tworzymy więc kolei dużych prędkości w proponowanym wcześniej, ekskluzywnym wydaniu. Nie będzie kolei dużych prędkości, które zatrzymują się tylko w dużych miastach stanowiących wyspy powodzenia otoczone terenami, które nie są w stanie nadążyć. Nie na tym polega nasza filozofia – opisywał. Przekonywał też, że w nowym układzie znacznie zyska na znaczeniu Łódź, która będzie położona na jednym z najważniejszych szlaków kolejowych w kraju.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK: Ruszają przetargi na audyt

Infrastruktura i lotniska

CPK: Ruszają przetargi na audyt

Łukasz Malinowski 09 lutego 2024

W Sejmie o CPK: Lasek kontra Horała

Prawo i polityka

W Sejmie o CPK: Lasek kontra Horała

Mateusz Kieruzal 08 lutego 2024

Sipiński o CPK: Narzędzie zrównoważonej polityki transportowej

Infrastruktura i lotniska

CPK wnioskuje o fundusze UE na KDP

Infrastruktura i lotniska

CPK wnioskuje o fundusze UE na KDP

Łukasz Malinowski 07 lutego 2024

Horała zakłada zespół parlamentarny ds. CPK

Prawo i polityka

Horała zakłada zespół parlamentarny ds. CPK

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2024

Zobacz również:

CPK: Ruszają przetargi na audyt

Infrastruktura i lotniska

CPK: Ruszają przetargi na audyt

Łukasz Malinowski 09 lutego 2024

W Sejmie o CPK: Lasek kontra Horała

Prawo i polityka

W Sejmie o CPK: Lasek kontra Horała

Mateusz Kieruzal 08 lutego 2024

Sipiński o CPK: Narzędzie zrównoważonej polityki transportowej

Infrastruktura i lotniska

CPK wnioskuje o fundusze UE na KDP

Infrastruktura i lotniska

CPK wnioskuje o fundusze UE na KDP

Łukasz Malinowski 07 lutego 2024

Horała zakłada zespół parlamentarny ds. CPK

Prawo i polityka

Horała zakłada zespół parlamentarny ds. CPK

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5