W czwartek (19 grudnia) do bazy lotniczej w Payerne, prosto z kanadyjskiej fabryki, dostarczony został nowy samolot dla szwajcarskich VIP-ów, którym jest bombardier Global 7500 o rejestracji/numerach taktycznych T-787. Dzięki dostawie już w najbliższym czasie Szwajcaria będzie użytkowała rządowy samolot z najnowocześniejszą technologią w zakresie bezpieczeństwa, wydajności i osiągów.
Wdrożenie do służby samolotu Global 7500 przez Federalną Służbę Transportu Lotniczego (Lufttransportdienst des Bundes - LTDB) planowane jest na początku 2025 r.
LTDB obsługuje samoloty używane przez rząd federalny, departamenty, urzędy federalne i siły zbrojne. W sierpniu 2023 r. Rada Federalna podjęła decyzję o zakupie nowego samolotu rządowego i powierzyła Szwajcarskiemu Federalnemu Departamentowi Obrony, Ochrony Ludności i Sportu (DDPS) zadanie zastąpienia samolotu cessna Citation Excel 560XL samolotem bombardier Global 7500.
Nowy samolot został przekazany przedstawicielom Szwajcarii 17 grudnia br. przez Bombardiera w Montrealu. Przed przekazaniem samolot został sprawdzony przez specjalistów z Federalnego Urzędu Zamówień Obronnych armasuisse oraz Swiss Air Force. Po pomyślnym odbiorze samolot został przebazowany przez mieszaną załogę pilotów Sił Powietrznych i armasuisse do Szwajcarii, gdzie wylądował na lotnisku wojskowym Payerne po około siedmiu godzinach lotu.
Przewiduje się, że w ciągu pierwszych dwóch lat bombardier Global 7500 będzie stacjonował na lotnisku wojskowym Payerne, a następnie zostanie przeniesiony na lotnisko Bern-Belp w pobliżu szwajcarskiej stolicy - Berna. W przyszłości Global 7500 będzie również wykorzystywany do operacji dalekodystansowych z Berna.
Dopiero na lato i jesień 2025 r. planowana jest instalacja w samolocie systemu samoobrony, który zmniejszy zagrożenie ze strony przenośnych systemów przeciwlotniczych. Pozwoli to np. wykonywać loty z oficjelami w rejony rozmieszczenia zagranicznych kontyngentów wojskowych. Po pomyślnym ukończeniu montażu systemu samoobrony Global 7500 osiągnie pod koniec 2025 r. pełną gotowość do wypełniania wszystkich zadań. Do czasu zakończenia tej modyfikacji jednostka LTDB nadal będzie wykorzystywać obecne dwa samoloty dalekodystansowe. Są to Cessna Citation Excel 560XL (2002) i Dassault Falcon 900EX (2008). Citation Excel 560XL zostanie zastąpiona pod koniec 2025 r. dostarczonym Globalem 7500.
Flota biznesowa SzwajcariiFlota Swiss Air Force składa się obecnie z sześciu samolotów: jednego bombardier Global 7500, dwóch Challengerów 604, jednej cessny Citation Excel 560XL, jednego dassaulta Falcona 900EX oraz jednego de Havillanda DHC-6-300 Twin Otter.
Informacyjnie o samolocie Global 7500 to jeden z najszybszych i najdalej latających prywatnych odrzutowców, jakie kiedykolwiek zbudowano. Bombardier po raz pierwszy ogłosił program w październiku 2010 r. Wejście samolotu do służby było pierwotnie zaplanowane na 2016 r., ale kilka opóźnień w procesie testów w locie przesunęło harmonogram o kilka lat. Transport Canada oficjalnie certyfikowała samolot we wrześniu 2018 r., a Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) w listopadzie 2018 r. Został on oficjalnie zaprezentowany jeszcze w tym samym roku.
Bombardier Global 7500 ma kadłub o prawie 3,5 m dłuższy niż pierwszy samolot Global, dzięki czemu samolot ma największą kabinę w klasie biznesowych odrzutowców na dalekie trasy. Global 7500 jest napędzany dwoma silnikami General Electric Passport, z których każdy zapewnia prawie 19 tys. funtów ciągu. Podczas programu testowego Global 7500 udowodnił, że dysponuje większym zasięgiem niż jakikolwiek inny samolot korporacyjny, poprawiając deklarowany przez producenta zasięg o 300 mil morskich (550 km), do poziomu 7,7 tys. mil morskich (prawie 14,3 tys. km).