Spółka CPK właśnie podjęła współpracę z Kolejami Francuskimi. SNCF doradzi, w jaki sposób projektować i w jakim standardzie technicznym budować szybkie linie kolejowe w naszym kraju. Harmonogram prac nad pierwszą z nich został już określony.
– Będziemy współpracować z najbardziej doświadczonymi kolejarzami, będzie to kooperacja w celu zdobycia know-how. Ale omówione zostaną możliwości współpracy dużych producentów z polskimi podmiotami, w zakresie konkretnych rozwiązań technicznych. Przykładowo Francuzi mają bardzo duże doświadczenia w obszarze zasilania 25 kV i dalej ten system rozwijają. Chcielibyśmy, by się nim z nami podzielili, ponieważ takim napięciem będziemy chcieli elektryfikować nowe trasy KDP w Polsce – powiedział Piotr Malepszak, członek zarządu spółki CPK do spraw komponentu kolejowego.
Kiedy rozpoczniemy projektowanie linii Y?
Malepszak podkreśla, że zanim dojdzie do budowy linii i zakupów taboru, trzeba wypracować standardy techniczne projektowania. Temu właśnie ma służyć
współpraca z Francuzami, którą dofinansuje Unia Europejska. Prace w tym zakresie będą trwały przez cały 2020. W 2021 spółka chce już ogłaszać pierwsze przetargi na dokumentacje projektową dla nowych linii kolejowych. Jako pierwsze mają powstać elementy linii Y, czyli szybkie połączenie Warszawy, przez Centralny Port Komunikacyjny, do Łodzi, skąd będzie się rozgałęziać na Wrocław (dokąd ze stolicy dojedziemy w 2 godziny) i Poznań.
– W pierwszej kolejności zajmiemy się odcinkami linii kolejowych, które są w sieci bazowej TEN-T. Do ich realizacji zobowiązuje nas Komisja Europejska i mamy bardzo dużą szansę na ich znaczące dofinansowanie ze środków unijnych. Realizacja linii „Y” jest zarazem zasadna z punktu widzenia potoków podróżnych i możliwości przeniesienia podróżnych z aut do pociągów, zarówno w podróżach dalekobieżnych, jak i poprawy połączeń regionalnych oraz poprawy przepustowości dla ruchu towarowego – powiedział Piotr Malepszak. Dodał, że aby określić ramy finansowe rozłożonych na najbliższe lata inwestycji, konieczne jest przyjęcie przez rząd programu wieloletniego, dotyczącego budowy nowej infrastruktury kolejowej w Polsce w ramach Programu CPK.
– Jeśli pieniędzy będzie mniej, to priorytety też są wyznaczone w ujęciu dla wybranych odcinków linii, których realizacja dawałaby dużą funkcjonalność dla poprawy ruchu kolejowego także na liniach istniejących i efekty dla pasażerów i przewoźników w skróceniu czasu przejazdu – uspokaja. Pierwszy taki odcinek to Warszawa Zachodnia – Bełchów do połączenia z linią nr 11 na odcinku Skierniewice – Łowicz. Na dalszym odcinku od Łodzi do Wrocławia, bardzo duże efekty przynieść może realizacja około-120 kilometrowego odcinka Sieradz – Czernica Wrocławska.
Ile będzie kosztować polska kolej dużych prędkości?
Ile będzie kosztować nowa linia? Kosztorys dla „Y” był wykonany w ramach studium wykonalności w latach 2010–2013, zakładano wówczas koszt budowy jednego kilometra KDP na 10 mln euro (ok. 43 mln zł). Obecnie zakłada się, że będzie to droższe.
– Nasza analiza zakłada koszt rzędu 60 milionów złotych za kilometr linii dwutorowej. To koszt porównywalny z budową kilometra drogi ekspresowej, które obecnie są procedowane – dodaje Malepszak.
Zadania związane z pracami studialnymi dla nowych linii kolejowych mają być zakończone do 2023 roku.
– Naszym celem jest aby linia „Y” od Warszaw do Wrocławia i Poznania była zbudowana do 2030 roku. Oznaczać to będzie budowę około 470 kilometrów nowej linii kolejowej, biorąc pod uwagę całego Y – wyjaśnia członek zarządu spółki CPK.