Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Szybka linia kolejowa „Y" przez CPK ma być gotowa do 2030 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Szybka linia kolejowa „Y" przez CPK ma być gotowa do 2030 roku
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Spółka CPK właśnie podjęła współpracę z Kolejami Francuskimi. SNCF doradzi, w jaki sposób projektować i w jakim standardzie technicznym budować szybkie linie kolejowe w naszym kraju. Harmonogram prac nad pierwszą z nich został już określony.

– Będziemy współpracować z najbardziej doświadczonymi kolejarzami, będzie to kooperacja w celu zdobycia know-how. Ale omówione zostaną możliwości współpracy dużych producentów z polskimi podmiotami, w zakresie konkretnych rozwiązań technicznych. Przykładowo Francuzi mają bardzo duże doświadczenia w obszarze zasilania 25 kV i dalej ten system rozwijają. Chcielibyśmy, by się nim z nami podzielili, ponieważ takim napięciem będziemy chcieli elektryfikować nowe trasy KDP w Polsce – powiedział Piotr Malepszak, członek zarządu spółki CPK do spraw komponentu kolejowego.

Kiedy rozpoczniemy projektowanie linii Y?

Malepszak podkreśla, że zanim dojdzie do budowy linii i zakupów taboru, trzeba wypracować standardy techniczne projektowania. Temu właśnie ma służyć współpraca z Francuzami, którą dofinansuje Unia Europejska. Prace w tym zakresie będą trwały przez cały 2020. W 2021 spółka chce już ogłaszać pierwsze przetargi na dokumentacje projektową dla nowych linii kolejowych. Jako pierwsze mają powstać elementy linii Y, czyli szybkie połączenie Warszawy, przez Centralny Port Komunikacyjny, do Łodzi, skąd będzie się rozgałęziać na Wrocław (dokąd ze stolicy dojedziemy w 2 godziny) i Poznań.

– W pierwszej kolejności zajmiemy się odcinkami linii kolejowych, które są w sieci bazowej TEN-T. Do ich realizacji zobowiązuje nas Komisja Europejska i mamy bardzo dużą szansę na ich znaczące dofinansowanie ze środków unijnych. Realizacja linii „Y” jest zarazem zasadna z punktu widzenia potoków podróżnych i możliwości przeniesienia podróżnych z aut do pociągów, zarówno w podróżach dalekobieżnych, jak i poprawy połączeń regionalnych oraz poprawy przepustowości dla ruchu towarowego – powiedział Piotr Malepszak. Dodał, że aby określić ramy finansowe rozłożonych na najbliższe lata inwestycji, konieczne jest przyjęcie przez rząd programu wieloletniego, dotyczącego budowy nowej infrastruktury kolejowej w Polsce w ramach Programu CPK.

– Jeśli pieniędzy będzie mniej, to priorytety też są wyznaczone w ujęciu dla wybranych odcinków linii, których realizacja dawałaby dużą funkcjonalność dla poprawy ruchu kolejowego także na liniach istniejących i efekty dla pasażerów i przewoźników w skróceniu czasu przejazdu – uspokaja. Pierwszy taki odcinek to Warszawa Zachodnia – Bełchów do połączenia z linią nr 11 na odcinku Skierniewice – Łowicz. Na dalszym odcinku od Łodzi do Wrocławia, bardzo duże efekty przynieść może realizacja około-120 kilometrowego odcinka Sieradz – Czernica Wrocławska.

Ile będzie kosztować polska kolej dużych prędkości?

Ile będzie kosztować nowa linia? Kosztorys dla „Y” był wykonany w ramach studium wykonalności w latach 2010–2013, zakładano wówczas koszt budowy jednego kilometra KDP na 10 mln euro (ok. 43 mln zł). Obecnie zakłada się, że będzie to droższe.

– Nasza analiza zakłada koszt rzędu 60 milionów złotych za kilometr linii dwutorowej. To koszt porównywalny z budową kilometra drogi ekspresowej, które obecnie są procedowane – dodaje Malepszak.

Zadania związane z pracami studialnymi dla nowych linii kolejowych mają być zakończone do 2023 roku.

– Naszym celem jest aby linia „Y” od Warszaw do Wrocławia i Poznania była zbudowana do 2030 roku. Oznaczać to będzie budowę około 470 kilometrów nowej linii kolejowej, biorąc pod uwagę całego Y – wyjaśnia członek zarządu spółki CPK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Horała nie jest już pełnomocnikiem CPK

Prawo i polityka

Horała nie jest już pełnomocnikiem CPK

Redakcja 13 grudnia 2023

Lasek następcą Horały w roli pełnomocnika ds. CPK

Infrastruktura i lotniska

Lasek następcą Horały w roli pełnomocnika ds. CPK

Redakcja/przegląd prasy 13 grudnia 2023

Tusk: Przyszłość CPK rozstrzygnie się transparentnie

Prawo i polityka

Leman: LOT potrzebuje CPK. Alternatywy nie ma

Infrastruktura i lotniska

Leman: LOT potrzebuje CPK. Alternatywy nie ma

Łukasz Malinowski 14 grudnia 2023

CPK z decyzją środowiskową dla odcinka z Warszawy do węzła lotniska

Infrastruktura i lotniska

LOT i CPK czyli o ruchu tranzytowym

Infrastruktura i lotniska

LOT i CPK czyli o ruchu tranzytowym

Łukasz Malinowski 11 grudnia 2023

Zobacz również:

Horała nie jest już pełnomocnikiem CPK

Prawo i polityka

Horała nie jest już pełnomocnikiem CPK

Redakcja 13 grudnia 2023

Lasek następcą Horały w roli pełnomocnika ds. CPK

Infrastruktura i lotniska

Lasek następcą Horały w roli pełnomocnika ds. CPK

Redakcja/przegląd prasy 13 grudnia 2023

Tusk: Przyszłość CPK rozstrzygnie się transparentnie

Prawo i polityka

Leman: LOT potrzebuje CPK. Alternatywy nie ma

Infrastruktura i lotniska

Leman: LOT potrzebuje CPK. Alternatywy nie ma

Łukasz Malinowski 14 grudnia 2023

CPK z decyzją środowiskową dla odcinka z Warszawy do węzła lotniska

Infrastruktura i lotniska

LOT i CPK czyli o ruchu tranzytowym

Infrastruktura i lotniska

LOT i CPK czyli o ruchu tranzytowym

Łukasz Malinowski 11 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5