Już w przyszłym roku na pokłady samolotów wylatujących z Tajwanu może trafić lokalna instytucja kulinarna wyspy – pudełka bento z jedzeniem przygotowanym przez Tajwańskie Koleje.
Tajwańska kolej funkcjonuje na wyspie od końca XIX w. Przez ten czas niezmiennie dba o to, by pasażerowie dojechali do swojej stacji przeznaczenia o czasie oraz… najedzeni. Zwyczaj karmienia pasażerów narodził się jeszcze w czasach japońskiego panowania, kiedy to pasażerowie mogli zjeść posiłki w wagonie restauracyjnym lub zamówić pudełka z jedzeniem ekiben, które były dostarczane jedynie na stacjach. W późniejszych czasach, liczne firmy cateringowe dostarczały pudełka bezpośrednio do przedziałów a od 1960 r. usługi te zostały zintegrowane pod skrzydłami Administracji Kolei Tajwanu (TRA). Teraz, podróżując tajwańskimi kolejami, w godzinach od 11:00 do 13:00 oraz od 17:00 do 19:00 niezmiennie będziemy pytani przez pracowników kolei, czy chcemy zamówić pudełko z posiłkiem.
Wożą i karmią
Obecnie Kolej Tajwanu sprzedaje rocznie około 10 mln pudełek bento, kosztujących od 60 dolarów tajwańskich (około 2 dolarów) do 120 dolarów tajwańskich, przez co działalność cateringowa jest drugim głównym źródłem dochodu kolei, tuż po świadczeniu usług przewozowych. Kolejowe jedzenie podbija serca kolejnych generacji Tajwańczyków i śmiało można powiedzieć, iż stanowi część świadomości mieszkańców wyspy. Każde pudełko, oprócz ryżu, zawiera także dodatki takie jak gotowane w herbacie jajko, kawałek suszonego tofu, dodatki warzywne oraz porcję mięsa. 90 proc. sprzedanych pudełek to zestaw ze schabem wieprzowym – to danie nie zniknęło z oferty kolei na 32 lata i w momencie, gdy pojawiło się ponownie w sprzedaży w 2000 r., stało się bestsellerem, 90-krotnie przewyższając oryginalne prognozy sprzedaży.
Plany podniebnej ekspansji
Teraz, jak informuje serwis Taiwan News, TRA przymierza się, by wejść na rynek usług cateringowych dla linii lotniczych i zawalczyć o podniebienia także pasażerów samolotów. Posiłki nie byłyby dostarczane przez samą kolej, ale przez franczyzobiorców, którzy musieliby udowodnić, iż są w stanie sprostać wysokim wymaganiom jakości stawianym przez kolejarzy, mówi Huang Shih-hsien z działu cateringu TRA.
Plany podniebnej ekspansji kolejowych posiłków spotkały się z zainteresowaniem trzech firm cateringowych, Kaohsiung Airport Catering Services, China Pacific Catering Services oraz TransAsia Catering Services. Klientami tych firm są zarówno linie lotnicze z Tajwanu, jak i przewoźnicy spoza wyspy.
Nim słynne pudełka bento Kolei Tajwańskich pojawią się na pokładach samolotów, kolejarze oraz firmy cateringowe muszą się jeszcze porozumieć odnośnie stawek franczyzy, procedury przygotowywania posiłków, ceny jednostkowej, projektu pudełek oraz innych szczegółów, poinformował Huang.
Do końca listopada 2019 r. koleje tajwańskie sprzedały już 9,66 mln pudełek, około 30 tys. więcej niż w tym samym okresie przed rokiem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.