Kraków Airport zaprezentował wizualizacje nowego, powiększonego terminala pasażerskiego. – Nasz szeroki plan inwestycyjny to odpowiedź na przewidywania stale zwiększającego się ruchu pasażerskiego – komentuje dla Rynku Lotniczego prezes krakowskiego portu lotniczego, Radosław Włoszek.
Obecny terminal zostanie rozbudowany o połowę – na takie zapotrzebowanie wskazała przeprowadzona w
Planie Generalnym analiza przepustowości. Po powiększeniu obiektu, terminal będzie zdolny do obsługi przewidywanej na rok 2036, a więc 12 mln pasażerów rocznie. W 2036 roku Kraków Airport będzie portem regionalnym, obsługującym głównie połączenia europejskie, realizowane przez przewoźników wykorzystujących przede wszystkim samoloty kodu C, czyli statki powietrzne najczęściej latające do i z Krakowa.
Nowy, powiększony terminal, ma być gotowy do 2025 roku. – W Kraków Airport obsłużyliśmy w 2018 roku prawie 7 mln pasażerów, a według polskich i europejskich prognoz ruch pasażerski będzie stale rosnąć. Nasz szeroki plan inwestycyjny zaplanowany na prawie dwie dekady to odpowiedź na te przewidywania – mówi dla Rynku Lotniczego prezes krakowskiego portu lotniczego, Radosław Włoszek.
Przeprowadzone analizy oraz aktualny podział stref w istniejącym terminalu, wykazały konieczność rozbudowy w trzech kierunkach: północnym – powiększone zostaną obecne poczekalnie przedodlotowe; zachodnim, gdzie rozbudowana będzie strefa Schengen; oraz wschodnim, która zawiera konieczność rozbudowy strefy Non-Schengen i systemów bagażowych. Obecnie trwają prace projektowe.
To jednak nie koniec inwestycji, jakie przewiduje Plan Generalny krakowskiego lotniska. Dokument przewiduje realizację projektów o łącznej wartości miliarda złotych. – Najważniejszą inwestycją jest nowa droga startowa, a także rozbudowa płaszczyzn postojowych, rozbudowa terminalu, modernizacja terminalu cargo. Chcemy ściśle współpracować z samorządami tak, aby rozwijała się także infrastruktura wokół lotniska co pozwoli osiągnąć efekt synergii lotniska i jego otoczenia – dodaje prezes Kraków Airport. Nowa droga startowa ma mieć 2800 m długości.