Otwarcie nowego lotniska Peking-Daxing było jednym z ważniejszych wydarzeń mijającego roku w lotnictwie. Chiński port ma wkrótce obsługiwać 45 mln pasażerów – dla wielu z nich będzie bramą do Państwa Środka. Zobaczcie, jak wygląda jedno z najnowocześniejszych lotnisk na świecie.
Międzynarodowe lotnisko Daxing w Pekinie, którego budowa trwała pięć lat i kosztowała 80 mld juanów (45 mld zł), zostało formalnie otwarte 25 września poprzedniego roku przez Xi Jinping, przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej. Położony 46 km na południe od centralnego placu Tiananmen port ma odciążyć Stołeczne Międzynarodowe Lotnisko Pekin, które obsługiwało ok. 100 mln pasażerów rocznie i doszło już do kresu swoich możliwości.
Terminal w kształcie sześcioramiennej gwiazdy, którą ma przywodzić na myśl gigantycznego, mitycznego ptaka, feniksa, zaprojektowała firma nieżyjącej już brytyjskiej architekt irackiego pochodzenia – Zahy Hadid. Władze oczekują, że do 2021 roku lotnisko będzie obsługiwało 45 mln pasażerów rocznie, a w dalszej przyszłości liczba ta wzrośnie do 100 mln.
Obecnie na Pekin-Daxing funkcjonuje 15 przewoźników krajowych i zagranicznych, a dziennie wykonywanych jest 280 lotów. Tych ostatnich już na wiosnę ma być około 700. W ciągu pierwszych czterech miesięcy działalności lotnisko obsłużyło 3 mln pasażerów. Cały rok powinien się zamknąć 27 mln. Maksymalna przepustowość obecnego terminala to 72 mln pasażerów, a docelowa po rozbudowie to 100 mln.
Głównym założeniem projektowym miał być scentralizowany plan budynku pozwalający na skrócenie odległości między centralną częścią lotniska a najdalszymi bramkami do 600 m. To dystans znacznie mniejszy niż ten, którym może poszczycić się wiele terminali europejskich czy azjatyckich. Celem projektantów było skrócenie czasu dojścia do bramki do ok. 8 minut.
Jak przyznają osoby zaangażowane w budowę nowego portu, lotnisko potrzebowało dużo kompaktowych stanowisk postojowych dla samolotów oraz dużo bramek, co sprawiło, że konieczne było zrezygnowanie z projektowania w oparciu o moduły ustawione poziomo. Przyjęcie nowej koncepcji zwartego terminala oznacza także, że w pierwszym etapie nie było konieczności tworzenia systemu transportu pasażerów w obrębie lotniska.
Unikalnym rozwiązaniem, na jakie zdecydowali się twórcy portu lotniczego, jest stworzenie kilkupiętrowej konstrukcji lotniska. Również stanowiska odpraw, wraz z systemem transferu bagaży, będą rozłożone na dwa piętra. Niższy poziom będzie zarejestrowany wyłącznie dla odpraw na loty krajowe, a na wyższym poziomie będą się znajdowały stanowiska odpraw na loty międzynarodowe, wraz z kilkoma wydzielonym po bokach stanowiskami check-in na loty krajowe.
Wśród dodatkowych atrakcji twórcy portu lotniczego Pekin-Daxing przygotowali nie lada gratkę dla pasażerów lotniska, która zainauguruje działalność już w tym miesiącu – tradycyjny chiński ogród umieszczony w obrębie patio supernowoczesnego terminala na końcu pirsu znajdującego się w rejonie operacji międzynarodowych. Ma on pokazywać pasażerom fragment bogatej chińskiej kultury i zachęcać do głębszego jej poznania. Pozwoli też opuścić na chwilę budynek lotniska, albowiem nie jest zadaszony.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.