Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Tak wygląda pokład pierwszego A321XLR (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Pod koniec października br. linie Iberia odebrały pierwszego airbusa A321XLR, który jest także pierwszym na świecie dostarczonym airbusem A321XLR. Dziś (14 listopada) o godzinie 13.03 maszyna wyruszyła w swój pierwszy transatlantycki rejs z Madrytu do Bostonu. Rozpoczyna się nowy etap dla hiszpańskiej linii, która zaoferuje loty dalekodystansowe wąskokadłubowym samolotem. Zobaczcie jak wygląda pokład maszyny.

Najnowszy i pierwszy odebrany airbus A321XLR linii Iberia, to maszyna o numerze seryjnym MSN 11504 i rejestracji EC-OIL wyprodukowana w zakładach Airbusa w Hamburgu. Nowy samolot napędzany jest silnikami CFM LEAP-1A33X i posiada zwiększony zasięg do 4 700 mil morskich (8 797 km). Linia nadała maszynie nietypową nazwę „1927-1939”, oznaczającą daty założenia przewoźnika w 1927 r. i jego pierwszego międzynarodowego połączenia do Lizbony, które odbyło się 12 lat później.

Pierwszy lot transatlantycki A321XLR Iberii o numerze IBE 347 można śledzić na Flightradar24.com.



Pokład nowego A321XLR Iberii


Loty długodystansowe w samolotach wąskokadłubowych są zawsze czymś w rodzaju kompromisu. Niezależnie od tego, w jaki sposób się ułoży ich pokład, jest po prostu mniej miejsca zarówno dla pasażerów, jak i załogi, która ma do dyspozycji znacznie mniejszą kuchnię.

W klasie biznes dostępnych jest również mniej foteli z opcją leżenia, a producenci foteli dopiero zaczynają koncentrować się na tym rodzącym się, ale rosnącym, rynku. Co więcej, rozmiar kadłuba utrudnia stworzenie fotela, który byłby porównywalny z tym, czego można oczekiwać od samolotu szerokokadłubowego.

Dzięki A321XLR Iberia zyskuje korzyści z najniższych kosztów operacyjnych i najwyższego poziomu komfortu w segmencie wąskokadłubowym, ale oferując tylko częściowy dalekodystansowy produkt. Maszyny A321XLR hiszpańskiej linii będą obsługiwane w konfiguracji dwuklasowej składającej się z klasy biznes, z rozkładanymi do pozycji leżącej fotelami mającymi bezpośredni dostęp do przejścia i okna, oraz klasy ekonomicznej gdzie po raz pierwszy w historii Iberii, wąskokadłubowy samolot posiada system rozrywki pokładowej dla każdego pasażera tej klasy. Ogólnie nowy A321XLR zabierze na pokład 182 pasażerów: 14 w klasie biznes (1-1) oraz 168 w klasie ekonomicznej (3-3).

Pasażerowie doświadczą także wyższego poziomu komfortu wizualnego na pokładzie dzięki kabinie Airspace by Airbus, która charakteryzuje się szerszymi fotelami, większymi stolikami i przestronnymi schowkami na bagaż tzw. XL bins. Dodatkowo każdy fotel będzie wyposażony w ekran 4K, uchwyt na tablet i port USB, a oświetlenie LED dostosowane będzie na każdym etapie lotu.

Istnieją jednak pewne kluczowe różnice dla komfortu w tej konkretnej konfiguracji pokładu. Amerkyański JetBlue zdecydował się na konfigurację klasy premium z 24 miejscami w klasie biznes i tylko 114 miejscami w klasie ekonomicznej w A321LR. Z kolei Iberia posiada zaledwie 14 foteli w klasie biznes, ale za to aż 168 w klasie ekonomicznej, przy czym zdecydowana większość z nich ma zaledwie 30 cali rozstawu pomiędzy rzędami, a kilka z nich nie oferuje możliwości odchylenia oparcia, co przy długich lotach może być bardzo niekomfortowe.

Pomimo wszystkich dodatkowych pasażerów, których trzeba obsłużyć na pokładzie A321XLR Iberii, linia dokonała interesującego wyboru, jeśli chodzi o kuchnię, z której personel pokładowy będzie przygotowywać i podawać posiłki. W przeciwieństwie np. do JetBlue, który zdecydował się zachować tradycyjną pełnowymiarową kuchnię z tyłu swoich A321LR, która zajmuje całą szerokość samolotu, Iberia zdecydowała się na rozwiązanie Airbusa o nazwie Space-Flex, które zmniejsza o połowę rozmiar kuchni. Przestrzeń w tylnej części samolotu jest współdzielona z dwiema toaletami, co oznacza, że personel pokładowy będzie musiał przygotować posiłki i napoje w tej samej przestrzeni, w której pasażerowie stoją w kolejce do toalety.

Nawet w przypadku krótszych lotów z ograniczoną obsługą na pokładzie, personel pokładowy stwierdzi, że praca w kuchni Space-Flex jest dużym wyzwaniem. Nie wiadomo jeszcze, jakie dodatkowe wyzwania będzie stawiać kuchnia Space-Flex, gdy personel pokładowy będzie próbował przygotować pełną obsługę długodystansową dla maksymalnie 168 pasażerów.

Gdzie i od kiedy polecą nowe samoloty Iberii?

Pomimo opóźnienia w programie Airbusa, który miał dostarczyć pierwszy samolot w 2023 r., Iberia wprowadziła do służby A321XLR numer jeden w pierwszych dniach listopada. Początkowo, w ramach szkolenia załóg, 182-miejscowy samolot latał na trasie z Madrytu do Paryża (Charles de Gaulle). 14 listopada A321XLR zadebiutował na trasie do Bostonu w Stanach Zjednoczonych, a po dostawie kolejnej maszyny Iberia obsłuży także połączenia do Waszyngtonu.

A321XLR nie konkuruje z A350 czy A330. Cały sens tego wariantu polega na tym, że otwiera on rynki, które wcześniej nie były zrównoważone. W tym sensie jest to ogromny sukces, dzięki któremu Iberia może nadal obsługiwać trasy takie jak Boston i Waszyngton w okresie zimowym, kiedy w przeciwnym razie nie miałoby to kompletnie sensu. Bezpośredni lot na pokładzie A321XLR jest o wiele lepszy niż lot z przesiadką lub brak lotu w ogóle. Pod tym względem jest to przydatny dodatek do floty Iberii.

Flota grupy Iberia

Flota grupy Iberia, w skład której w wchodzą Iberia Airlines, Iberia Regional i Iberia Express, składa się ze 163 samolotów: 11 ATR-ów 72-600, sześciu bombardierów/mitsubishi CRJ-200, 26 CRJ-1000, czterech airbusów A319, 24 A320, 17 A320neo, 14 A321, 12 A321neo, jednego A321XLR, 18 A330-200, ośmiu A330-300 oraz 22 A350-900. Przewoźnik oczekuje na dostawę 10 samolotów: siedmiu airbusów A321XLR oraz trzech A350-900.

Zdjęcia: Miquel Ros (Allplane.tv / AeroTime). 
Fotografie wykorzystane za zgodą autora / Photos used by permission of the photographer.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Avia Solutions Group zamawia 40 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

Avia Solutions Group zamawia 40 boeingów 737 MAX

Piotr Bożyk 12 listopada 2024

ARJ21 staje się C909. Hainan Airlines kupują 40 maszyn

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus: Iberia odebrała pierwszego A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Airbus: Iberia odebrała pierwszego A321XLR

Piotr Bożyk 30 października 2024

Iberia odbierze pierwszego A321XLR. Hiszpańska linia zatąpiła Aer Lingusa

Pasażer i linie lotnicze

Iberia doleci zimą za koło podbiegunowe. Rejsy A320neo do Laponii

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Avia Solutions Group zamawia 40 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

Avia Solutions Group zamawia 40 boeingów 737 MAX

Piotr Bożyk 12 listopada 2024

ARJ21 staje się C909. Hainan Airlines kupują 40 maszyn

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus: Iberia odebrała pierwszego A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Airbus: Iberia odebrała pierwszego A321XLR

Piotr Bożyk 30 października 2024

Iberia odbierze pierwszego A321XLR. Hiszpańska linia zatąpiła Aer Lingusa

Pasażer i linie lotnicze

Iberia doleci zimą za koło podbiegunowe. Rejsy A320neo do Laponii

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5