Linia TAP Air Portugal odebrała w piątek (5 kwietnia) w Hamburgu pierwszego z 12 zamówionych airbusów A321LR, stając się pierwszą linią lotniczą obsługującą połączoną flotę A330neo i A321LR. Maszyna numer jeden tego typu dla przewoźnika jest leasingowana od irlandzkiej firmy Avolon i napędzają ją najnowsze silniki CFM LEAP 1A.
Pierwszy A321neo Long Range linii TAP (CS-TXA) zabiera na pokład 171 pasażerów w komfortowym układzie trzech klas podróży: 16 w klasie biznes z fotelami z maszyn dalekodystansowych (2-2), 48 w ekonomicznej premium (3-3) oraz 107 w klasie ekonomicznej (3-3). Odświeżona kabina A321LR oferuje więcej przestrzeni osobistej, większe schowki na bagaże, zaawansowane oświetlenie kabiny LED oraz najnowocześniejszy pokładowy system rozrywki i łączności.
– A321LR ma kluczowe znaczenie dla planów ekspansji TAP. Dzięki doskonałemu zasięgowi możemy eksplorować rynki w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej i Afryce.
Nowy Airbus pasuje idealnie operacyjnie także do naszych A330neo – powiedział Antonoaldo Neves, dyrektor generalny TAP Air Portugal. – W Ameryce Północnej A321LR otwiera nam możliwości dodatkowych lotów na wschodnie wybrzeże np. do Nowego Jorku, Bostonu, Montrealu czy Waszyngtonu. W Brazylii A321LR może otworzyć nowe rynki na północnym wschodzie i uzupełnić istniejące usługi w miastach takich jak Recife, Natal, Fortaleza czy Salvador. Nasze najnowsze samoloty A321 są wyposażone w najnowszą generację pełnowymiarowych foteli biznesowych i komfortowych foteli ekonomicznych, pełny pakiet IFE oraz bezpłatne usługi przesyłania wiadomości – dodał Neves.
TAP będzie pierwszą linią na świecie, która poleci nowym A321LR na rejsach transatlantyckich. Pierwszy A321LR ma się pojawić na trasie Lizbona – Newark 1 czerwca tego roku i zastąpi latającego obecnie airbusa A330-200 zabierającego na pokład 263 pasażerów. Jednak w pierwszej kolejności nowe samoloty polecą na trasie Lizbona - Tel Awiw. Wynika to z konieczności przeszkolenia pilotów i personelu pokładowego z nowego samolotu we flocie. Łącznie portugalski przewoźnik zamówił 12 samolotów A321neo Long Range, a ich dostawy zakończą się w połowie 2020 r. Obecnie flota linii TAP Portugal składa się z 99 samolotów: ośmiu ATR-ów 72-600, 21 airbusów A319, 20 A320, dwóch A320neo, czterech A321, sześciu A321neo, jednego A321LR, 12 A330-200, dwóch A330-300,
pięciu A330-900neo, czterech A340-300 oraz 14 embraerów E190.
Wąskokadłubowy samolot na dalekie trasyWersja A321neo z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma największy zasięg (7408 km) ze wszystkich samolotów wąskokadłubowych dostępnych na rynku zarówno dziś, jak i w najbliższej przyszłości, dzięki czemu jest idealnie dostosowana do obsługi tras transatlantyckich i pozwoli liniom lotniczym wejść na nowe rynki dalekodystansowe, które były wcześniej niedostępne dla operatorów korzystających z samolotów wąskokadłubowych. A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4000 mil morskich (7408 km). Na pokład może zabrać od 164 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.
Warto dodać, że przewoźnicy będą mieli możliwości wydłużenia zasięgu standardowego modelu A321neo do wersji LR, dzięki instalacji dodatkowych zbiorników na paliwo, choć na początku projektowania Airbus zarzekał się, że musi to być wykonane podczas montażu końcowego. Nowe maszyny posiadają także ETOPS 180 minut, czyli procedury (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dające zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane np. na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych.