Koordynator slotów Airport Coordination Limited (ACL) potwierdził, że Qatar Airways nabyły sloty należące wcześniej do rumuńskiej linii TAROM. Zgodnie z informacją podaną 14 sierpnia br. przez ACL, TAROM na stałe przenosi swoje sloty z Heathrow do katarskiego przewoźnika, a 26 października br. będzie ostatnim dniem latania rumuńskiej linii na największe lotnisko Wielkiej Brytanii.
Wartość tej transakcji nie została ujawniona, ale uważa się, że sloty te zostały sprzedane po bardzo wysokiej cenie. Sugeruje o tym chociażby decyzja z zeszłego roku gdzie przewoźnik odrzucił ofertę Virgin Atlantic, linii z tego samego sojuszu tj. SkyTeam, o wartości 22 mln funtów (25,8 mln dolarów) w oczekiwaniu na lepszą ofertę.
TAROM obecnie obsługuje codzienne loty z LHR na lotnisko Otopeni w Bukareszcie airbusami A318 zwanymi urokliwie „Baby Bus”. W stolicy Wielkiej Brytanii samoloty rumuńskiej linii lądują o 14.10 (RO 391), a w rejs powrotny (RO 392) startują o 14.50. Ostatni rejs na tej trasie odbędzie się 26 października br. Będzie to także symboliczny koniec tego przewoźnika na brytyjskim rynku, ponieważ linia nie oferuje żadnych innych lotów do Wielkiej Brytanii. W przeszłości TAROM latał także na londyńskie lotnisko Gatwick i Luton oraz do Manchesteru. Jako ciekawostkę warto dodać, że TAROM był obecny na londyńskim Heathrow ponad 60 lat, a swój pierwszy rejs na to lotnisko wykonał w 1963 r.
Trasa Bukareszt-Londyn jest czwartą, którą TAROM anulował w ciągu ostatnich dwóch lat, po trasach obsługiwanych między Bukaresztem a lotniskami w Wiedniu, Monachium i Barcelonie.
Pasażerowie latający z Bukaresztu do Londynu, będą mogli polecieć trzema innymi liniami: British Airways (Heathrow), Wizz Air (Gatwick i Luton) oraz Ryanair (Stansted).
Qatar z ósmym połączeniem na LHRQatar Airways wykorzysta te sloty do obsługi codziennego połączenia boeingiem B777. Katarski przewoźnik, ze względu na wielkość samolotu, poprosił o zmianę godzin przylotu i odlotu. Zamierza obsługiwać rotację QR109/110, przylatując na Heathrow o 14.05 i odlatując z tego lotniska o 15.30 czasu lokalnego. Przewoźnik będzie obsługiwał wspomniane loty boeingami B777-300ER z 354 miejscami na pokładzie w konfiguracji dwóch klas podróży: biznes i ekonomicznej.
Przewoźnik nie ogłosił jeszcze tej informacji oficjalnie. Jednak strona internetowa Qatara pokazuje, że w listopadzie tego roku będzie on oferować osiem codziennych non stop lotów między swoim hubem w Doha (DOH) a londyńskim LHR. Oznacza to wzrost z obecnych siedmiu połączeń obsługiwanych przez katarską linię na tej trasie. Warto dodać, że Qatar obsługuje także loty na londyńskie Gatwick (LGW).
TAROM w procesie restrukturyzacji Rumuńskie narodowe linie lotnicze TAROM przechodzą ciężkie czasy, w tym
proces restrukturyzacji. Pomocną dłoń wyciągnął Bukareszt, który zdecydował się udzielić pomocy publicznej w kwocie 95,3 mln euro. Komisja Europejska zatwierdziła państwowy zastrzyk finansowy, który ma pomóc w restrukturyzacji działalności flagowego operatora lotniczego Rumunii.
28 maja 2021 r. Rumunia zgłosiła Komisji Europejskiej plan restrukturyzacji linii TAROM, który określał pakiet środków zaradczych, który miały usprawnić działalność rumuńskiego przewoźnika, odnowić starzejącą się flotę i obniżyć koszty prowadzonej działalności. Instytucja wykonawcza Unii Europejskiej nie zatwierdziła od razu warunków pomocy publicznej, mimo że inne stolice otrzymały zielone światło na dofinansowanie narodowych przewoźników.