Linie Thai Airways International oficjalnie nie są już operatorem airbusów A380. Spółka potwierdza, że skutecznie pozbyła się sześciu maszyn wraz z silnikami.
Informacja o tym, że liniom Thai Airways udało się znaleźć nabywcę lub nabywców floty airbusów A380, widnieje na stronie thaiaircrafttrading.com, będącej oficjalną platformą sprzedaży maszyn. Sześć Super Jumbo w barwach przewoźnika zaznaczonych jest jako sprzedane, potwierdzając w ten sposób przeprowadzenie transakcji. Więcej informacji, w tym cenę jaką za samoloty uzyskał przewoźnik z Tajlandii przekazują w nieoficjalnej rozmowie z prachachat.net informatorzy serwisu.
Bardzo atrakcyjna cena
Kiedy Airbusy A380 były produkowane i znajdowały się w ofercie Airbusa, ich cena katalogowa w 2018 r, wynosiła 445 mln dolarów. Warto zaznaczyć, iż wartość ta nie obejmuje silników, awioniki i wnętrza samolotu, za które potencjalny właściciel musi zapłacić osobo. Z drugiej strony cena katalogowa jest bardziej wytyczną niż obowiązującą wartością i zdecydowana większość nabywców samolotów może liczyć na zniżki. Biorąc to wszystko pod uwagę szacuje się, że wartość nowego Airbusa A380 gotowego do operacji komercyjnych mogła się wahać pomiędzy 400 a 600 mln dolarów.
Na tym tle nabywcy samolotów służących wcześniej w barwach Thai Airways mogą mówić o prawdziwej okazji - maszyny te, sprzedawana wraz w silnikami Rolls-Royce Trent 970-84 oraz pełnym wyposażeniem zostały sprzedane za 500 tys. dolarów sztuka, co oznacza iż poprzedni właściciel pozbywając się całej floty wzbogacił się o 3 mln dolarów. Transakcja sprzedaży została sfinalizowana w pierwszym kwartale tego roku i nowy, nieujawniony do tej pory właściciel pracuje obecnie nad przetransportowaniem maszyn w nowe miejsce.
Sprzedane A380-800 miały nieco ponad 10 lat. Najstarszy o rejestracji HS-TUA (msn087), “Sri Rattana”, miał 11,4 lat oraz nalot 32 880 godzin, podczas gdy najmłodsze A380-800 we flocie to HS-TUE (msn125) “Sriracha" w wieku 10,1 lat, o nalocie 30 645 godzin i HS-TUF (msn131) "Kamala Sai” w wieku 10,3 lat i nalocie 29 639 godzin.
Dobra wiadomość dla Thai Airways
Nawet biorąc pod uwagę wiek i nalot samolotów, spadek wartości maszyn z około pół miliarda dolarów do pół miliona to przykład jednej z największych deprecjacji na rynku. Mimo to, według informatora serwisu informacyjnego z Tajlandii, decyzja o pozbyciu się floty Super Jumbo za tę cenę była słuszna, gdyż w centrum naszej uwagi nie powinna być cena zakupu samolotów na rynku pierwotnym, ale zmiany zachodzące na rynku lotniczym, w szczególności postęp i innowacje zachodzące w dziedzinie produkcji nowych, oszczędnych paliwowo samolotów, powodujące iż airbusy A380 stały się mało atrakcyjnym samolotem, który nie znajduje wielu nabywców.
Przez ostatnie trzy lata, od czasów pandemii koronawirusa, flota A380 Thai Airways była zaparkowana na lotnisku w Bangkoku, generując kosztu parkowania oraz utrzymania nieużywanym maszyn. W sierpniu 2023 r. linie
Tai Airways zdecydowały się wystawić całą flotę na sprzedaż w drodze licytacji z wadium w wysokości 50 tys. dolarów.
Szybka odbudowa ruchu lotniczego po pandemii połączona z opóźnieniami w dostawach nowych samolotów spowodowała, iż wielu użytkowników airbusów A380 zdecydowało się na przywrócenie modelu do służby, władze Thai Airways nie były jednak przekonane do takiego posunięcia.