Linia lotnicza jednej z najbardziej znanych marek turystycznych na świecie – Thomas Cook Airlines – jest na sprzedaż. Wszystko przez zadłużenie spółki dominującej. Całość postrzegana jest jako sprytny sposób na zabezpieczenie działalności hotelowej właściciela.
Chociaż spółka dominująca odnotowała wzrost strat w ostatnich kilku kwartałach z 14 do 60 milionów funtów, sama linia lotnicza jest w dobrej kondycji. Odnotowuje ona zysk w wysokości 6 funtów za każdego podróżującego klienta. W 2018 roku linia obsłużyła 20 milionów pasażerów i odnotowała przychody w wysokości 3,5 miliarda funtów, co przyniosło 129 milionów funtów zysku operacyjnego w roku finansowym 2018, co stanowi wzrost o 37 procent w stosunku do 2017 roku.
Linia lotnicza obsługuje flotę 103 samolotów, operujących do wielu miejsc wakacyjnych w Europie, Skandynawii, Afryce Północnej i na Atlantyku. W Niemczech działa pod marką Condor, a Financial Times informuje, że Lufthansa może być zainteresowana dalekosiężnymi operacjami Condora poza Frankfurtem.
Niektórych zainteresowanych kupnem Thomas Cook Airlines może zniechęcić wiek części samolotów przewoźnika. Jednak linia może to zrekompensować lukratywnymi slotami w takich portach lotniczych, jak Londyn Gatwick czy Frankfurt.
Financial Times podał, że Thomas Cook Airlines był wyceniany głównie w przedziale od 1 miliarda do 1,5 miliarda funtów, chociaż jeden z cytowanych analityków wycenił wartość spółki na 3,2 miliarda funtów.
Podobnie jak Lufthansa, inni operatorzy, którzy mogą być zainteresowani niektórymi elementami działalności Thomas Cook Airlines, to Ryanair, easyJet i konsorcjum lotnicze IAG. Biorąc pod uwagę naturę głównej działalności Thomas Cook Airlines – wakacji zorganizowanych w hotelach należących do firmy, oczekuje się, że każdy nabywca będzie musiał zobowiązać się do utrzymania dostępności miejsc dla klientów korzystających z pakietów turystycznych.
Wiadomości o sprzedaży Thomas Cook Airlines pojawiły się w tym samym tygodniu, kiedy linie lotnicze Germania
zaprzestały działalności, a europejski operator turystyczny Tui ogłosił, że może obniżyć ceny, aby utrzymać swoją pozycję. Ciągły niepokój na europejskim rynku wokół niepewności brexitu spowodował 12-procentowy spadek liczby rezerwacji wyjazdów wakacyjnych na lato 2019 r.