Linie Tibet Airlines odebrały pod koniec października br. w Tiencin pierwsze airbusy A319neo. Pierwsze dwie z sześciu maszyn tego typu dla przewoźnika, to także jedne z pierwszych A319neo na świecie odebrane przez linię lotniczą.
Pierwsze dwa A319neo dla tybetańskiej linii, to maszyny o rejestracji B-32AJ (MSN 11046) oraz B-329H (MSN 10607). Samoloty zabierają na pokład 134 pasażerów w dwuklasowej konfiguracji: ośmiu w klasie biznes (2-2) oraz 126 w ekonomicznej (3-3).
Airbus A319neo to najmniejszy z rodziny wąskokadłubowych airbusów A320 w zmodernizowanej wersji neo. Samolot w standardowej wersji pomieści 140 pasażerów, a maksymalnie może ich być do 160. Zasięg wersji pasażerskiej to prawie 7 tys. km, natomiast wersji ACJ319neo to już prawie 12,5 tys. km (15 godzin lotu).
Dotąd producent sprzedał 61 maszyn w tym wariancie, a to bardzo słaby wynik porównując ją do zamówionych 1486 maszyn poprzedniej generacji (A319ceo). Na pewno wpływ na taki stan rzeczy ma nowa rodzina embraerów E2, a także airbus A220. Większy A220-300 może zabrać podobną liczbę pasażerów i jest tańszy, ale jednak jego zasięg jest mniejszy i wynosi około 6 tys. km. Z 61 zamówionych A319neo dostarczono do tej pory 16: 10 A319neo w wersji ACJ oraz sześć w wersji pasażerskiej.
Flota Tibet AirlinesPrzewoźnik z siedzibą w Lhasie posiada obecnie flotę składającą się z 40 samolotów: 27 airbusów A319, dwóch A319neo, sześciu A320 oraz pięciu A330-200. Linia oczekuje na dostawę pięciu airbusów A319neo.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 9717 maszyn z rodziny A320neo (61 A319neo, 4234 A320neo, 5422 A321neo), to około 61 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.