29 listopada 2018 r. zapisze się w historii lotnictwa jako symboliczny koniec marki i grupy Small Planet Airlines. Według najnowszych informacji litewska spółka Small Planet wkrótce wystąpi o upadłość, taki sam los spotka resztę spółek czyli polską, niemiecką i kambodżańską.
Niemiecka spółka była pierwszą która
zakończyła swoje latanie. SPA DE 1 listopada zakończyły swoją działalność operacyjną. Linia, która pod koniec września ogłosiła proces restrukturyzacji, była na etapie kontrolowanej upadłości i szukała inwestora. Tak się jednak nie stało. Dwie firmy, Onur Air SF Aviation, które były zainteresowane kupnem oficjalnie się
wycofały z tej decyzji.
9 listopada, po ośmiu latach na polskim rynku lotniczym,
swój ostatni rejs odbyła polska spółka Small Planet Sp. z o.o. Przewoźnik wygasza działalność w naszym kraju po tym, jak w październiku złożył
wniosek o postępowanie układowe, które w najbliższym czasie zmieni się w postępowanie kontrolowanej upadłości.
Natomiast wczoraj (28 listopada), po decyzji Urzędu Lotnictwa Cywilnego Litwy (Civilinės Aviacijos Administracija-CAA) o
zawieszeniu certyfikatu operatora lotniczego (AOC) litewska spółka Small Planet Airlines UAB wykonała swój ostatni rejs. Zawieszenie AOC weszło w życie o północy 29 listopada. Litewska spółka poinformowała także, że Small Planet Airlines Co. Ltd posiadająca certyfikat operatora lotniczego w Kambodży również zostanie zamknięta.
Small Planet Airlines były czarterową linią lotniczą działającą od 2009 r. na kilku rynkach m.in. polskim, litewskim, brytyjskim, francuskim, niemieckim, a także azjatyckim. Linia dzieliła się na cztery osobne spółki lotnicze działające na podstawie czterech niezależnych certyfikatów operatora lotniczego tzw. AOC (Air Operator’s Certificate) w Polsce, na Litwie, w Niemczech, a od 2017 r. także w Kambodży. W 2018 r. grupa Small Planet Airlines obsługiwała w 2018 swoje loty 29 samolotami z rodziny A320: 21 A320 oraz ośmioma A321. Przewoźnik przewiózł na polskim, litewskim i niemieckim rynku około 3,4 mln pasażerów.
To ogromny cios dla branży turystycznej, lotniczej oraz dla samych pracowników. Dlatego niedługo w specjalnym raporcie podsumujemy upadek Small Planet Airlines, a także dokładnie przyjrzymy się jakie czynniki i decyzje wpłynęły na taki obrót sprawy.