Partner serwisu
Prawo i polityka

Tomasik: Brexit może wstrząsnąć branżą lotniczą

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-02-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Tomasik: Brexit może wstrząsnąć branżą lotniczą
fot. Katowice Airport
To wydarzenie, którego pełnych skutków nikt nie jest w stanie przewidzieć, a które może wstrząsnąć branżą lotniczą w 2019 roku – tak zdaniem Artura Tomasika, prezesa Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, może wyglądać wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.

Lotnisko w Katowicach, którym zarządza Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, w 2018 roku zostało po raz kolejny liderem przewozów cargo wśród portów regionalnych w Polsce. W ubiegłym roku frachtowce wykonały w Pyrzowicach 2 664 startów lub lądowań i przewiozły 18 547 ton cargo lotniczego – o 754 ton więcej (+4,2%) w porównaniu z rokiem 2017. Jest to najlepszy, roczny wynik w historii przewozów towarowych z pyrzowickiego lotniska. Równie dobrze katowicki port lotniczy radzi sobie w przewozach pasażerskich, obsługując w 2018 roku rekordowe 4,8 mln podróżnych.

Rozwój przewozów pasażerskich i cargo lotniczego w Katowicach postępuje, nie dziwi więc troska prezesa GTL-u, o wzrosty ruchu po Brexicie. Jak komentuje dla Rynku Lotniczego Artur Tomasik, jeśli dojdzie do tzw. twardego Brexitu, częstotliwość ruchu pasażerskiego i towarowego pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską zostanie zamrożona już w rozkładzie lato i zima 2019 „na poziomie z zeszłego roku”. To propozycja Komisji Europejskiej, zasady te mają obowiązywać do 20 marca 2020 roku. Co potem?

– Nie wiadomo. To zła informacja, ponieważ około 25 proc. pasażerów, obsługiwanych na polskich lotniskach, podróżuje na kierunkach brytyjskich – tłumaczy prezes Tomasik. – W 2018 roku było to około 11 mln podróżnych. Zamrożenie częstotliwości oznacza praktycznie ograniczenie możliwości wzrostu ruchu na trasach brytyjskich, które ciągle mają duży potencjał, nie tylko w ruchu pracowniczym ale także turystycznym – dodaje.

Zdaniem prezesa GTL-u, należy pamiętać, że takie polskie miasta jak Warszawa, Kraków, Gdańsk czy Wrocław, cieszą się coraz większym zainteresowaniem turystów z Wielkiej Brytanii. W kontekście Brexitu Tomasik zwraca uwagę na istotną rzecz. – Niewykluczone, że w perspektywie kilku lat wzrośnie towarowy ruch lotniczy pomiędzy Polską a Wielką Brytanią. Ta forma transportu może stać się mocno konkurencyjna w stosunku do transportu drogowego, który z pewnością zacznie borykać się z problemem dużych kolejek na brytyjskiej granicy. Szacuje się, że po Brexicie średni czas kontroli jednej ciężarówki na granicy Wielkiej Brytanii wydłuży się z obecnych 2 do nawet 20 minut, co znacząco wydłuż czas oczekiwania – dodaje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Umowa Enter Air z Itaka Fly. Rejsy do Omanu i Zanzibaru

Biznes i przemysł

Umowa Enter Air z Itaka Fly. Rejsy do Omanu i Zanzibaru

Redakcja/inf. pras. 05 marca 2024

Arab Aviation Summit wzywa do inwestycji w technologię

Biznes i przemysł

Arab Aviation Summit wzywa do inwestycji w technologię

Arab Aviation Summit 04 marca 2024

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Biznes i przemysł

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Mateusz Kieruzal 04 marca 2024

Zobacz również:

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Pasażer i linie lotnicze

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Emilia Derewienko 08 grudnia 2020

EasyJet: Niepewność dotycząca Brexitu odbija się czkawką

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Umowa Enter Air z Itaka Fly. Rejsy do Omanu i Zanzibaru

Biznes i przemysł

Umowa Enter Air z Itaka Fly. Rejsy do Omanu i Zanzibaru

Redakcja/inf. pras. 05 marca 2024

Arab Aviation Summit wzywa do inwestycji w technologię

Biznes i przemysł

Arab Aviation Summit wzywa do inwestycji w technologię

Arab Aviation Summit 04 marca 2024

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Biznes i przemysł

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Mateusz Kieruzal 04 marca 2024

Zobacz również:

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Pasażer i linie lotnicze

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Emilia Derewienko 08 grudnia 2020

EasyJet: Niepewność dotycząca Brexitu odbija się czkawką

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5