Linie Transavia Airlines, które należą do grupy Air France-KLM, odebrały we wtorek (19 grudnia) w Hamburgu pierwszego nowego airbusa A321neo. Pierwsza z 99 zamówionych maszyn z rodziny A320neo dla AF-KLM jest leasingowana przez firmę Air Lease Corporation (ALC), a napędzają ją najnowsze silniki CFM International LEAP-1A.
Pierwszy odebrany A321neo wyznacza początek unowocześnienia floty Transavia Airlines i przejście na eksploatację wyłącznie z samolotów Airbusa. Najnowszy odebrany A321neo, to maszyna o numerze seryjnym MSN 11702 i rejestracji PH-YHZ wyprodukowana w zakładach Airbusa w Hamburgu.
A321neo wejdzie na siatkę połączeń przewoźnika w najbliższych tygodniach i będzie obsługiwał trasy średniego zasięgu. Jak twierdzi Airbus, dzięki A321neo linia odniesie korzyści z najniższych kosztów operacyjnych i najwyższego poziomu komfortu w segmencie wąskokadłubowym. Samolot zwiększy także zdolności przewozowe linii na wielu dochodowych trasach średniego zasięgu w Europie i regionie.
Nowy nabytek na pokład kabiny Airbus Cabin-Flex (ACF) ze schowkami na bagaże Airspace XL zabiera 232 pasażerów w konfiguracji jednej klasy - ekonomicznej (3-3). Charakterystyczne cechy A321neo Transavia, to także wielokrotnie nagradzana kabina Airspace zapewniająca najwyższy poziom komfortu i zwiększoną przestrzeń oraz nowy system oświetlenia wnętrza.
Zamówienie 100 airbusów z rodziny A320neoGrupa Air France-KLM zdecydowała się zamówić pod
koniec 2021 r. 100 samolotów z rodziny A320neo. Umowa zawiera także prawa zakupu 60 dodatkowych samolotów tego typu. Nowe samoloty zmodernizują i odmłodzą floty linii KLM i Transavia Netherlands, a także odnowią i rozszerzą flotę Transavia France. Zamówienie obejmuje zarówno airbusy A320neo jak i A321neo, ale brak szczegółów jak zostanie ono dokładnie podzielone.
Nowe samoloty będą obsługiwać głównie trasy średniodystansowe w Europie, w szczególności z Amsterdamu - hubu linii KLM i głównej bazy Transavia Netherlands oraz z Paryża Orly, głównej bazy Transavia France.
Flota grupy AF-KLMObecnie flota grupy AF-KLM, w skład której wchodzą linie Air France, HOP!, KLM Cityhopper, KLM, Martinair, Transavia oraz Transavia France, składa się z 542 samolotów: 32 airbusów A220-300, sześciu A318, 13 A319, 37 A320, 15 A321, jednego A321neo, 26 A330, 25 A350-900, 10 boeingów B737-700, 142 B737-800, pięciu B737-900, czterech B747-400F, 33 B777-200ER, 59 B777-300ER, dwóch B777F, 23 B787-9, 10 B787-10, 18 embraerów E195-E2, 13 E170, 17 E175 oraz 51 E190. Natomiast flota samej linii Transavia Airlines składa się z 45 samolotów: jednego airbusa A321neo, czterech boeingów B737-300 oraz 40 B737-800.
Grupa AF-KLM oczekuje na dostawę 206 samolotów: 99 airbusów z rodziny A320neo, 28 A220-300, 66 A350, ośmiu A350F oraz pięciu boeingów B787-10.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 9801 maszyn z rodziny A320neo (61 A319neo, 4200 A320neo, 5550 A321neo), to około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.