Przejęcie 49-letniego prawa koncesyjnego na głównym lotnisku Mołdawii w Kiszyniowie przez spółkę inwestycyjną Rotszylda zostało zablokowane - powiedział prezydent Igor Dodon po posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa Państwa, które odbyło się 23 sierpnia. Jak dodał Dodon, przejęcie powinno zostać anulowane.
Chodzi o reptuację
Zamiast wykorzystywać szczegółowe argumenty prawne, Dodon podkreślił ryzyko utraty reputacji związane z taką umową. Tym samym ma na celu zniechęcenie Nathaniela (Nat) Rothschilda do kupowania umowy koncesyjnej od lokalnego biznesmena Ilana Shora lub osób za nim związanych. Taki układ byłby poważną porażką dla nowych władz w Mołdawii, które obiecały zwrócić pieniądze wyprowadzone z kraju w ramach poprzedniego reżimu - w tym rzekomo przez Shora.
19 sierpnia agencja PR Emerald Media ogłosiła, że NR Investments Ltd. w 100% kontrolowana przez Nat Rothschilda, zgodziła się na przejęcie 95% Avia Invest, spółki koncesyjnej międzynarodowego lotniska w Kiszyniowie, jedynego międzynarodowego portu lotniczego w Mołdawii.
Ogłoszenie wywołało burzę polityczną w Mołdawii, ponieważ przedstawiciel Avia Invest i jej właścicieli jest kontrowersyjnym biznesmenem (obecnie zbiegiem). Właściciel 95% udziałów w Avia Invest to zarejestrowana na Cyprze spółka reprezentowana przez Shora, podczas gdy ostateczny beneficjent nie jest znany, co pozostawia miejsce na różne scenariusze. Shor jest natomiast znany jako beneficjent oszustw bankowych o wartości 1 mld dolarów, które ujawniono w latach 2014-2015.
Koncesja zostanie rozwiązana
Chociaż szczegóły prawne dotyczące wydarzeń związanych z lotniskiem w Kiszyniowie od samego początku są niejasne, prezydent Dodon podkreślił: - Ostrzegaliśmy inwestora, aby nie podejmował dalszych kroków [przejmując zarządzanie portem lotniczym], ponieważ koncesja zostanie rozwiązana na wniosek państwa.
W wywiadzie dla Radia Wolna Europa premier Maia Sandu podała więcej szczegółów.
20 sierpnia, po tym jak Rotszyld przybył do Kiszyniowa w celu podpisania umowy przedwstępnej, mołdawscy prokuratorzy przejęli aktywa Avia Invest i dlatego, zdaniem Sandu, nikt nie może przejąć tej umowy. Prezydent twierdzi też, że przejęcie nie może zostać zakończone w obecnych okolicznościach.
- Avia Invest nie będzie w stanie przenieść lotniska [umowy koncesyjnej] na osobę trzecią, dopóki aktywa zostają zajęte - powiedział Sandu.
Dodała jednak, że podstawy prawne do rozwiązania umowy są słabe. Nawet jeśli Avia Invest nie dokonała inwestycji, które zobowiązała się w ramach umowy koncesyjnej, postanowienia umowy dają jej jeszcze trzy lata na dostosowanie się, wyjaśnił Sandu, obwiniając tych, którzy podpisali umowę koncesyjną w 2013 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.