Centralny Port Komunikacyjny otworzył oferty w przetargu na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla najważniejszej części komponentu kolejowego. Chodzi o węzeł kolejowy, w którym będą zbiegać się nowe linie kolejowe – linia KDP między Warszawą a Łodzią oraz przedłużenie CMK z południa na północ – wraz ze wszystkimi łącznicami. O zamówienie ubiegają się trzy podmioty.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy węzła kolejowego CPK. Celem opracowania jest przygotowanie dokumentacji wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu linii kolejowych objętych projektem w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego. Ponadto przedmiotem zamówienia jest wykonanie map do celów projektowych oraz studium geologicznego na potrzeby opracowania koncepcji programowo-przestrzennej dla wariantu inwestorskiego.
Projekt obejmuje szereg odcinków linii kolejowych, przeznaczonych do prowadzenia pasażerskiego ruchu dalekobieżnego i ekspresowego regionalnego. W skład projektu wchodzą odcinek linii kolejowej nr 85 w obszarze pomiędzy rejonem Tłustego a rejonem Wiskitek, odcinek linii kolejowej nr 5 pomiędzy stacją Korytów (linia nr 4) a punktem przecięcia z linią nr 3 w rejonie Sochaczewa i Teresina-Niepokalanowa (wraz z zestawem łącznic pomiędzy liniami nr 3 i 5), a także łącznice pomiędzy linią nr 5 a linią nr 1 w rejonie punktu ich przecięcia oraz łącznice pomiędzy liniami nr 5 i 85.
Do tego dochodzą odcinki linii kolejowych przeznaczonych do prowadzenia pasażerskiego ruchu regionalnego i aglomeracyjnego. Chodzi przede wszystkim o odcinki linii kolejowych, zapewniające połączenie pomiędzy linią nr 3 (styk pomiędzy Błoniem a Sochaczewem) a linią nr 1, lub ewentualnie przedłużeniem linii nr 447 (styk pomiędzy Żyrardowem a Grodziskiem Maz.), wraz z łącznicami w konfiguracji zależnej od wariantu. Więcej o założeniach pisaliśmy
tutaj.
Dzisiaj (23 marca) minął termin składania ofert. Budżet na ten cel wynosi 27,257 mln zł netto (33,526 mln zł brutto). Wpłynęły trzy oferty. Konsorcjum Egis Poland, Egis Rail, Jaf-Geotechnika zaproponowało kwotę 19,900 mln zł netto (24,477 mln zł). Konsorcjum Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański, IDOM -Inżynieria, Architektura i Doradztwo zaoferowało 32,974 mln zł netto (40,558 mln zł brutto). Firma Voessling Polska zaproponowało 35,770 mln zł netto (43,997 mln zł brutto).
O wyborze zdecydują cena (50%) oraz doświadczenie personelu (50%). Na cały projekt przeznaczono 714 dni, czyli blisko dwa lata.
Przetarg na STEŚ dla węzła kolejowego CPK jest jednym z szeregu postępowań tego typu, obejmujących ponad 700 km planowanych nowych linii:
1. Linii kolejowej nr 29
Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko (139 km), element tzw. szprychy nr 3
2. Linii nr 54 i 56
Trawniki – Krasnystaw i Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec (89 km), szprycha nr 5
3. Linii nr 58 i 632
Łętownia – Rzeszów (42 km), szprycha nr 6 (otwarcie ofert
miało już miejsce)
4. Linii nr 170 na
Chybie – Jastrzębie-Zdrój – Godów – granica z Czechami (32 km), szprycha nr 7 (otwarcie ofert
miało już miejsce)
5. Linii nr 85
Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana (136 km ), szprycha nr 9
6. Linii nr 85
Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny (201 km), szprycha nr 9
7. Linii nr 267 i 268 na odc.
Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica z Czechami (62 km), szprycha nr 9
8. Budowa
węzła kolejowego CPK w rejonie przyszłego lotniska.
- W tym roku planujemy określić preferowany kształt węzła kolejowego CPK, a także jego parametry eksploatacyjne. Szacowana przez CPK łączna długość linii kolejowych doprowadzające kolej do CPK w jego bezpośrednim otoczeniu będą dłuższa niż 100 km. To dwa razy więcej niż wybudowano nowych tras kolejowych w Polsce po 1989 roku - przypomniał Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
- Węzeł powinien być zaplanowany tak, żeby CPK był głównym punktem na kolejowej mapie kraju. Na rozwiązania dla węzła kolejowego będzie mieć wpływ m.in. opracowywana lokalizacja samego Portu Solidarność. Preferowaną lokalizację lotniska (tzw. wariant inwestorski) planujemy przedstawić w tym roku - ujawnił Majszyk.