Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał kolejny, propasażerski wyrok, z którego wynika, że pasażerowi należy się odszkodowanie, nawet jeśli przewoźnik, bez zgody podróżnego, zmienił rezerwację na co najmniej dwa tygodnie przez lotem.
W związku z brakiem możliwości odprawienia się na lot z Frankfurtu nad Menem do Madrytu zarezerwowany następny dzień, pasażerka skontaktowała się z liniami LATAM Airlines. Została poinformowana, że bez jej wiedzy zmieniono rezerwację i przeniosło ją na lot wykonany poprzedniego dnia. Linie poinformowały również pasażerkę̨, że jej rezerwacja na lot powrotny, który miał odbyć się ponad dwa tygodnie później, została anulowana ze względu na to, że nie zrealizowana została pierwsza część rezerwacji. Poszkodowana pasażerka zażądała od LATAM Airlines zapłaty odszkodowania w wysokości 250 euro z tytułu odmowy przyjęcia na pokład lotu powrotnego.
Sąd niemiecki, do którego pasażerka wniosła powództwo zwrócił się̨ do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem, czy dla celów powstania prawa do odszkodowania wymagane jest, zgodnie z unijnym rozporządzeniem regulującym zasady wypłaty odszkodowań, aby pasażer stawił się na odprawę̨, mimo że przewoźnik lotniczy poinformował go wcześniej, że nie będzie uprawniony do wejścia na pokład samolotu. Niemiecki sąd zamierzał również ustalić, czy przewoźnik lotniczy może, jak ma to miejsce w przypadku odwołania lotu, zwolnić się z obowiązku wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformuje pasażerów rejsu o odmowie przyjęcia na pokład z wystarczającym wyprzedzeniem, to znaczy co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu.
Trybunał w wydanym wyroku stwierdził, że w przypadku wcześniejszej odmowy przyjęcia na pokład odszkodowanie jest należne nawet wówczas, jeśli dany pasażer nie stawił się na odprawę̨. W sytuacji, gdy linie lotnicze poinformowały wcześniej pasażera, że odmówią mu, wbrew jego woli, boardingu na rejs, na który posiada on potwierdzoną rezerwację, wymóg stawienia się na odprawę̨ stanowiłby niepotrzebną formalność.
TSUE orzekł ponadto, że prawo do odszkodowania ma zastosowanie, nawet jeśli pasażer został poinformowany o odmowie przyjęcia na pokład co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu. Nie ma bowiem powodu, aby do odmowy przyjęcia na pokład stosować zasadę̨ przewidzianą wyłącznie w odniesieniu do odwołania lotu, zgodnie z którą przewoźnicy lotniczy są zwolnieni z obowiązku wypłaty odszkodowania podróżnym posiadającym ważny bilet, jeżeli poinformują̨ ich o odwołaniu lotu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.