Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że pomoc publiczna holenderskiego rządu dla KLM-u była nielegalna. Haga na przeciwdziałanie negatywnych skutków pandemii przekazała flagowemu operatowi z Amsterdamu i jego spółkom zależnym 3,4 mld euro. Udzielana liniom lotniczym pomoc publiczna została zaskarżona przez Ryanaira, który stoi na stanowisku, że wielomiliardowe środki finansowe przekazywane „przewoźnikom zombie” zakłóciły funkcjonowanie wolnego rynku.
Wielomiliardowa pomoc publiczna, którą rząd Niderlandów udzielił holenderskim liniom lotniczym KLM w drugiej połowie 2020 roku i która została zaakceptowana przez Komisję Europejską, początkowo została podważona przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w 2021 rok, kiedy Wysoki Sąd stwierdził, że przekazane przewoźnikowi środki finansowe nie miały uzasadnienia. Unijny Sąd zakwalifikował pomoc publiczną jako bezprzedmiotową i nakazał Komisji Europejskiej ponowne rozpatrzenie złożonego wniosku.
Komisja Europejska, ponownie rozpatrując wniosek holenderskiego rządu, stwierdziła jednoznacznie, że udzielona przez Niderlandy pomoc państwa była zgodna z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, a KLM i linie-spółki zależne flagowego przewoźnika były jedynymi i właściwymi odbiorcami.
Ryanair protestował Irlandzkie linie lotnicze rodem z Irlandii oprotestowały każdą pomoc publiczną, która została udzielona przez rządy państw Unii Europejskiej wspólnotowym, lecz narodowym przewoźnikom. Wnioski składna przez Ryanaira do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zostały przez sędziów unijnego Sądu uznane za zasadzane, albowiem pomoc publiczna Francji dla
francuskiej części lotniczego holdingu Air France-KLM czy
Niemiec dla Lufthansy zostały stwierdzone za niezasadne i nielegalne.
Niskokosztowiec oprotestował również pomoc publiczną Hagi dla KLM-u. Ryanair argumentował, że pomoc państwa będąca częścią pakietu płynnościowego o wartości 14,4 miliarda euro, który znacząco poprawił sytuację finansową holdingu Air France-KLM, miała wysoce zakłócający charakter. Pomoc publiczna miała zniweczyć postęp poczyniony w ciągu ponad trzydziestu lat liberalizacji transportu lotniczego w Unii Europejskiej, ponieważ była ona oferowana de facto lub de iure przez rządy wyłącznie flagowym (narodowym) przewoźnikom lotniczym.
Argumenty Ryanaira zostały znów uznane za zasadne, a Wysoki Sąd stwierdził, że 3,4 mld euro, które otrzymały holenderskie linie były nielegalne, albowiem zapisy wniosku o wyrażenie zgody na pomoc publiczną miały niejednoznacznie desygnować adresata środków finansowych. Zdaniem TSUE, z pomocy publicznej oprócz KLM-u, KLM City Hopper oraz Transavii mogły skorzystać również francuskie linie lotnicze: Air France, HOP i Transavia France.
Czeki dla przewoźników zombie Rządy państw-członków UE przyznały w czasie pandemii swoim narodowym liniom lotniczym – jak uważa Ryanair „dyskryminujące dotacje” – o łącznej wartości ponad 40 mld euro, z czego 26,7 mld euro zostało już uznanych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej za nielegalne i bezzasadne.
– Bezkręgowe podejście Komisji Europejskiej do pomocy państwa od początku kryzysu związanego z COVID-19 umożliwiło państwom członkowskim wypisywanie czeków na czas nieokreślony dla swoich nieefektywnych przewoźników zombie w imię przyćmionego prestiżu narodowego – stwierdził rzecznik Ryanaira.
Niskokosztowiec z Irlandii wezwał Hagę do natychmiastowego odzyskania „wielomiliardowego pakietu nielegalnej pomocy państwa”. Tani przewoźnik wezwał także do wprowadzenia odpowiednich środków naprawczych, aby naprawić część szkód, jakie pomoc państwa wyrządziła wolnemu rynkowi i konkurencji w Unii Europejskiej.