Ukryta wada silników samolotowych może zwolnić linie lotnicze od wypłaty odszkodowania, jeśli lot został z tego powodu odwołany. Tak stwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej po tym, jak warszawski Sąd Okręgowy, który rozstrzyga sprawę opóźnionego rejsu PLL LOT z Krakowa do Chicago, zgłosił się z pytaniem prejudycjalnym.
Polskie Linie Lotnicze LOT do Chicago latają z Warszawy, lecz kilka lat wstecz wznowiona została realizacji lotów do „Wietrznego Miasta” także z Krakowa. W lipcu 2018 roku B787 Dreamliner miał wykonać rejs Balice – Chicago, lecz cztery dni przed realizacją lotu okazało się, że w jednym z silników Trent 1000, które napędzające „Linowce Marzeń”, wykryta została wada, co skutkowało uziemieniem samolotu. Wadę silników wykrył sam producent, Rolls-Royce, o czym powiadomił wcześniej wszystkie linie lotnicze, w tym LOT.
Wykrycie wady oznaczało demontaż jednostek napędowych i ich wysyłkę do naprawy, a rotację między stolicą Małopolski i stanu Illinois musiała wykonać maszyna zastępcza, tj. inny B787 z floty LOT-u. Realizacja letniego programu lotów jest na dużo wcześniej zaplanowane, co oznaczało, że lot między portem lotniczym im. Jana Pawła II a lotniskiem O’Hare będzie opóźniony. Samolot wylądował w Chicago ponad trzy godziny po rozkładowym czasie przylotu.
Pasażerowie zgłosili się do PLL LOT o wypłatę odszkodowania, lecz przewoźnik uchylał się z wypłatą świadczenia. Sprawa trafiła do sądu, a Sąd Okręgowy w Warszawie rozpatrując sprawę i nie będąc pewnym przepisów dot. odszkodowań za opóźnione loty (rozporządzenie WE 261/2004) zgłosił się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem prejudycjalnym.
Wysoki Sąd stwierdził, że ukryta wada silników samolotów stanowi nadzwyczajną okoliczność, która może zwolnić przewoźnika lotniczego z obowiązku wypłaty odszkodowania za opóźniony lot. Z kolei ujawnienie usterki nie wpisuje się „w ramy normalnego wykonywania działalności przewoźnika lotniczego”.
Sąd w Luksemburgu zauważył również, że unijne ustawodawstwo nie zobowiązuje linii lotniczych do posiadania floty zastępczej utrzymywanej w gotowości wraz z załogami. Trybunał wskazał, że „w sytuacji takiej jak ta w postępowaniu przed sądem krajowym, należy wziąć pod uwagę wszystkie środki wdrożone przez przewoźnika w związku z wadą silnika – zarówno te podjęte na wypadek wystąpienia takiej nadzwyczajnej okoliczności, jak i te późniejsze, wdrożone po jej wystąpieniu”.
Ocena środków zaradczych przez polski sąd „powinna uwzględniać zasoby finansowe, materialne i ludzkie przewoźnika”. Trybunał podkreślił, że „to w ich świetle sąd krajowy będzie miał za zadanie ocenić, czy utrzymywanie w gotowości zastępczej floty samolotów było w danym momencie technicznie i ekonomicznie wykonalne”.
O tym, czy Polskie Linie Lotnicze LOT będą musiały wypłacić odszkodowanie w kwocie 600 euro dla każdego pasażera „feralnego” rejsu, zdecyduje Sąd Okręgowy w Warszawie, gdyż pytanie prejudycjalne pozwala sadom państw członkowskich, w ramach rozpatrywanego przez nie sporu, zwrócić się do Trybunału z pytaniem o wykładnię prawa Unii lub o ocenę ważności aktu Unii. Trybunał nie rozpoznaje sporu krajowego, gdyż to do sądu krajowego należy rozstrzygniecie sprawy zgodnie z orzeczeniem Trybunału. Wydane orzeczenie wiąże inne sądy krajowe, które spotykają się z podobnym problemem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.