Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu orzekł we wtorek (21 grudnia), że pasażerom, których lot został przyspieszony należy się takiego samo odszkodowania jak w przypadku lotu opóźnionego. Wysoki sąd UE rozpatrywał pytanie prejudycjalne zadane przez sądy z Niemiec i Austrii. Jest to kolejne doprecyzowanie rozporządzenia 261/2004.
Wyrok z 21 grudnia 2021 roku w połączonych sprawach C-146/20, C-188/20, C-196/20 i C-270/20, Azurair i innych, w sprawie C-263/20 Airhelp oraz w sprawie C-395/20 Corendon Airlines doprecyzowuje obowiązujące unijne prawo dotyczące odszkodowań za opóźnienia lotów. TSUE wskazało, że lot należy uznać́ za „odwołany”, gdy obsługujący przewoźnik lotniczy przyspiesza go o ponad godzinę̨. W przypadku rezerwacji konkretnego lotu prawo do odszkodowania może przysługiwać́ względem obsługującego przewoźnika lotniczego nawet wówczas, gdy rezerwacja nie została mu przekazana.
Kto zadał pytanie prejudycjalne?Sąd okręgowy w Korneuburgu w Austrii i sąd krajowy w Düsseldorfie w Niemczech zadały pytanie prejudycjalne w ramach odbywającego się procesu sądowego pomiędzy pasażerami lotniczymi oraz przedsiębiorstwami Airhelp i flighright a szeregiem linii lotniczych, mianowicie, Azurair, Corendon Airlines, Eurowings, Austrian Airlines i Laudamotion należącej do Ryanair w przedmiocie odszkodowania na rzecz pasażerów ze względu na przyśpieszenie ich lotu. Obydwa sady zwróciły się̨ do Trybunału Sprawiedliwości z wnioskiem o sprecyzowanie warunków, na jakich pasażerowie lotniczy mogą̨ powoływać́ się̨ na prawa przewidziane w rozporządzeniu WE 261/2004, a w szczególności na prawo do odszkodowania (w kwocie, w zależności od odległości danego lotu - 250, 400 lub 600 EUR) w przypadku odwołania lub dużego opóźnienia.
Co stwierdziło TSUE?- Lot uznaje się za odwołany, jeśli przewoźnik przyśpieszył czas wylotu o co najmniej godzinę. W tym przypadku przyśpieszenie lotu należy bowiem uznać za znaczne, jako że może spowodować́ poważne niedogodności dla pasażerów z tych samych powodów co opóźnienie lotu. W wyniku tego rodzaju przyspieszenia pasażerowie tracą̨ możliwość́ swobodnego dysponowania własnym czasem i dotarciem do portu lotniczego w dogodnej dla siebie formie.
- Pasażer, który dokonał rezerwacji lotu dysponuje „potwierdzoną rezerwacją”, nie tylko kiedy posiada bilet, lecz również̇ wówczas, gdy organizator wycieczek, z którym pasażer jest związany umową przekazał mu inny dokument, który zawiera informację o przewozie pasażera określonym lotem. Nie jest ważne, czy organizator wycieczek otrzymał od danego przewoźnika lotniczego potwierdzenie czasu odlotu i przylotu danego lotu.
- Pasażer, który dokonał rezerwacji lotu poprzez pośrednika, a nie został poinformowany o odwołaniu lotu, nawet jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy przekazał tą informację pośrednikowi, co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu. Gdy pośrednik nie poinformował pasażera o odwołaniu w wymaganym terminie, a pasażer nie upoważnił pośrednika w sposób wyraźny do odbioru informacji od linii lotniczej.
- Lotu nie uznaje się̨ za „odwołany”, jeżeli przewoźnik lotniczy przekłada godzinę̨ odlotu o mniej niż̇ trzy godziny, nie dokonując innych modyfikacji tego lotu.
Co zyskuje pasażer, którego lot przesunięto?W przypadku znacznego przyspieszenia lotu dającego prawo do odszkodowania (co zakłada w szczególności spóźnione powiadomienie o przyspieszeniu), obsługujący przewoźnik lotniczy powinien zawsze wypłacić́ pełną kwotę tj. 250, 400 lub 600 EUR. Nie ma on możliwości obniżenia o 50% ewentualnie podlegającego zapłacie odszkodowania z tego względu, że zaproponował pasażerowi zmianę̨ planu podroży umożliwiającą mu dotarcie do miejsca docelowego bez opóźnienia.