Przedstawiciele CPK i Metroprojekt podpisali 23 listopada na dworcu Łódź Fabryczna umowę na zaprojektowanie przeznaczonego dla kolei dużych prędkości tunelu pod centrum Łodzi. Czterokilometrowy odcinek podziemny ma stać się częścią nowej linii kolejowej 85 – szybkiego połączenia Warszawy przez Łódź z Wrocławiem. Prace mają zostać ukończone w ciągu niecałego roku.
Tunel o długości przeszło 4 km ma pozwalać na rozwijanie prędkości 160-200 km/h (dokładna wartość maksymalna zostanie określona w trakcie projektowania). Linia będzie zasilana prądem przemiennym o napięciu 25 kV. Szacowany wstępnie koszt realizacji kolejowego całego odcinka Warszawa – CPK – Łódź (wraz z tunelem) wynosi ok. 10 mld zł. Linia ma być częścią tzw. „szprychy” nr 9 z Warszawy do Wrocławia i Poznania. CPK deklaruje oddanie jej do użytku wraz z samym lotniskiem – w roku 2027.
Tunel pod centrum Łodzi to pierwsza z inwestycji „komponentu kolejowego” CPK, która wkroczyła w fazę projektowania. Jest to – między innymi –
zasługą współpracy z PKP PLK, które przekazały CPK uzyskaną w poprzednich latach decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych.
– Harmonogram jest obecnie dotrzymywany. Jak na każdej dużej inwestycji, jest jednak wiele niewiadomych. Liczymy się z niespodziankami. Harmonogram jest ambitny ale realny. Robimy wszystko, by go dotrzymać, i na razie się to udaje – mówi „Rynkowi Kolejowemu” pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, wiceminister infrastruktury Marcin Horała. Jak dodaje, nie jest wykluczone wykorzystanie dla potrzeb inwestycji tarczy „Katarzyna”, drążącej obecnie tunel średnicowy.
O zamówienie ubiegały się trzy podmioty. Początkowo, 25 maja, zamawiający ogłosił, że zwyciężyła oferta konsorcjum Metroprojekt i SUD-Architekt Polska – jedyna, która nie została odrzucona. Później jednak, po odwołaniach konkurentów, w lipcu CPK unieważnił czynności wyboru oraz odrzucenia ofert. Firma Egis została przywrócona do postępowania. 7 września miało miejsce ponowne rozstrzygnięcie przetargu – za najkorzystniejszą została ponownie uznana oferta konsorcjum Metroprojekt i SUD.
Cena brutto wynosi 73,616 mln zł (59,8 mln zł netto) – znacznie mniej od kosztorysu inwestorskiego (148,273 mln zł, w tym 135,811 mln zł na zadanie podstawowe). Zadania opcjonalne to m. in. nadzór autorski oraz sporządzenie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji zezwalających na budowę posterunku odgałęźnego na łódzkiej Retkini. Koncepcja programowo-przestrzenna ma być gotowa w ciągu czterech miesięcy od zawarcia umowy, a cała dokumentacja budowlana wraz z uzyskaną decyzją środowiskową – do końca października 2022 r. Budowa ma rozpocząć się w roku 2023.
Metroprojekt to firma z 70-letnim doświadczeniem. Na swoim koncie ma sporo projektów związanych z budową I i II linii metra w Warszawie. Doświadczenie to z pewnością okaże się przydatne w łódzkich realiach. – W Łodzi planowany tunel KDP ma prowadzić pod obszarem zabudowanym typowo miejską tkanką, w tym pod budynkami objętymi ochroną konserwatorską. Ich stan, biorąc pod uwagę ekspansywną rozbudowę miasta w krótkim okresie bardzo dynamicznego rozwoju w XIX wieku, jest często opłakany. Ponad 100-letnie kamienice ulegają pęknięciom, a stan niektórych z nich grozi zawaleniem –
pisał w sierpniu na łamach "Transportu Publicznego" prezes zarządu SITK RP prof. dr. inż. Janusz Dyduch.
– Jakość inwentaryzacji obiektów, nie tylko budowlanych, ale również infrastrukturalnych, w obszarze projektowania Kolei Dużych Prędkości będzie zatem w dużej mierze stanowić o sukcesie lub porażce całego przedsięwzięcia. Proces ten, jeśli będzie prawidłowo przeprowadzony, pozwoli w przyszłości zminimalizować koszty budowy, jak również pozwoli ograniczyć przenoszenie ryzyk z etapu projektu na wykonawcę – dodał.