Linie lotnicze Turkish Airlines, podbudowane dobrymi wynikami w 2022 roku, ogłosiły, że w pierwszym kwartale br. odnotowały najwyższy w historii zysk netto. Przewoźnik „na czysto” zarobił 233 mln dolarów. Przepustowość na trasach międzynarodowych tureckich linii lotniczych jest większa niż ta oferowana przez konkurentów. Osiągnięty zysk znacząco przewyższa zarobek w tym samym kwartale w 2019 roku. Turkish Airlines notują bardzo duży popyt na loty międzynarodowe.
Turkish Airlines zakończyły pierwszy kwartał w przychodami w kwocie aż 4,35 miliardów dolarów amerykańskich, co oznacza, że licząc rok do roku przewoźnik ze Stambułu zanotował wzrost wynoszący aż 43 proc. Rok wcześniej linie swoje przychody wyliczyły na kwotę 3,05 mld, a w 2019 roku, rekordowym dla branży lotniczej, wynik ten był mniejszy o 1,59 mld dolarów.
Tureckie linie lotnicze przewiozły w ciągu pierwszych trzech miesięcy br. 17,1 mln pasażerów, a przychody z tej części działalności stanowiły 84 proc. wszystkich przychodów. Ta działalność wzrosła aż o 83 proc. W zeszłym roku przewoźnik powitał na pokładach swoich samolotów o 4,4 mln podróżnych mniej. Wskaźnik wypełnienia miejsc na lotach międzynarodowej wyniósł 81,4 proc.
W samolotach latających między tureckimi miastami Jak wskazują dane Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) spadają zyski linii lotniczych pochodzące z przewozu zwykle cennego frachtu. Ma to odzwierciedlenie w przychodach z przewozu cargo Turkish Airlines. Przewoźnik ze Stambułu zanotował z tej działalności 389-mln spadek. W 2022 r. linie zanotowały przychód w kwocie prawie miliarda dolarów, a dokładniej mówiąc, 980 mln. Wynik zanotowany w pierwszym kwartale 2023 r. jest najniższy od momentu wybuchu pandemii wywołanej koronawirusem SARS-CoV-2.
2,85 mld dolarów wydane na paliwo – „Podczas gdy globalna przepustowość międzynarodowych linii lotniczych w pierwszym kwartale 2023 r. była o 19 proc. niższa niż w 2019 r., zgodnie z danymi opublikowanymi przez dostawcę danych linii lotniczych OAG, Turkish Airlines były jednymi z nielicznych linii lotniczych w branży, które przekroczyły swoją przepustowość międzynarodową zanotowaną w 2019 r. o 26 proc.” – oświadczył turecki narodowy przewoźnik lotniczy.
Wydatki przewoźnika wyniosły 3,7 mld dolarów. Dla porównania, rok wcześniej było to zaledwie 2,5 mld. Turkish Airlines najwięcej wydały na lotnicze paliwo. Za kerozynę linie zapłaciły aż 2,85 mld dolarów. Wskaźnik EBITDAR (zysk operacyjny, czyli zysk przed odliczeniem podatków i odsetek) wyniósł 769 mln dolarów w porównaniu z 710 mln rok wcześniej. Zysk operacyjny za działalność od stycznia do marca wyniósł 241 mln, o 60 mln więcej w 2022 roku Turkish Airlines zakończyła I kwartał z płynnością finansową w wysokości 5,3 mld dolarów. Na koniec marca dług netto wynosił 8,4 mld.
Tureckie linie osiągnęły jednorazowy zysk w wysokości 190 milionów dolarów w związku z jednorazowymi darowiznami i kosztami poniesionymi na loty humanitarne do regionów dotkniętych silnymi trzęsieniami ziemi, które miało miejsce na początku lutego. Lotniczy operator był na czele działań humanitarnych, ewakuując ponad 430 tys. obywateli. Przewoźnik rozdzielił wśród potrzebujących 29 tys. ton pomocy humanitarnej.
Przepustowość wyższa niż w I kw. 2019 r.Narodowe linie lotnicze Republiki Turcji zwiększyły w pierwszym kwartale br. zdolność przewozową (ang. Available seat kilometres (ASK) – dostępnych miejscokilometrów) z 38,8 do 51,8 mld. 51,8 mld w porównaniu rok do roku. Jest to także o 21 proc. więcej niż w 2019 r. Międzynarodowe zdolności przewozowe przewoźnika osiągnęły w styczniu i lutym, odpowiednio, 127 i 123 proc. Jest to znacznie powyżej 91/92 proc., jakie osiągnęli europejscy przewoźnicy lotniczy.
W swoich prognozach na rok 2023 Turkish Airlines spodziewają się wzrostu przepustowości o piętnaście do dwudziestu proc. w stosunku do roku poprzedniego. Linie oferują regularne loty do 344 regularnych destynacji,
w tym Krakowa, do którego linie zainaugurowały swoje, nie tak dawno, bo 1 maja. Siatka międzynarodowa liczy 291 destynacji. W ramach połączeń wewnątrz Turcji można polecieć na 53 kierunkach. Wkrótce do siatki połączeń dołączy amerykańskie Detroit oraz Osaka w Japonii. Flota samolotów wzrośnie z 414 w maju do 435 do końca roku.
Koszty dostępnego pasażerokilometra (CASK), bez wydatków na paliwo, wzrosną średnio o jedną cyfrę w porównaniu z 2022 r., ale zarząd tureckich linii ma realizować inicjatywy mające na celu obniżenie kosztów stałych. Jest to jeden z zapisów w ramach niedawno ogłoszonej
długoterminowej strategii podwojenia swojej działalności w ciągu następnej dekady.