Linie lotnicze Turkish Airlines złożyły zamówienie na dziesięć szerokokadłubowych airbusów A350-900 - informuje "Air Journal".
Nowe samoloty zostaną dostarczone w latach 2025-2027. Wartość kontraktu szacowana jest na blisko 3,2 mld dolarów.
Turkish Airlines powiększą w ten sposób swoją flotę A350-900 do 24 odrzutowców tej wersji. Wcześniej narodowy przewoźnik Turcji sygnalizował chęć
gigantycznego zamówienia na 600 samolotów pasażerskich, ale już dwukrotnie odłożył decyzję o realizacji tych planów. To efekt gwałtownego spadku wartości tureckiej liry po reelekcji pod koniec maja prezydenta Recepa Tayyipa Erdogana.
Niemniej w pierwszym półroczu 2023 linie lotnicze z Azji Mniejszej
wypracowały 868 mln dolarów zysku netto, który byłby jeszcze większy, gdyby nie znaczny spadek przychodów z przewozu frachtu. Z usług operatora skorzystało 38,7 mln pasażerów. To o 30,9 proc. więcej niż rok wcześniej.
Flota Turkish Airlines składała się pod koniec czerwca z 419 maszyn. Na trasach długodystansowych narodowy przewoźnik Turcji eksploatował 49 airbusów A330 i czternaście A350-900, a także 33 boeingów 777-300ER i osiemnaście z 25 zamówionych Dreamlinerów wersji 787-9.
A350 XWB jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się z dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny A350 XWB.