Wartość rynkowa Turkish Airlines po boomie giełdowym osiągnęła 10,26 mld dolarów amerykańskich, przewyższając tym samym wartość niemieckich linii lotniczych Lufthansa, które warte są ponad 9,7 mld dolarów, o czym informuje turecka państwowa agencja prasowa AA. W trzecim kwartale zysk netto tureckiego przewoźnika wyniósł 1,5 mld dolarów.
Cena akcji tureckiego flagowego przewoźnika lotniczego, która 31 grudnia 2021 r. wynosiła 20,02 lir tureckich (1,54 dolara), wzrosła w poniedziałek o 592,3 proc. do 138,6 lir tureckich (7,43 dolarów). Akcje Turkish Airlines poszybowały w tym roku w górę o ponad 592 proc., dzięki czemu wartość rynkowa przewoźnika osiągnęła 10,26 mld dolarów, przewyższając wartość Lufthansy, która wynosi 9,73 mld dolarów.
Z drugiej strony kurs akcji Lufthansy od początku tego roku poszybował w górę o 25,7 proc. O ile Turkish Airlines szybko przezwyciężyły negatywne skutki finansowe pandemii COVID-19 i bardzo mocno zwiększyły swoje zyski osiągane w br., głównie dzięki działaniom na skalę globalną, to wzrost działalności operacyjnej Lufthansy po pandemii nie było łatwy.
Tureckie narodowe linie lotnicze chcą, aby ich akcje wzrosły do kolejnych 186 tureckich lir (10 dolarów), powiedział dziennikarzom prezes przewoźnika, Ahmet Bolat, na początku tego miesiąca, nie podając przy tym konkretnych ram czasowych dla osiągnięcia tego celu. W ciągu pierwszych 10 miesięcy tego roku operator ze Stambułu przewiózł ponad 60 milionów pasażerów, w porównaniu z 36,2 milionami w 2021 roku i 63,1 miliona w 2019 roku. 6,6 miliona pasażerów skorzystało z usług linii w samym październiku. Tyle samo podróżnych Turkish Airlines przewiozły w październiku 2019 r., zanim pandemia wstrzymała międzynarodowe podróże lotnicze.
W okresie styczeń-wrzesień linie odnotowały zysk netto w wysokości 38,5 mld lir tureckich, co stanowi wzrost o około 517 proc. z około 6,2 mld zanotowanych w 2021 r. Według stanu na trzeci kwartał roku, całkowite przychody Turkish Airlines, wynoszące 6,1 miliarda dolarów, przekroczyły łączne przychody w tym samym okresie 2019 roku o 52 proc., podczas gdy przychody osiągane z cargo przewożonego samolotami wzrosły o 110 proc. do około 880 milionów dolarów w tym samym okresie. Zysk netto tureckiego przewoźnika wyniósł w trzecim kwartale 1,5 miliarda dolarów.
Podczas gdy pandemia spowodowała poważny kryzys w światowej branży lotniczej, grupa Lufthansy, do której należą również linie Eurowings, Swiss, Brussels Airlines i Austrian Airlines, znalazła się na skraju bankructwa. Rządy Szwajcarii, Austrii i Belgii, a zwłaszcza Niemiec, uratowały linie przed bankructwem, zapewniając wsparcie finansowe. Sama Lufthansa otrzymała 9 miliardów euro. Ze względu na spadek popytu pasażerów w czasie pandemii, liniom lotniczym trudno było pozyskać środki poprzez podwyższenie kapitału. Wraz z odbudową popytu na pasażerskie podróże lotnicze Lufthansa zdążyła już spłacić otrzymaną pomoc publiczną.
Z drugiej strony grupa Lufthansy po raz pierwszy, od momentu wybuchu pandemii koronawirusa, ogłosiła zysk operacyjny za trzeci kwartał 2021 r. Osiągnięcie pierwszego od dłuższego czasu zarobku pieniędzy możliwy był dzięki zniesieniu globalnych ograniczeń w podróżowaniu.