Partner serwisu
Prawo i polityka

Tusk: CPK powstanie. To będzie "trójskok w nowoczesność"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Tusk: CPK powstanie. To będzie "trójskok w nowoczesność"
fot. CPK/Rynek Lotniczy
Premier RP, Donald Tusk, zapowiedział, że lotnisko w Baranowie będzie wybudowane, choć zmienione zostały założenia największego projektu infrastrukturalnego w Polsce. Otwarcie portu w Baranowie planowane jest na rok 2032. Zakładana przepustowość to 34 mln pasażerów rocznie.

Donald Tusk wskazał, że po przejęciu władzy konieczne było „oczyszczenie CPK z narastającego brudu”, tak aby „wydobyć istotę systemu unowocześniającego komunikację w Polsce”. Projekt, w realizację którego włączona będzie cała Polska, będzie „trójskokiem w nowoczesność”.

Budowa nowego lotniska odbywać się będzie z uwzględnieniem zasady decentralizacji – rozwijane będą regionalne porty lotnicze, w tym Modlin, który był zakładnikiem ośmiu lat rządów Zjednoczonej Prawicy. – Drugi element to idea "blisko lotnisko". Nie sądzę, aby ktoś z Krakowa czy Katowic marzy o tym, żeby dojechać do Baranowa, by lecieć gdzieś dalej – zaznaczył Donald Tusk.

Lotnisko w Baranowie nie zostanie otwarte ani w 2028, ani w 2029 roku. Na razie nie jest jeszcze znana przyszłość warszawskiego portu lotniczego. – Gdy Baranów będzie wypuszczał pierwsze samoloty - w 2032 r., rozstrzygnie się przyszłość Lotniska Chopina w Warszawie – zapowiedział premier RP. – Funkcja Okęcia na pewno ulegnie zmianie. Bezzałogowe drony obsługują już różne trasy. Nie ulega wątpliwości, że w perspektywie kilku lat ta rewolucja się dokona. Okęcie jest wymarzonym miejscem, by pełnić rolę centrum komunikacji lotniczej XXI w – mówił premier.

Zdaniem Laska, Lotnisko Chopina, nawet po modernizacji, będzie miało przepustowość na poziomie 27/28 mln pasażerów, co przekreśla rozwój oferty hubowej, a co podkreśla zasadność budowy lotniska w Baranowie.

Donald Tusk wyznał, że CPK kosztowało podatników do tej pory 2 mld 700 mln złotych. – Musieliśmy ten projekt naprawić, Poświęciliśmy na to sześć miesięcy. Zoptymalizowaliśmy [CPK, od red.], aby był wykonalny w realnym harmonogramie, i był spięty z inwestycjami kolejowymi i drogowymi – powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, który z dniem 1 lipca zmienia ministerstwo z polityki i funduszy regionalnych na ministerstwo infrastruktury.

– W momencie otwarcia Baranowa cały ruch komercyjny z Chopina zostanie przeniesiony – zaznaczył Maciej Lasek, wskazując, że przyszłość „Okęcia” rozstrzygnie się w ciągu najbliższych ośmiu/dziewięciu lat. – Znajdziemy dla warszawskiego portu dobrą funkcję – podkreślił wiceminister.

Maciej Lasek ocenił, że cały projekt CPK zakłada koszty na poziomie 131 mld zł do roku 2032. r. - Ten projekt będzie tańszy niż nasi poprzednicy zakładali – powiedział Maciej Lasek. W dalszym ciągu "przewidziane jest osiem mld złotych od inwestora prywatnego", lecz Maciej Lasek nie przesądza, czy będzie to australijsko-francuskie konsorcjum Vinci i IFM. – Oczekujemy na opinię Prokuratorii Generalnej – zaznaczył Lasek, odnosząc się do nawiązania współpracy przez PiS z konsorcjum Vinci i IFM. Zdaniem Laska, zawarte porozumienie ma być wadliwe prawnie i szkodliwe dla Rzeczypospolitej Polskiej.

W sytuacji, kiedy ruch lotniczy będzie wzrastał - tak wskazują prognozy m.in. Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych - lotnisko w Baranowie - jak wskazał rządowy pełnomocnik - będzie miało łatwą możliwość jego rozbudowy, aby móc z łatwością obsługiwać kilkanaście mln pasażerów więcej. - Musimy być przygotowani, aby wzrastający ruch lotniczy zaabsorbować - stwierdził Maciej Lasek. O zostawieniu Baranowa, jako lokalizacji nowego, centralnego lotniska, zdecydowały już poczynione prace.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK z dofinansowaniem unijnym na projekt odcinka KDP

Infrastruktura i lotniska

CPK z dofinansowaniem unijnym na projekt odcinka KDP

inf. pras. 19 lipca 2024

Węzeł CPK: Jak dojedziemy koleją na lotnisko? Co z połączeniami z Krakowa i Katowic?

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Budimex wybuduje centrum szkolenia Ryanair w Krakowie

Infrastruktura i lotniska

Budimex wybuduje centrum szkolenia Ryanair w Krakowie

inf. pras. 10 lipca 2024

CPK wybierze firmy do budowy dróg wokół lotniska

Infrastruktura i lotniska

Tusk: Rozbudujemy autostradę A2 między Warszawą i Łodzią

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

CPK z dofinansowaniem unijnym na projekt odcinka KDP

Infrastruktura i lotniska

CPK z dofinansowaniem unijnym na projekt odcinka KDP

inf. pras. 19 lipca 2024

Węzeł CPK: Jak dojedziemy koleją na lotnisko? Co z połączeniami z Krakowa i Katowic?

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Budimex wybuduje centrum szkolenia Ryanair w Krakowie

Infrastruktura i lotniska

Budimex wybuduje centrum szkolenia Ryanair w Krakowie

inf. pras. 10 lipca 2024

CPK wybierze firmy do budowy dróg wokół lotniska

Infrastruktura i lotniska

Tusk: Rozbudujemy autostradę A2 między Warszawą i Łodzią

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5