Emocje wokół CPK cały czas rosną. Premier Donald Tusk stwierdził, że „debata o przerwaniu budowy CPK jest bez sensu”.
Donald Tusk już w swoim expose wskazał, że
przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego rozstrzygnie się transparentnie. Dziś informowaliśmy, że
rozpoczął się proces powrotu CPK do Ministerstwa Infrastruktury. Szef resortu, któremu ma podlegać na nowo CPK, w opinii do projektu zmiany ustawy o działach administracji rządowej wskazał, że wraz z kontynuacją i zaawansowaniem projektu potrzebne jest zatrudnienie nowych pracowników i zwiększenie finansowania centralnego. Pełnomocnik ds. CPK chce o 500 tys. zwiększyć środki przeznaczane na wynagrodzenia. Nowotworzone trzy etapy wzmacniania obsługi biura ds. CPK mogą kosztować kolejne 500 tys. złotych.
"PiS tej budowy przecież nawet nie zaczął"
Teraz do debaty włączył się premier Tusk. Na portalu X stwierdził, że „debata o przerwaniu budowy CPK jest bez sensu”. – Debata o przerwaniu budowy CPK jest bez sensu. PiS tej budowy przecież nawet nie zaczął. Równie dobrze można dyskutować o jakości elektrycznych aut Izera – stwierdził Donald Tusk, publikując post na portalu X (dawniej Twitter).
Ożywiona dyskusja wokół CPK
Od okresu wyborczego, a co interesujące zwłaszcza po przegranej Prawa i Sprawiedliwości, przyszłość CPK jest przedmiotem ożywionej jak nigdy dyskusji. Od tego czasu o zasadności realizacji tego projektu mówił min.
Sebastian Mikosz, był prezesa PLL LOT i Kenya Airways,
Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny Enter Air,
Michał Kaczmarzyk, prezes linii Buzz z Grupy Ryanaira, a także
Anna Midera, prezeska portu lotniczego Łódź,
Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego Gdańsk oraz
posłanka partii Razem Paulina Matysiak. Dariusz Kuś, były prezes wrocławskiego lotniska, uważał zaś, że CPK nie powstanie, ale w przyszłości warto będzie rozważyć
przeniesienie stołecznego portu do innej lokalizacji. Budowę nowego centralnego lotniska
za głupi pomysł uważa Michael O'Leary, szef Ryanaira.
Dotychczasowy prezes CPK Mikołaj Wild jeszcze niedawno był przekonany, że
CPK powstanie w każdym przypadku, a ustępujący rządowy pełnomocnik Marcin Horała ostrzegał z kolei, że
twarda rezygnacja z CPK trudna i kosztowna oraz stracimy reputację. Były prezes CPK Piotr Malepszak zwracał natomiast uwagę na to, że
lotniczy i kolejowy program inwestycyjny CPK wymagają dokładnego audytu, a także urealnienia prognoz ruchu oraz kosztów. Maciej Wilk, dyrektor operacyjny Flair Airlines i były członek zarządu PLL LOT jest przekonany, że jeśli narodowy przewoźnik będzie mógł skorzystać z nowego lotniczego hubu, takiego jak projektowane CPK,
powinien wykorzystać swoją szansę na sukces. Wilk ostatnio o przyszłości projektu mówi często i zaznacza, że "
kurnik na Okęciu" nie zastąpi porządnego portu przesiadkowego. O tym, że
lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie duoportu Lotniska im. F. Chopina i portu Warszawa-Modlin przekonuje zaś zarząd tego ostatniego. Nowy rządowy pełnomocnik Maciej Lasek zapewnia z kolei, że
nie chce "zamykać" projektu, ale go "zracjonalizować".