United Aircraft Corporation (Irkut) poinformowała, że wczoraj (29 kwietnia) pierwszy samolot MC-21-310, wyposażony w nowe rosyjskie instalacje i podzespoły oraz silniki Aviadvigatel PD-14, wykonał swój pierwszy lot techniczny. To przybliża nieco dostawy nowych samolotów do pierwszego klienta, którym jest oczywiście rosyjski Aerofłot.
Lot wykonała załoga składająca się z pilotów doświadczalnych Aleksandra Guskowa i Romana Taskajewa oraz inżynierów prób w locie Aleksandra Popowa i Aleksandra Sołowjowa. Maszyna znajdowała się w powietrzu przez godzinę i 15 minut, osiągając prędkość 580 km/h i wysokość nieco ponad 3000 m. Guskow stwierdził, że zadanie przeznaczone na ten lot techniczny zostało w pełni wykonane, a Taskajew dodał, że wszystkie systemy samolotu, w tym nowe systemy rodzimej produkcji, działały bez zarzutów.
- MC-21 został zaprojektowany, aby zastąpić airbusy i boeingi na rosyjskim niebie. Jest to zaawansowany samolot, bardzo nowoczesny i wygodny, z doskonałą aerodynamiką i systemami nowej generacji na pokładzie. W połączeniu z silnikami PD-14 zapewnia to niskie koszty operacyjne i dobrą ekonomikę dla linii lotniczych. Nasi konstruktorzy samolotów wykonali ogromną pracę, zastępując około 80 zagranicznych systemów i jednostek, aby uniknąć uzależnienia od sankcji i dostawców z innych krajów. Dzisiejszy lot przybliża nas o krok do certyfikacji i rozpoczęcia dostaw MS-21 na rynek lotniczy - powiedział Oleg Ewtuszenko, dyrektor wykonawczy Rostec State Corporation.
Według informacji prasowej UAC, wynika, że MC-21 został wyposażony m.in. w rosyjskiej produkcji podwozie, instalacje zasilania elektrycznego, klimatyzacji i regulacji ciśnienia oraz hydrauliczną, pomocniczy zespół napędowy (APU), układy nawigacyjne i wyposażenie łączności radiowej, a także komputery, oświetlenie, konsole systemów pokładowych i przełączniki. Łącznie zainstalowano 80 instalacji, zespołów i podzespołów produkcji krajowej, zastępując tym samym urządzenia produkcji zagranicznej, głównie zachodniej.
Samolot napędzany jest przez silniki Aviadvigatel PD-14 (wcześniej znane jako PS-14). PD-14 to turbowentylator silnik opracowywany przez firmę Aviadvigatel do napędzania nowego samolotu MC-21. W grudniu 2009 r. PD-14 został opracowany tak, aby był o 15 proc. wydajniejszy i oszczędniejszy od swojego poprzednika PS-90A2, który miał być zainstalowany na MS-21 i Iljuszynie Ił-276. Silniki PD-14 posiadają ciąg 137 kN, a ich średnica mierzy 190 cm.
Warto również dodać, że równocześnie kontynuowany jest montaż końcowy pierwszego całkowicie rosyjskiego MC-21, również przeznaczonego do testów w locie.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214. Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu. Choć ostatnie dane mówią o ponad 300 zakontraktowanych sztukach.
Według dawnych słów rosyjskiego ministra handlu i przemysłu Denisa Manturowa, pierwsze dostawy Irkuta MC-21 do pierwszego odbiorcy - linii Aerofłot (launch customer) miały odbyć się na koniec 2021 r. Termin ten nie został dotrzymany i od tamtego czasu jest wielokrotnie przesuwany. Przy okazji warto także dodać, że w sierpniu 2020 r. Irkut podsumował wstępne wyniki naziemnych testów samolotu MC-21-300, które potwierdziły możliwość eksploatacji samolotu w obecności wody na drodze startowej. Więcej na ten temat w artykule "
Irkut zakończył testy wodne nowego MC-21-300 (Zdjęcia)". Kolejnym ważnym wydarzeniem był pierwszy lot technicznych
MC-21 wyposażonego w rosyjskie silniki Aviadvigatel PD-14, a także wyposażenie maszyn w rosyjskie
skrzydła kompozytowe.