United Aircraft Corporation (Irkut) poinformowała, że w sobotę (25 grudnia) pierwszy samolot MC-21-300 ze skrzydłem z kompozytu polimerowego rosyjskiej produkcji wykonał swój pierwszy lot techniczny. To przybliża nieco dostawy nowych samolotów do pierwszego klienta, którym jest Aerofłot.
Panel skrzydła został zamontowany w samolocie MC-21-300 przeznaczonym do dostawy dla pierwszego klienta (launch customer), którym zostanie rosyjski Aerofłot. 29 listopada br. samolot został przetransportowany z hali linii montażu końcowego Irkut Corporation do działu prób w locie. Specjaliści zakładu i powiązanych przedsiębiorstw mieli za zadanie przeprowadzić program naziemnego sprawdzenia samolotu i jego systemów oraz przygotować go do pierwszego lotu technicznego, który został wykonany 25 grudnia.
- Pierwszy lot samolotu ze skrzydłami wykonanymi z rosyjskich kompozytów potwierdza fakt, że zrobiliśmy wszystko jak należy i program MC-21 rozwija się konsekwentnie oraz niezachwianie mimo sankcji i nieuczciwej konkurencji. Jest to wynik zgromadzonej wiedzy i doświadczenia w branży lotniczej, a także bezprecedensowego wsparcia rządowego. Łączna suma środków przyznanych przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu Rosji na stworzenie kompozytowego skrzydła wynosi 4,4 mld rubli. Ta rosyjska technologia ma szereg zalet w porównaniu z tradycyjną technologią, co pozwala na zwiększenie wydajności, obniżenie kosztów pracy i produkcji, zapewnienie warunków do formowania dużych części i wysokiej jakości masowo produkowanych wyrobów. Do tej pory wykonano już kompozytowe skrzydło do dwóch samolotów, a produkcja trzeciego zestawu jest w toku. Planujemy, że w drugiej połowie 2022 r. uzyskamy zmiany w certyfikacie typu dotyczące kompozytowego skrzydła wykonanego z rosyjskich materiałów i rozpoczniemy dostawy maszyn - powiedział Denis Manturow, minister przemysłu i handlu Federacji Rosyjskiej.
Rozwój i produkcję rosyjskich polimerowych materiałów kompozytowych na skrzydła MC-21 rozpoczęto po nałożeniu przez USA we wrześniu 2018 r. restrykcji handlowych wobec Aerocomposit. Udział kompozytów w konstrukcji MC-21 wynosi około 40 proc. - jest to rekordowy wynik dla samolotów średniego zasięgu. Krajowe materiały na kompozytowe struktury nośne zostały opracowane przy udziale naukowców Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego i przedsiębiorstw Rosatomu. Zewnętrzne panele skrzydeł i część środkowa skrzydła samolotu MC-21-300 są produkowane przez przedsiębiorstwo "AeroComposit-Ulianowsk". Do produkcji skrzydeł stosowana jest opatentowana przez Rosję technologia infuzji próżniowej.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214. Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu.
Według rosyjskiego ministra handlu i przemysłu Denisa Manturowa,
pierwsze dostawy Irkuta MC-21 do pierwszego odbiorcy - linii Aerofłot (launch customer) miały odbyć się na koniec 2021 r., a już teraz wiemy, że termin nie zostanie dotrzymany. Przy okazji warto także dodać, że w sierpniu u.br. Irkut podsumował wstępne wyniki naziemnych testów samolotu MC-21-300, które potwierdziły możliwość eksploatacji samolotu w obecności wody na drodze startowej. Więcej na ten temat w artykule "
Irkut zakończył testy wodne nowego MC-21-300 (Zdjęcia)". Kolejnym ważnym wydarzeniem był pierwszy lot technicznych
MC-21 wyposażonego w rosyjskie silniki Aviadvigatel PD-14.