Wyniki pierwszego wykonanego na świecie badania w locie dotyczącego wpływu stosowania w 100% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na pracę obu silników samolotu pasażerskiego pokazały redukcję cząstek sadzy i kondensacji kryształków lodu w smugach w porównaniu ze stosowaniem konwencjonalnego paliwa Jet A-1. Badanie ECLIF3, przy którym współpracowali inżynierowie Airbusa, Rolls-Royce’a, Niemieckiego Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) i producenta paliwa SAF - Neste, było pierwszym, w którym zmierzono wpływ wykorzystania 100% SAF na emisje z obu silników Airbusa A350 napędzanego silnikami Rolls- Silniki Royce Trent XWB.
Badanie wykazało, że w porównaniu z referencyjnym paliwem Jet A-1, liczba kryształków lodu w smugach kondensacyjnych przypadających na jednostkę masy zużytego niezmieszanego (100%) SAF spadła o 56%, co może znacznie zmniejszyć wpływ smug kondensacyjnych na ocieplenie klimatu. Symulacje globalnego modelu klimatu przeprowadzone przez DLR wykorzystano do oszacowania zmiany bilansu energetycznego atmosfery ziemskiej – znanej również jako wymuszanie radiacyjne – przez smugi kondensacyjne.
Oszacowano, że wpływ smug kondensacyjnych zmniejszy się o co najmniej 26 procent gdy będzie wykorzystane 100% paliwo SAF w porównaniu ze smugami kondensacyjnymi powstałymi na skutek latania na paliwie Jet A-1, stosowanym do porównań w badaniach ECLIF3. Wyniki te pokazują, że użycie SAF może znacząco zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat w perspektywie krótkoterminowej poprzez redukcję skutków innych niż emisje CO2 (takich jak smugi kondensacyjne), a także redukcję emisji CO2 w całym cyklu produkcji i stosowania SAF.
– Wyniki eksperymentów lotniczych ECLIF3 pokazują, jak wykorzystanie 100% SAF może pomóc nam znacząco zmniejszyć wpływ smug kondensacyjnych na ocieplenie klimatu, a także zmniejszyć ślad węglowy wynikający z latania. To wyraźny znak skuteczności SAF w działaniach na rzecz lotnictwa przyjaźniejszego klimatowi – ocenił Markus Fischer, członek zarządu DLR ds. aeronautyki.
– Wiedzieliśmy już, że zrównoważone paliwa lotnicze mogą zmniejszyć ślad węglowy lotnictwa. Dzięki badaniom ECLIF wiemy teraz, że SAF może również zmniejszyć emisję sadzy i powstawanie cząstek lodu, które postrzegamy jako smugi kondensacyjne. To bardzo zachęcający wynik, oparty na badaniach naukowych, który pokazuje, jak istotne są zrównoważone paliwa dla dekarbonizacji transportu lotniczego – przyznał Mark Bentall, szef programu badań i technologii w Airbusie.
– SAF jest powszechnie uznawany za kluczowe rozwiązanie łagodzące wpływ lotnictwa na klimat, zarówno w krótkiej, jak i dłuższej perspektywie. Wyniki badania ECLIF3 potwierdzają znaczne ograniczenie wpływu na klimat w przypadku stosowania 100% SAF ze względu na brak aromatów w produkowanym przez Neste paliwie i dostarczają dodatkowych danych naukowych na poparcie zastosowania SAF w wyższych stężeniach niż obecnie zatwierdzone 50% – powiedział Alexander Kueper, wiceprezes ds. odnawialnych paliw lotniczych w Neste.
– Wykorzystywanie SAF w wysokich stężeniach mieszanki paliwowej będzie kluczowym elementem na drodze lotnictwa do zerowej emisji CO2 netto. Testy ECLIF3 nie tylko wykazały, że nasz silnik Trent XWB-84 może pracować na 100% SAF, ale również, że można uzyskać dodatkową wartość z SAF poprzez zmniejszenie oddziaływania klimatycznego substancji innych niż CO2 – powiedział Alan Newby, Rolls-Royce, dyrektor ds. badań i technologii.
Zespół badawczy przeprowadził testy emisji podczas lotu i powiązane testy naziemne w 2021 r. a teraz opublikował swoje ustalenia w czasopiśmie Copernicus Atmospheric Chemistry & Physics (ACP) w ramach recenzowanego procesu naukowego, przedstawiając pierwsze dowody in-situ na mozliwość łagodzenia wpływu na klimat poprzez stosowanie czystego, 100% SAF w samolocie pasażerskim. W programie ECLIF3, uczestniczą także naukowcy z Kanadyjskiej Krajowej Rady ds. Badań Naukowych i Uniwersytetu w Manchesterze. Pełny raport jest dostępny
tutaj.