Partner serwisu
Biznes i przemysł

Udany test Airbusa. Samolot zasilany SAF wydziela znacznie mniej CO2

Dalej Wstecz
Autor:

Airbus

Data publikacji:
09-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Airbus

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Udany test Airbusa. Samolot zasilany SAF wydziela znacznie mniej CO2
fot. Airbus
Wyniki pierwszego wykonanego na świecie badania w locie dotyczącego wpływu stosowania w 100% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na pracę obu silników samolotu pasażerskiego pokazały redukcję cząstek sadzy i kondensacji kryształków lodu w smugach w porównaniu ze stosowaniem konwencjonalnego paliwa Jet A-1. Badanie ECLIF3, przy którym współpracowali inżynierowie Airbusa, Rolls-Royce’a, Niemieckiego Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) i producenta paliwa SAF - Neste, było pierwszym, w którym zmierzono wpływ wykorzystania 100% SAF na emisje z obu silników Airbusa A350 napędzanego silnikami Rolls- Silniki Royce Trent XWB.

Badanie wykazało, że w porównaniu z referencyjnym paliwem Jet A-1, liczba kryształków lodu w smugach kondensacyjnych przypadających na jednostkę masy zużytego niezmieszanego (100%) SAF spadła o 56%, co może znacznie zmniejszyć wpływ smug kondensacyjnych na ocieplenie klimatu. Symulacje globalnego modelu klimatu przeprowadzone przez DLR wykorzystano do oszacowania zmiany bilansu energetycznego atmosfery ziemskiej – znanej również jako wymuszanie radiacyjne – przez smugi kondensacyjne.

Oszacowano, że wpływ smug kondensacyjnych zmniejszy się o co najmniej 26 procent gdy będzie wykorzystane 100% paliwo SAF w porównaniu ze smugami kondensacyjnymi powstałymi na skutek latania na paliwie Jet A-1, stosowanym do porównań w badaniach ECLIF3. Wyniki te pokazują, że użycie SAF może znacząco zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat w perspektywie krótkoterminowej poprzez redukcję skutków innych niż emisje CO2 (takich jak smugi kondensacyjne), a także redukcję emisji CO2 w całym cyklu produkcji i stosowania SAF.

– Wyniki eksperymentów lotniczych ECLIF3 pokazują, jak wykorzystanie 100% SAF może pomóc nam znacząco zmniejszyć wpływ smug kondensacyjnych na ocieplenie klimatu, a także zmniejszyć ślad węglowy wynikający z latania. To wyraźny znak skuteczności SAF w działaniach na rzecz lotnictwa przyjaźniejszego klimatowi – ocenił Markus Fischer, członek zarządu DLR ds. aeronautyki.

– Wiedzieliśmy już, że zrównoważone paliwa lotnicze mogą zmniejszyć ślad węglowy lotnictwa. Dzięki badaniom ECLIF wiemy teraz, że SAF może również zmniejszyć emisję sadzy i powstawanie cząstek lodu, które postrzegamy jako smugi kondensacyjne. To bardzo zachęcający wynik, oparty na badaniach naukowych, który pokazuje, jak istotne są zrównoważone paliwa dla dekarbonizacji transportu lotniczego – przyznał Mark Bentall, szef programu badań i technologii w Airbusie.

– SAF jest powszechnie uznawany za kluczowe rozwiązanie łagodzące wpływ lotnictwa na klimat, zarówno w krótkiej, jak i dłuższej perspektywie. Wyniki badania ECLIF3 potwierdzają znaczne ograniczenie wpływu na klimat w przypadku stosowania 100% SAF ze względu na brak aromatów w produkowanym przez Neste paliwie i dostarczają dodatkowych danych naukowych na poparcie zastosowania SAF w wyższych stężeniach niż obecnie zatwierdzone 50% – powiedział Alexander Kueper, wiceprezes ds. odnawialnych paliw lotniczych w Neste.

– Wykorzystywanie SAF w wysokich stężeniach mieszanki paliwowej będzie kluczowym elementem na drodze lotnictwa do zerowej emisji CO2 netto. Testy ECLIF3 nie tylko wykazały, że nasz silnik Trent XWB-84 może pracować na 100% SAF, ale również, że można uzyskać dodatkową wartość z SAF poprzez zmniejszenie oddziaływania klimatycznego substancji innych niż CO2 – powiedział Alan Newby, Rolls-Royce, dyrektor ds. badań i technologii.

Zespół badawczy przeprowadził testy emisji podczas lotu i powiązane testy naziemne w 2021 r. a teraz opublikował swoje ustalenia w czasopiśmie Copernicus Atmospheric Chemistry & Physics (ACP) w ramach recenzowanego procesu naukowego, przedstawiając pierwsze dowody in-situ na mozliwość łagodzenia wpływu na klimat poprzez stosowanie czystego, 100% SAF w samolocie pasażerskim. W programie ECLIF3, uczestniczą także naukowcy z Kanadyjskiej Krajowej Rady ds. Badań Naukowych i Uniwersytetu w Manchesterze. Pełny raport jest dostępny tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Emirates domagają się od Boeinga odszkodowania za opóźnienia B777X

Pasażer i linie lotnicze

Emirates domagają się od Boeinga odszkodowania za opóźnienia B777X

Piotr Bożyk 08 czerwca 2024

Kolejny B737 MAX dołączy do floty Enter Air!

Pasażer i linie lotnicze

Kolejny B737 MAX dołączy do floty Enter Air!

Mateusz Kieruzal 07 czerwca 2024

Upcykling w Emirates. Plecaki dla dzieci z... wnętrz A380!

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Mercedes AMG-Petronas F1 zainwestuje w lotnicze ekopaliwo (SAF)

Biznes i przemysł

Mercedes AMG-Petronas F1 zainwestuje w lotnicze ekopaliwo (SAF)

Mateusz Kieruzal 23 lipca 2022

Aerofłot i Airbus w gronie sojuszu promującego SAF w Rosji

Biznes i przemysł

Kuehne+Nagel oferuje klientom zrównoważone paliwo

Biznes i przemysł

Kuehne+Nagel oferuje klientom zrównoważone paliwo

Rafał Dybiński 17 listopada 2021

Pozostałe z wątku:

Emirates domagają się od Boeinga odszkodowania za opóźnienia B777X

Pasażer i linie lotnicze

Emirates domagają się od Boeinga odszkodowania za opóźnienia B777X

Piotr Bożyk 08 czerwca 2024

Kolejny B737 MAX dołączy do floty Enter Air!

Pasażer i linie lotnicze

Kolejny B737 MAX dołączy do floty Enter Air!

Mateusz Kieruzal 07 czerwca 2024

Upcykling w Emirates. Plecaki dla dzieci z... wnętrz A380!

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Mercedes AMG-Petronas F1 zainwestuje w lotnicze ekopaliwo (SAF)

Biznes i przemysł

Mercedes AMG-Petronas F1 zainwestuje w lotnicze ekopaliwo (SAF)

Mateusz Kieruzal 23 lipca 2022

Aerofłot i Airbus w gronie sojuszu promującego SAF w Rosji

Biznes i przemysł

Kuehne+Nagel oferuje klientom zrównoważone paliwo

Biznes i przemysł

Kuehne+Nagel oferuje klientom zrównoważone paliwo

Rafał Dybiński 17 listopada 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5