Unia Europejska zaczęła ostatnio rozważać ponowną ocenę przepisów dotyczących odszkodowań za opóźnienia w podróży lotniczej. W obliczu rosnącej presji wywieranej na linie lotnicze oraz ogromnego wzrostu opóźnień i odwołań obciążenie związane z usunięciem wymogów dotyczących odszkodowań nigdy nie było większe. Wielu zwolenników zwiększenia odszkodowań twierdzi, że wzrost opóźnień i odwołań pociąga za sobą tylko większe trudności dla pasażerów. Twierdzą, że linie lotnicze powinny to odpowiednio zrekompensować swoim pasażerom.
W miarę jak świat wychodzi z pandemii, koszty operacyjne przewoźników lotniczych wzrosły w obliczu niedoborów kadr pracowniczych. Braki chętnych do pracy w lotnictwie doprowadziły do wielu opóźnionych i odwołanych lotów. Obecne przepisy wymagają, aby wszyscy pasażerowie, których loty są opóźnione o ponad trzy godziny, mieli prawo do otrzymania odszkodowania. Pasażerowie mogą otrzymywać finansową rekompensatę w przedziale od 250 do 600 euro. Jedyny wyjątek od bycia uprawnionym do odszkodowania to „ekstremalne okoliczności”, jednak do tej pory ustawodawcy UE nie ustalili ram, w których zawierają się wskazane wyżej okoliczności.
W ostatnich miesiącach rekordowe liczby opóźnień i odwołań rejsów przyniosły miliardy euro konsumentom, którzy zostali zakwalifikowani do ubiegania się o odszkodowanie. Czeska prezydencja Unii Europejskiej zaczęła rozważać wznowienie dyskusji na temat nowelizacji obowiązującego ustawodawstwa. Wcześniej prowadzone były w tej sprawie rozmowy, ale spór między Hiszpanią a Wielką Brytanią doprowadził do wstrzymania rozmów.
Linie lotnicze wzywają do zmniejszenia wymagań dotyczących odszkodowań w związku z ogromnymi ograniczeniami budżetowymi w ostatnich miesiącach. Przewoźnicy uważają za niesprawiedliwe, że są zobowiązani do wypłaty setek euro, podczas gdy pasażer za bilet zapłacił tylko ułamek tej kwoty. Dyrektor zarządzający brukselskiego Lobby Przemysłowego dla Europejskich Linii Lotniczych stwierdził: – Myślę, że wszyscy zgodziliby się, że jeśli zapłacisz 50 euro za bilet, to otrzymanie później 300 euro jest nie w porządku.
Pasażerowie chcą otrzymywać więcej
Wiele organizacji domaga się podwyższenia wynagrodzeń. Grupy i organizacje zajmujące się prawami pasażerów uważają, że pasażerowie nie otrzymują wystarczającej rekompensaty za swoje problemy. Grupy te od lat powtarzają to przesłanie. Jednak pośród rosnących opóźnień i odwołań naciskają na narrację mocniej niż kiedykolwiek. Twierdząc, że wśród tak wielu odwołań pasażerowie są gorzej traktowani, a kiedy ich rejs zostanie odwołany, jest tak samo prawdopodobne, że ich następny lot również zostanie odwołany.
Prawnik w brukselskiej grupie konsumenckiej BEUC, Steven Berger, jest zdecydowanym orędownikiem zwiększenia odszkodowania. Berger, cytowany przez Politico, stwierdził – „Jeśli jedziesz z Litwy do Portugalii za 30 euro i jesteś tam uwięziony przez dwa dni pomiędzy lotami, czy sprawiedliwe jest otrzymanie zaledwie kilku euro odszkodowania? Musimy utrzymać poziom odszkodowań i wzmocnić jego egzekwowanie”.
Linie liczą na Szwecję
Obecnie nie zostały przekazane żadne informacje dotyczące jakichkolwiek oficjalnych rozmów w sprawie prawa odszkodowań. Jednak fakt, że czeska prezydencja Unii Europejskiej rozważa to, jest pozytywną wiadomością dla wszystkich dążących do zreformowania obecnego ustawodawstwa. Wiele linii lotniczych stwierdziło, że nie polegają wyłącznie na czeskiej prezydencji w podejmowaniu działań w tej sprawie. Przewidują, że kolejna prezydencja, która rozpocznie się w 2023 r., a UE przewodniczyć będzie Szwecja, prawdopodobnie ponownie otworzy sprawę.
W obliczu rekordowej liczby odwołań i opóźnień lotów Unia Europejska rozważa ponowną ocenę przepisów dotyczących odszkodowań. Linie lotnicze opowiadają się za zmniejszeniem wymagań dotyczących odszkodowań, ponieważ miliardy euro zostały ponownie rozdzielone między pasażerów, których loty zostały opóźnione lub odwołane w ostatnich miesiącach, głównie wakacyjnych. Wiele innych organizacji apeluje o zwiększenie wysokości odszkodowań dla pasażerów, twierdząc, że wzrost anulacji rejsów utrudnia pasażerom podróże lotnicze, a obecny poziom rekompensat finansowych nie jest wystarczający.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.