Partner serwisu
Prawo i polityka

UE: W zimie nowe widełki użycia slotów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-10-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
UE: W zimie nowe widełki użycia slotów
fot. Munich Airport
Parlament Europejski ogłosił, że stara zasada slotowa zostanie przywrócona jeszcze w tym miesiącu. Wszystkie porty lotnicze Unii Europejskiej będą musiały przestrzegać zasady 75/25 od 30 października. Rozporządzenie ma na celu promowanie zdrowej gospodarki w zakresie podróży lotniczych, ponieważ zachęca się linie lotnicze do wykorzystywania wszystkich swoich slotów na lotniskach. Zasada została zawieszona podczas pandemii COVID-19, ponieważ podróże lotnicze osiągnęły rekordowo niskie poziomy. W następstwie silnego ożywienia UE przywróciła tę czasowo zmienioną zasadę.

Przywrócona regulacja, potocznie nazywana zasadą „wykorzystaj lub strać”, dotyczy prawa startów i lądowań o konkretnej godzinie w danym porcie lotniczym. Większość lotnisk na całym świecie ma ograniczoną
liczbę slotów, które mogą zostać przyznane liniom lotniczym. Konkretne czasy na start lub lądowanie istnieją po to, aby nigdy nie przekroczyć przepustowości portów lotniczych. Będąc ograniczonym towarem na
konkurencyjnym rynku, sloty są bardzo cennym aktywem w posiadaniu linii lotniczych, i są lukratywne dla tych, którzy chcą je zdobyć. Linie lotnicze, które mają sloty, nie zawsze z nich korzystają.

Niewykorzystane sloty w sezonach o dużym natężeniu ruchu oznaczają, że przewoźnicy zakłócają sieć połączeń lotniczych. Niniejsze rozporządzenie ma temu zapobiec. Jeśli linie nie wykorzystają co najmniej 75 proc. swoich slotów na lotniskach, zaczną tracić te, których nie wykorzystują. Podczas pracowitych letnich miesięcy większość linii lotniczych nie ma problemu z wykonaniem minimalnej ilości lotów, aby utrzymać sloty. W miesiącach zimowych, kiedy częstotliwość lotów spada, wiele linii lotniczych musi świadomie starać się o utrzymanie slotów na lotniskach. To często prowadzi do tego, że przewoźnicy latają pustymi samolotami, aby tylko utrzymać konkretne prawo na start i lądowanie o danej godz. na kolejny sezon.

Najpierw 75 proc., potem 80 proc.

Przed pandemią rozporządzenie wymagało wykorzystania co najmniej 80 proc. slotów na lotniskach. Zasada została zawieszona na rok między marcem 2020 a marcem 2021 r. Nowa zasada, zgodnie z którą linie
lotnicze mają wykorzystać co najmniej 75 proc. praw, będzie obowiązywać krócej niż rok. Latem 2023 roku linie lotnicze będą musiały wypełnić starą zasadę 80 proc., podobnie jak miało to miejsce przed pandemią.

UE wymieniła kilka wyjątków od obowiązywania reguły. Są to okoliczności, w których usługi tranzytu lotniczego zostaną zakłócone przez niepokoje polityczne, sytuacje epidemiologiczne, klęski żywiołowe lub w wyniku bezpośredniej wojny na Ukrainie. W żadnym z tych scenariuszy linie lotnicze nie będą ponosić odpowiedzialności za niewykorzystanie slotów na konkretnym lotnisku. UE stwierdziła, że może zmniejszyć wymóg wykorzystania slotów, jeśli ruch lotniczy spadnie poniżej 80 proc. poziomów z 2019 r. przez ponad dwa kolejne tygodnie z powodu COVID- 19.

Wdrażanie rozporządzenia

Nowa zasada została powszechnie zaakceptowana w Parlamencie Europejskim. 457 europarlamentarzystów głosowało za, a tylko trzech było przeciwko. – Parlament Europejski, który broni optymalnego wykorzystania istniejącej infrastruktury, łączności, płynności transportu i dostępu obywateli do konkurencyjnych ofert, zatwierdził dziś stopniowy powrót do standardowych przepisów dotyczących czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych, przy jednoczesnym zachowaniu elastyczności na rynku, który pozostaje niepewny ze względu na sytuację epidemiologicznej i rosyjską agresję wojskową na Ukrainę. Mimo to powrót do wyższego poziomu wykorzystania slotów był konieczny, aby zagwarantować sprawne funkcjonowanie sektora lotniczego, a umożliwiły go zachęcające prognozy ruchu na nadchodzący sezon zimowy – wskazał przedstawiciel wnioskodawców przywrócenia starej zasady wykorzystania slotów przez linie lotnicze.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Infrastruktura i lotniska

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

inf. pras. 31 sierpnia 2023

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Włochy chcą ograniczyć ceny lotów krajowych na wyspy

Prawo i polityka

UE. Zmiany zasad wykorzystania slotów na lotniskach

Biznes i przemysł

KE zawiesza sztywne zasady w sprawie slotów

Prawo i polityka

KE zawiesza sztywne zasady w sprawie slotów

Emilia Derewienko 11 marca 2020

Zobacz również:

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Infrastruktura i lotniska

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

inf. pras. 31 sierpnia 2023

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Włochy chcą ograniczyć ceny lotów krajowych na wyspy

Prawo i polityka

UE. Zmiany zasad wykorzystania slotów na lotniskach

Biznes i przemysł

KE zawiesza sztywne zasady w sprawie slotów

Prawo i polityka

KE zawiesza sztywne zasady w sprawie slotów

Emilia Derewienko 11 marca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5