Unia Europejska nałożyła całkowity zakaz dostarczania i leasingu samolotów oraz helikopterów do Rosji, a także ich ubezpieczenia i konserwacji. Zakaz dotyczy również starych kontraktów. Sankcje obejmują też obsługę techniczną, ubezpieczenia i konserwację statków powietrznych bezpośrednio lub pośrednio w europejskich firmach. Linie z Federacji Rosyjskiej skazane są na utratę ponad połowy swoich flot samolotów.
Oznacza to, że rosyjskie linie lotnicze muszą zwrócić leasingodawcom wszystkie samoloty pochodzące z wynajmu z Europy. Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej zaplanowało nadzwyczajne spotkanie w tej sprawie, na którym ma być omówione, które linie lotnicze mogą nie spełnić tego wymogu.
Unia Europejska na podstawie implementowanych sankcji wprowadzi zakaz leasingu wszystkich samolotów europejskich producentów. W kancelarii premiera Irlandii, Mikala Martina, odbyło się spotkanie z szefem UE o przedstawicielami wszystkich największych międzynarodowych firm leasingowych. – Jedyną rzeczą, o którą teraz walczą leasingodawcy, jest możliwość utrzymania obowiązujących umów i rozszerzenia zakazu tylko na przyszłe dostawy – powiedział jeden z leasingodawców Kommersantowi, rosyjskiemu największemu i niezależnemu dziennikowi.
Według Kommiersanta jeden z leasingodawców rozpoczął już rozmowy o wycofaniu swoich samolotów z Federacji Rosyjskiej. Projekt wyjaśnień do pakietu sankcji wskazuje, że zakaz sprzedaży, dostaw, transferów lub eksportu „bezpośrednio lub pośrednio” obejmuje wszystkie typy samolotów, śmigłowców, a także ich części i podzespoły np. silniki itp. Zakaz obejmuje również leasing statków powietrznych, ponieważ jest to forma dostawy. Dlatego nie można zawrzeć nowych umów leasingowych, a istniejące trzeba rozwiązać. Strony mają 30 dni na rozwiązanie umów zawartych przed wejściem w życie sankcji. Projekt przewiduje również zakaz obsługi technicznej, ubezpieczenia i konserwacji statków powietrznych bezpośrednio lub pośrednio w firmach europejskich.
– Umowy leasingowe zawierają postanowienia, które umożliwiają leasingodawcy zwrot samolotu w przypadku sankcji, niezdolności leasingobiorcy do utrzymania samolotu w bezpiecznym środowisku itp. Tym samym samoloty te wrócą do leasingodawcy – mówi Kommersantowi jeden z leasingodawców.
Rosyjskie linie lotnicze będą miały zakaz nabywania samolotów, części zamiennych i sprzętu w ramach inicjatywy sankcji, które zostały nałożone przez Komisję Europejską. Przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen, przedstawiła środki zaradcze w ramach sankcji 25 lutego po specjalnym posiedzeniu Rady Europejskiej. Mówiła, że Komisja „zakaże sprzedaży wszystkich samolotów” oraz związanego z nimi sprzętu rosyjskim przewoźnikom. Ma to pogorszyć kluczowy sektor rosyjskiej gospodarki i łączność w tym kraju. Von der Leyen wskazała, że Rosja jest w ogromnym stopniu zależna od samolotów zbudowanych w Europie, USA i Kanadzie.
Podczas gdy rosyjski rząd ożywia przemysł komercyjnego lotnictwa, aby być mniej zależnym od zagranicznych maszyn, kluczowe programy produkcji nowoczesnych samolotów wciąż znajdują się w fazie rozwoju.
Rosja głównie leasinguje samoloty
Według analizy serwisu Cirium rosyjskie linie obsługują łącznie 980 samolotów pasażerskich, z których 777 jest w leasingu. Spośród nich 515, o szacowanej wartości rynkowej około 10 mld dolarów, jest dzierżawionych od zagranicznych firm. Leasingodawca AerCap, z siedzibą w Dublinie, jest zdecydowanie najbardziej narażoną na sankcje firmą, gdyż 118 samolotów jest zarządzanych lub eksploatowanych przez rosyjskich przewoźników. Skala AerCap wynika z przejęcia w zeszłym roku konkurencyjnej firmy – GE Capital Aviation Services – o wartości 25 mld euro, w celu stworzenia największego na świecie leasingodawcy samolotów.
– Mówimy o około 100 mln dolarów wypłacanych co miesiąc przez rosyjskie linie lotnicze irlandzkim firmom leasingowym. Jeśli banki, z których korzystają te linie lotnicze, zostaną objęte sankcjami, bardzo trudno będzie dokonywać płatności – powiedział Tim O’Connell, partner Grant Thornton Ireland specjalizujący się w doradztwie lotniczym. Rosyjscy przewoźnicy mają tendencję do nabywania samolotów zbudowanych za granicą poprzez umowy leasingowe, a nie bezpośrednie zamówienia od producenta. Odcięcie Rosji od międzynawowego systemu płatności SWIFT spotęguje problemy firm zajmujących się dzierżawą samolotów.
Ural Airlines zbudowały flotę 54 jednonawowych odrzutowców Airbusa, dzięki takim umowom – przewoźnik odebrał w lutym dwa nowe samoloty typu airbus A321neo. Samoloty (VP-BFM i VP-BFJ) są zarejestrowane Bermudach. Do końca tego roku linie planowały odebrać kolejną parę. Tanie linie lotnicze S7 Airlines są podobnie dużym operatorem dzierżawionych wąskokadłubowych samolotów Airbusa, z około 70 odrzutowcami, które również zarejestrowane są na Bermudach.
Aerofłot złożył bezpośrednie zamówienia u francuskiego producenta na 22 airbusy A350-900, z których osiem zostało już dostarczonych. Wszyscy trzej przewoźnicy należą do pięciu głównych operatorów lotniczych w Rosji. Von der Leyen twierdzi, że w ramach sankcji dostęp Rosji do ważnych technologii – takich jak półprzewodniki i inne komponenty – będzie ograniczony.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.