Obywatele Ukrainy od 11 czerwca nie będą potrzebowali wizy, żeby móc podróżować do krajów strefy Schengen. Rząd w Kijowie stara się, aby kraj był przygotowany infrastrukturalnie do zwiększonego ruchu międzynarodowego. Zmiany nie ominą także ukraińskich lotnisk.
„Infrastruktura łączy” – to motto Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy w 2017 r. Od 11 czerwca obywatele Ukrainy będą mogli bez wizy podróżować do krajów strefy Schengen. Minister Infrastruktury Ukrainy, Władimir Omelian, podkreśla rolę lotnictwa w integracji Ukrainy z Unią Europejską. Zwraca jednak uwagę, że ceny połączeń są w dalszym ciągu zbyt wysokie, co ogranicza możliwości rozwoju tego sektora. Ludność Ukrainy to ponad 42 mln osób, podczas gdy, mimo rekordowego wzrostu ruchu pasażerskiego w zeszłym roku (około 30%), wszystkie lotniska obsłużyły jedynie około 13 mln pasażerów (tyle obsługuje sam Port Lotniczy Chopina w Warszawie). Ukraina powinna nadal wspierać liberalizację rynku lotniczego oraz stwarzać warunki, które przyciągałyby nowych przewoźników i zachęcały ich do otwierania nowych tras i zwiększania liczby lotów.
Omelian zwrócił uwagę, że zgodnie z danymi ICAO, w 2016 roku udział przewoźników niskokosztowych w ruchu międzynarodowym wyniósł około 30%. Liczba tanich linii na Ukrainie rośnie i musi rosnąć, żeby w wyniku konkurencji spadły ceny biletów lotniczych. W tym kontekście niepokoi polityka portów lotniczych w Kijowie wobec Ryanaira, który chciałby rozszerzyć swoją działalność na Ukrainę. Na przełomie października i listopada ruszają loty ze Lwowa do Berlina, Budapesztu, Eindhoven, Krakowa, Londynu, Memmingen i Wrocławia. Ryanair nie doszedł jednak do porozumienia z portami Żuliany i Boryspol. Za ich niechętne nastawienie odpowiada ukraiński przewoźnik Ukraine International Airlines, który obawia się utraty pozycji na rynku połączeń międzynarodowych.
W integracji lotniczej Ukrainy z UE mają też pomóc duże projekty infrastrukturalne, takie jak modernizacja systemu nawigacji powietrznej Ukrainy. Całkowity koszt tego projektu wynosi 117,5 mln euro przy dużym udziale środków europejskich. 7 czerwca EASA i SAAU (ukraiński ULC) zapoczątkowały nowy 3-letni projekt mający na celu wprowadzenie europejskich standardów zdatności do lotu na Ukrainie. Projekt jest kontynuacją podpisanego 16 stycznia porozumienia w sprawie integracji systemów certyfikacyjnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.