fot. Oleg V. Belyakov, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Flota samolotów rządowych Ukrainy składa się z airbusa A319 i antonowa An-148. Samolot francuskiej produkcji od czasu rosyjskiej inwazji, jeśli nie jest wykorzystywany do lotów ukraińskiego prezydenta lub obozu rządowego, jest zbazowany na krakowskim lotnisku, w części wojskowej portu lotniczego w Balicach.
Ukraiński „Air Force One” to 16-letni airbus A319-100ACJ (UR-ABA). Podczas gdy A319 jest dość aktywnym samolotem, An-148 (UR-UKR) od czasu rozpoczęcia rosyjskiej inwazji na Ukrainę jest samolotem nieaktywnym. 19 lutego 2022 roku Antonow wykonał swój ostatni rejs (Monachium – Kijów) i od tego czasu jest zbazowany w kijowskim porcie lotniczym Boryspol.
Airbus wykorzystywany przez ukraińskiego prezydenta to samolot, który od samego początku był budowany, jako maszyna do transportu VIP-ów, początkowo jako samolot korporacyjny ACJ. Samolot został zmontowany w Hamburgu w 2007 roku i był początkowo obsługiwany przez austriacką firmę JetAllicane, która świadczy lotnicze usługi czarterowe. Możliwe jest jednak, że rząd ukraiński korzystał z tego odrzutowca od chwili jego wejścia do służby, ponieważ ogólnodostępne dane wskazują, że samolot, będący własnością JetAlliance, był eksploatowany przez przedstawicieli ukraińskiego rządu. Tak czy inaczej, samolot przekazano rządowi Ukrainy w 2008 roku. Tymczasem firma JetAlliance zakończyła swoją działalność pięć lat później.
Co ciekawe, o ile A319 został przekazany ukraińskiemu rządowi w 2008 roku, to do służby wszedł dopiero w 2010 roku. Nie istnieją jednak żadne dodatkowe szczegóły, poza trasą lotu „dostawczego” (z Dallas przez Keflavik na Islandii do Kijowa). Możliwe, że samolot przechodził dodatkowe prace modyfikacyjne związane z przewozem VIP-ów, albo też rząd ukraiński po prostu nie potrzebował lub nie chciał używać samolotu w okresie od 2008 do połowy 2010 roku.
Wąskokadłubowy airbus, o ile nie jest wykorzystywany do lotów przez ukraińskie władze, jest zbazowany w części wojskowej portu lotniczego im. Jana Pawła II w podkrakowskich Balicach. W ostatnim czasie samolot jest dość aktywny. A319 wykonał następujące loty: Kraków – Warszawa, Warszawa – Rzeszów, Rzeszów – Granada, Granada – Lublin, Lublin – Kraków. 10 października, we wtorek, samolot poleciał rano z Balic do Rzeszowa, po czym odleciał z ukraińskim prezydentem do Bukaresztu. Wieczorem samolot odbył rejs do belgijskiej bazy wojskowej 15. Skrzydła Transportu Lotniczego. Wołodymyr Zełeński brał udział w spotkaniu formatu „Ramstein”, które odbywało się w kwaterze głównej NATO. 11 października, w godzinach popołudniowych, poleciał do Rzeszowa, skąd ukraiński prezydent pojechał do Kijowa. O godz. 18:27 A319 ACJ odleciał do swojej tymczasowej bazy w krakowskim porcie lotniczym. Po 22 minutach wąskokadłubowych airbus w wersji VIP wylądował w Balicach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.