Ukraińskie linie lotnicze SkyUp wydzierżawiają, w ramach tzw. wet-leasingu, sześć swoich boeingów 737. Samoloty zostały udostępnione dla mołdawskich linii lotniczych Air Moldova oraz dwóch tureckich przewoźników, Corendon Airlines i Tailwind Airlines. W kwietniu odrzutowce SkyUp przewiozły prawie 6 tys. pasażerów i dostarczyły prawie 65 ton frachtu. – Zespół zarządzający SkyUp stara się znaleźć pracę dla całej naszej floty i załóg – przekazała Rynkowi Lotniczemu rzeczniczka prasowa SkyUp, Natalia Kaliniczenko.
Obecnie ukraińskie linie czynnie eksploatują sześć swoich boeingów, które w ramach ACMI latają dla trzech operatorów lotniczych. ACMI jest to skrót angielskich słów Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance oznaczający leasing samolotu wraz z załogą, usługą utrzymania oraz ubezpieczeniem. Leasingodawca (właściciel samolotu) zobowiązuje się do podstawienia samolotu i zapewnienia jego kompletnej obsługi na rzecz leasingobiorcy (linia lotnicza). Leasingobiorca musi jednak samodzielnie zapewnić paliwo, rozliczać opłaty lotniskowe, podatki itp.
5 tys. pasażerów w ramach ACMI
Wydzierżawione samoloty to boeingi: UR-SQA, UR-SQB, UR-SQC, UR-SQF i UR-SQG. Obsługują one loty dla Air Moldova, Corendon Airlines i Tailwind Airlines. Samoloty latają do miejsc docelowych w Europie i Afryce Północnej. W tę prace od połowy kwietnia zaangażowanych jest 158 pracowników ukraińskiego przewoźnika. – Loty planuje nasz partner. Wykonaliśmy loty np. z Rodos, Heraklionu do Zurychu dla Corendon Airlines oraz z Tallina, Rygi oraz Wilna do Antalyi dla Tailwind Airlines – wyznała naszej redakcji rzeczniczka SkyUp. W ramach umów partnerskich samoloty SkyUp wykonały 38 lotów, a przewiezionych zostało 5 054 pasażerów.
– Zespół zarządzający SkyUp stara się znaleźć pracę dla całej naszej floty i załóg. Nadal ciężko pracujemy, aby rozwijać partnerstwa z europejskimi liniami lotniczymi, a także firmami z innych krajów. Mamy nadzieję, że w najbliższym czasie będzie więcej lotów, gdyż sezon letni w Europie nabiera tempa. Generalnie SkyUp dokłada wszelkich starań, aby wspierać swoją działalność i rozważa wszystkie możliwości współpracy ACMI – przekazała Natalia Kaliniczenko redakcji Rynku Lotniczego.
– Jednocześnie, zawierając umowę z partnerami, dokładnie sprawdzamy, czy wśród beneficjentów nie ma rosyjskich czy białoruskich przedsiębiorców. To samo dotyczy firm świadczących usługi reasekuracyjne. I oczywiście nie będziemy latać ani dostarczać samolotów do Rosji, na Białoruś i do innych krajów zakazanych przez Państwową Administrację Lotnictwa Cywilnego Ukrainy – dodała Kaliniczenko.
Dzięki firmom, z którymi linie już realizują wspólne projekty, przewoźnik jest w stanie stopniowo wznawiać działalność lotniczą. Obecnie do pracy zaangażowanych jest do 40 proc. całego zespołu. Zatrudnieni pracują w niepełnym i pełnym wymiarze godzin, w zależności od desygnowanego miejsca pracy.
Loty ewakuacyjne oraz cargo
W kwietniu samoloty SkyUp przewiozły łącznie prawie 6 tys. pasażerów (wliczając w to liczbę pasażerów rejsów w ramach ACMI) i dostarczyły prawie 65 ton ładunku. Linie oprócz lotów w ramach wet-leasingu, wykonują rejsy ewakuacyjne dla ukraińskich uchodźców. W zeszłym miesiącu odbyło się 19 takich lotów i przewiezionych zostało 903 pasażerów. Przewoźnik wykonuje także humanitarne loty cargo, w których dostarczył 65 ton pomocy humanitarnej.
– Wielką pomoc i niezbędne wsparcie w organizacji lotów ewakuacyjnych udzielił Wiktor Puczarski i Ambasada Ukrainy w Republice Portugalskiej, Serhij Humeniuk, Radca Ambasady Ukrainy w Mołdawii, a także Marek Szweczenko, Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Ukrainy w Mołdawii, Ambasada Chin w Mołdawii oraz Administracja Lotnictwa Państwowego Ukrainy. Serdecznie dziękujemy partnerom za współpracę – podkreślił Dmytro Seruchow, dyrektor generalny SkyUp Airlines.
Trasy, na których odbyły się takie loty to: Antalya – Split, Stambuł – Ateny, Stambuł – Antalya, Stambuł – Gdańsk, Kiszyniów – Tel Awiw, Koszyce – Stambuł oraz Lizbona – Warszawa. W zeszłym miesiącu ukraiński operator wykonał sześć lotów cargo i przewiózł 64,6 ton humanitarnego frachtu. Głównymi trasami dostaw ładunków były Tel Awiw – Lublin, Tel Awiw – Kiszyniów oraz Lizbona – Warszawa. W skład pomocy humanitarnej wchodziły hełmy dla ukraińskich sił obronnych, lekarstwa, artykuły higieniczne, pieluchy i żywność oraz i inne niezbędne artykuły.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.