Ukraińskie linie lotnicze SkyUp uzyskały od maltańskiego urzędu lotnictwa cywilnego certyfikat przewoźnika lotniczego. Regulator z Valletty przyznał także Certyfikat Organizacji Zarządzania Ciągłą Zdatnością do Lotu oraz Licencję Przewoźnika Lotniczego. Aby uzyskać wymagane przepisami prawa certyfikaty SkyUp zarejestrował na Malcie jednego boeinga 737-800. Założenie przez ukraińskie linie spółki-córki na terenie Unii Europejskiej jest pierwszym w historii wspólnotowego lotnictwa.
Od teraz, SkyUp można nazwać unijnymi liniami lotniczymi, gdyż siedziba nowego przewoźnika mieści się na Malcie – wyspie, na której wiele linii lotniczych zakłada swoją działalność. Jest to spowodowane stosunkowo łatwymi do spełnienia wymaganiami, aby uzyskać stosowne zezwolenia, które uprawniają do świadczenia usług lotniczego przewozu pasażerskiego czy cargo. Założenie europejskiej spółki pozwoli ukraińskiemu przewoźnikowi skutecznie
realizować zawarte kontrakty wet-leasingowe, a w przyszłości móc bez żadnych problemów uruchomić regularne loty na terenie Unii Europejskiej.
– Ukraińska marka SkyUp, która zmieniła ukraińskie lotnictwo cywilne w ciągu pięciu lat działalności, jest teraz dostępna również w krajach Unii Europejskiej – powiedział
Dmytro Seruchow, dyrektor generalny SkyUp Airlines i kierownik odpowiedzialny za maltańską spółkę. – Zespół SkyUp Malta jest szczerze wdzięczny Maltańskiej Dyrekcji Lotnictwa Cywilnego za profesjonalne podejście, otwartość i zapewnioną możliwość pełnego działania na unijnym rynku – dodał Seruchow, który w sierpniu zeszłego roku wspomniał w rozmowie z naszą redakcją o
możliwości założenia spółki na terenie Unii Europejskiej.
Nowe, unijne linie lotnicze zarejestrowały na Malcie już pierwszy samolot. To Boeing 737-800, który otrzymał znak rejestracyjny 9H-SAU. Wąskokadłubowy statek powietrzny został wyprodukowany w 2011 r. Samolot, skonfigurowany w jednoklasowej konfiguracji ekonomicznych foteli marki Geven, może zabrać na pokład 189 pasażerów samolot. B737 jest wyposażony także w winglety, które pozwalają ograniczyć ilość spalanej w takcie lotów kerozyny.
– Linie SkyUp,
posiadające ukraińskie DNA, są teraz międzynarodowe. Jesteśmy jednymi z pierwszych, którzy to zrobili w historii ukraińskiego lotnictwa. Dla nas oznacza to otwarcie nowych możliwości i skalowanie biznesu. Naszym ambitnym celem jest pokazanie całemu światu, że ukraińskie marki mogą konkurować z europejskimi, a w dłuższej perspektywie być uznane za najlepsze w Europie i na świecie – stwierdził Ołeksandr Alba, współwłaściciel SkyUp. Alba wyznał także, że ukraińskie linie lotnicze posiadając zaledwie 10 samolotów pokazały, że można być znaczącym przewoźnikiem na lotniczej mapie świata, a nawet
wyznaczać trendy w światowym przemyśle lotniczym. – Zastąpiliśmy „obcasy” sneakersami, staliśmy się przykładem dbałości o zatrudniony personel – wskazał współwłaściciel ukraińskich linii.
Założenie spółki-córki na terenie Unii Europejskiej ma być znakiem, że Ukraina pokona rosyjskiego najeźdźcę i zwycięży w niesprawiedliwej wojnie, wywołanej wyłącznie z politycznych pobudek Władimira Putina. – Teraz, wchodząc na rynek międzynarodowy, mamy więcej możliwości, aby jeszcze bardziej przybliżyć zwycięstwo Ukrainy. Symbolicznie i intencjonalnie pierwszym samolotem we flocie maltańskich linii lotniczych SkyUp MT jest samolot z napisem „The Power of Freedom” bo nawet ten żelazny ptak ma ukraińskie serce – dodał Alba.
Wolnościowe przesłanie namalowane na kadłubie samolotu, będącego niegdyś częścią floty SkyUp Airlines, wykonane zostało we współpracy z platformą fundraisingową UNITED24. Linie zdecydowały się na okolicznościowe malowanie, gdyż samolot będzie ma latać na trasach wewnętrze Unii Europejskich, a to spowoduje zwrócenie uwagi podróżnych, aby w dalszym ciągu wspierać walczącą Ukrainę. Do końca 2023 roku SkyUp Malta planuje zarejestrować na wyspie położonej na Morzu Śródziemnym kolejne samoloty. Samoloty te nie będą już pochodzić z floty ukraińskiego SkyUp, ale będą pochodzić ze złożonych kontraktów na nowe samoloty.
– Jestem dumny, że kolejny ważny gracz w branży lotniczej wybrał Maltę. Cieszymy się, że możemy powitać SkyUp. Nasz zespół wykazał się ogromną determinacją i ambicją podczas wielu miesięcy dyskusji i przeglądu aplikacji. Chciałbym również podziękować inspektorom za ich znakomitą pracę i wsparcie podczas całego procesu licencyjnego – wyznał Charles Pace, dyrektor generalny maltańskiej Dyrekcji Lotnictwa Cywilnego.